Killswitch Engage: Metal-innovatører

Mandag 8. oktober har det amerikanske metalbandet Killswitch Engage fullt fortjent rykket opp fra John Dee til Rockefeller. Sjekk for all del ut deres tre moderne og skoledannende plater.
killswitch_engage.jpg

Med unntak av deres selvtitulerte debut fra 2000 har jeg vært så heldig å få anmelde platene til Killswitch Engage, i henholdsvis Dagsavisen, Aftenposten Aften og Ny Tid. Førstnevnte anmeldelse var i forbindelse med Roadrunner Records-turneen i 2002, da Killswitch spilte på John Dee sammen med 36 Crazyfists og Five Pointe O (for øvrig en strålende kveld).

f26791zmoj4.jpg
Killswitch Engage
Alive or just Breathing

(Roadrunner Records/Universal 2002)
5 av 6

f17722fpkji1.jpg
36 Crazyfists
Bitterness the Star
(Roadrunner Records/Universal 2002)
4 av 6

f19283er598.jpg
Five Pointe O
Untitled
(Roadrunner Records/Universal 2002)
3 av 6

De kommer fra hele USA, har sans for tunge gitarer, mørke melodier, tatoveringer, skrikende vokalister og fullstendige idiotiske bandnavn. I morgen kan du oppleve tre svært lovende metal-band på John Dee i samme slengen.

Det viktigste først: Nå er det på tide at USA får en ombudsmann for å bremse framveksten av tåpelige bandnavn, for hvem lar seg friste av band med navn som 36 Crazyfists og Killswitch Engage? Men se bort fra navnet og du finner fram til svært levedyktig rock.

Killswitch fra Massachussets er nok nærmest det store gjennombruddet, for deres andre album er et svært gjennomført stykke moderne miks av metal og hardcore – der det på elegant vis sjonglerer mektige riff, hissig aggresjon, mørke ballader og ustoppelig energi – med tekster såpass positive og håpefulle at de lyser opp i en ellers grå metal-hverdag (uten at det ender som P.O.D. av den grunn). Rynker du på nesa av alt som minner om numetal, lar du deg neppe overbevise – men fans av Metallica, Slayer, In Flames, Biohazard og Fear Factory blir neppe skuffet av å sjekke ut denne gjengen.

Fra kalde Alaska kommer 36 Crazyfists med en imponerende, lovende og kompromissløs debut et sted mellom hardcore, emo og beinhard metal. Bandet har ikke fullt den samme spennvidden som Killswitch, men vokalist Brock Lindows desperate skrik, originalt gitararbeid og en buldrende solid rytmeseksjon gjør det vanskelig ikke å la seg imponere.

Five Pointe O imponerer også med sin debut, men der 36 Crazyfists finsliper sitt uttrykk vil dette Illinois-bandet litt for mye på en gang. Bandet er også det som ligger nærmest numetal-klisjeene med en konstant veksling mellom grandios sang og aggressiv rapping – med sterke spor til Rage Against The Machine og Faith No More. Dette gjør de like bra som mange av sine likesinnede, men det blir i overkant kaotisk når bandet også vil gi plass til death metal, emo, industri og så videre. Du blir litt usikker på bandets egen identitet er, men Untitled har flere fine øyeblikk som gir meg tro på at bandet kan komme sterkere tilbake (nåja, der 36 Crazyfists fortsatt holder det gående, har ingen hørt noe fra Five Pointe O siden debuten).

g32503hkp8h.jpg
Killswitch Engage
The End of Heartache
(Roadrunner Records/Bonnier Amigo 2004)
5 av 6
Killswitch Engage meldte seg for alvor på i metal-verden med 2002s Alive or Just Breathing, og de som så dem på John Dee samme år fikk oppleve en tett, intens og blytung gruppe et sted mellom Pantera og Faith No More, mellom hardcore, death metal, emo og nu-metal. Det er så mye genreblanding at Killswitch gjerne plasseres i den nye samlesekken New Wave of American Heavy Metal.

Gruppas opprinnelige vokalist Jesse Leach hadde allerede takket for seg på John Dee til fordel for Howard Jones (ikke 80-tallshelten) fra Blood Has Been Shed, som nå får muligheten til å vise hva han er god for plate.

The End of Heartache
holder trøkket oppe, og viser at Killswitchs store styrke fortsatt er kombinasjonen av beinharde riff og melodiøse refrenger og gitarpartier. De har den klassiske heavy metal-evnen til å kombinere fengende melodier med brutal fremføring, og i så måte går linjene til klassiske metalgrupper som Metallica og Iron Maiden.

h97996x93nv.jpg
Killswitch Engage
As Daylight Dies
(Roadrunner Records/Bonnier Amigo 2006)
Ingen karakter

Et sted mellom Faith No More, Iron Maiden, energien i hardcore-punk, melodilinjene i nu-metal og aggresjonen i moderne metal à la Pantera finner vi «the new wave of American heavy metal». I front av denne finner vi Massachusetts-bandet Killswitch Engage. Deres fjerde album er preget av polarisering, der det ekstreme er blitt mer ekstremt og det melodiøse er blitt mer melodiøst.

Advertisements

3 kommentar

  1. […] of Norwegian Metal. Et begrep lånt fra The New Wave of American Metal, representert ved band som Killswitch Engage, Slipknot og Shadows Fall – som låner like deler fra ekstrem hardcorepunk som klassisk metal og […]

  2. […] Park blir kalt en metalutgave av Backstreet Boys, men jeg synes de har noen bra sanger. Og er Killswitch Engage og System of a Down numetal, så er vi det […]

  3. […] The New Wave of American Heavy Metal, og spenner vi garnet bredt fanger det opp Hatebreed og Killswitch Engage, samt noe ”snillere” grupper som Poison The Well og […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: