Da rakettene forsvant fra Love and Rockets ble to av tidenes beste tegneserier født.
Da lufta gikk ut av undergrunnsseriene på 1970-tallet, tok det heldigvis ikke lang tid før en ny generasjon serieskapere entret arenaen rundt 1980. Og når historien til det som ettertiden har døpt «alternative tegneserier» skal skrives, må disse føres inn med gullskrift: Dave Sim (Cerebus), Art Spiegelman (Maus), Peter Bagge (Neat Stuff og Hate), Daniel Clowes (Eightball) og sist, men ikke minst, brødrene Jaime og Gilbert Hernandez (Love and Rockets).
Disse pionerene forente undergrunnens skaperkraft, punkens gjør-det-selv-ideologi og den satiriske kloen fra satireblekka Mad med en god magefølelse for hva som slo an blant kjernegruppen av serielesere. Og der «voksentegneserier» tidligere var mest opptatt av å sjokkere, parodiere og underholde, hadde 1980-tallets beste serieskapere også et brennende ønske om å fortelle episke historier.
Og ingen gjorde dette bedre enn Jaime og Gilbert Hernandez, som i 1981 ga ut det første nummeret av bladet Love and Rockets på egen hånd. 27 år senere holder de fortsatt koken, og i år har forlaget Fantagraphics fullført en samling av de 50 første banebrytende numrene av bladet i sju billigbøker.
Fanget i en tegneserieverden
Brødrenes første historier var fragmentariske, spontane og sterkt påvirket av tegneseriene brødrene var flasket opp på, men frøene til det som skulle bli to eksepsjonelle sagaer ble sådd allerede i 1981. Jaime Hernandez’ strek er inspirert av superheltseriene til Steve Ditko og Jack Kirby, galskapen til Mad-tegnere som Wally Wood og søtheten i barneserier som Archie, men karakterene hans var allerede fra starten fullt utviklet og dypt fascinerende.
I Jaimes første historie møter vi mekanikeren Margaret Luisa «Maggie» Cascarrillo og punkerjenta Esperanza Leticia «Hopey» Glass hjemme i den oppdiktede California-byen Hoppers eller Huerta, basert på brødrenes egen hjemby Oxnard. Som tittelen Love and Rockets antyder står seriene med en fot plantet i fantasien og den andre i virkeligheten. Sagaen om Maggie og Hopey er på den ene siden sprell levende heimstadsdiktning om en gjeng latinopunkere i California, men i utgangspunktet bor disse jentene også i en tradisjonell tegneserieverden, side om side med superhelter, monstre og mutanter.
I de første kapitlene av «Locas»-sagaen ser vi hvordan Jaime løsriver seg fra tegneseriens forventninger, rammer og klisjeer, og hugger ut sin egen nisje. Veien fra de første barneskrittene i «Mechanics» til den perfeksjonerte sosialrealismen i «The Death of Speedy» og «Wigwam Bam» føles som unnfangelsen av den moderne, amerikanske tegneserieromanen, en bunnsolid og troverdig utforskning av meksikansk-amerikansk kultur og punkmiljøet i Sør-California, fortalt gjennom et gigantisk rollegalleri, knakende god dialog og med stadige skifter i tid, rom og synsvinkel.
Maggie og Hopey viste også hvordan en mannlig serieskaper kan skape troverdige kvinnelige hovedpersoner, og Daniel Clowes’ Ghost World, Terry Moores Strangers In Paradise og Adrian Tomine står i evig takknemlighetsgjeld.
Hjerteknusere
Maggie og Hopey blir likevel bare puslinger i forhold til amasonene som spiller hovedrollene i Gilberts serier. Streken hans er mindre søt og mer truende enn brorens, og hans første serier er i stor grad dystopiske og surrealistiske science fiction-fabler, delvis preget av en overhengende frykt for atomkrig og verdens undergang.
Også Gilberts barneskritt er fanget av tegneseriens sjangerkrav og egne forbilder, men også han løsriver seg raskt. I seks sider lange «A Little Story» (1985) sår han frøene for noe langt større, den omfattende «Palomar»-sagaen fra en mytisk mellomamerikansk landsby.
Palomar er byen der «menn er menn og kvinner trenger sans for humor», men det er damene som stjeler showet: Den yppige og beintøffe ordføreren Luba, den myndige sheriffen Chelo, fornuftige Carmen og hjerteknuserne Pipo og Tonantzin. Palomar blir åsted for en perlerad morsomme, rørende, gripende og alltid overraskende historier, i det som fortsatt er det nærmeste amerikanske tegneserier har kommet en magisk realisme i ånden etter forfattere som Gabriel García Márquez, Isabel Allende og Carlos Fuentes.
Men Hernandez-brødrene kan etter nesten 30 års arbeid ikke sammenlignes med andre lenger, og med Love and Rockets har de lagt lista fryktelig høyt for alle som skal prøve å følge i deres fotspor.
Jaime, Gilbert og Mario Hernandez
Love and Rockets, vols. 1-7
Fantagraphics Books
5/5
Opprinnelig publisert i Rocky nr. 3, 2008.
18 svar på “Evig kjærlighet”
[…] Soup av Gilbert Hernandez (fra det amerikanske bladet Love & Rockets er en av de altfor få tegneseriene som klarer å skildre vanlige mennesker på en troverdig og […]
[…] latinsk ungdom i Los Angeles og småbyliv i Latin-Amerika gjennom fragmentariske episoder i Love and Rockets, har Christopher Nielsen skapt en krønike over drabantbyens […]
[…] Jaime Hernandez (Fantagraphics Books). Brødrene Jaime, Gilbert og Mario Hernandez startet bladet Love and Rockets i 1983, og holder det fortsatt gående. Mario ramlet av lasset tidlig (han gjorde comeback for noen […]
[…] brødrene Jaime og Gilbert Hernandez seg med 13., 14., 22., 24. og 31. plass for sine historier fra Love and Rockets. Forfatteren Alan Moore får fire plasseringer med From Hell (41. plass), V For Vendetta (83. […]
[…] som pappa og også serier for barn – som den Spice Girls-inspirerte popserien Yeah! (tegnet av Love and Rockets’ Gilbert Hernandez). Men det var ikke så […]
[…] Touch & Go nære bånd mellom undergrunnsrock og serieskapere som Daniel Clowes, Peter Bagge og Hernandez-brødrene, mens innen hiphop var gangstapioneren Schoolly D tidlig ute da han lot Gary Leib tegne omslaget […]
[…] Palomar av Gilbert Hernandez (Fantagraphics Books […]
[…] Will Eisner, Winsor McCay, Walt Kelly, Jack Kirby, Peter Bagge, Chris Ware, Jaime Hernandez, Jean “Moebius” Giraud, Jim Woodring, Charles Schulz, […]
[…] gir som vanlig et solid innblikk i hva som skjer. Peter Bagge, Robert Crumb, Art Spiegelman, Kaz, Gilbert Hernandez, Adrian Tomine og Chris Ware er de mest kjente bidragsyterne. Mer om antologien […]
[…] om Love and Rockets her. Mer om Bone […]
[…] Marjane Satrapi, Blankets av Craig Thompson, Berlin av Jason Lutes, Jimmy Corrigan av Chris Ware, Palomar av Gilbert Hernandez eller Locas av Jaime Hernandez. For eksempel, for dette vil trolig bare bli […]
[…] latinsk ungdom i Los Angeles og småbyliv i Latin-Amerika gjennom fragmentariske episoder i bladet Love and Rockets, har Nielsen over flere år skapt en krønike over drabantbyens tapere. Vi følger Odd og Geir fra […]
[…] Christopher Nielsen og Jaime og Gilbert Hernandez, som i Narverne/To trøtte typer og Love and Rockets har skapt utrolig sterke verdener, samtidig som de har klart å utvikle dette ved hjelp av et stort […]
[…] Bagge (Hate) og Gilbert Hernandez (Love and Rockets) står bak Yeah!, om jentene Krazy, Honey og Woo-Woo i jentetrioen Yeah!. Bandet er eventyrlig […]
[…] Mer om Love and Rockets her. […]
[…] sitt oppgjør med latinamerikansk machokultur skildrer serieskaperen Gilbert Hernandez småbyen Palomar, der «menn er menn, og kvinner trenger sans for humor». Slik er det dessverre […]
[…] Første bind av Marguerite Abouets Aya fra Yopougon var en lettbent og underholdende miks av såpeopera og feelgoodroman fra Elfenbenskysten i 1980-årene, og denne avsluttende delen er bedre. Den girer opp de parallelle fortellingene, og kompleksiteten og det rike rollegalleriet gjør dette til en ivoriansk Love and Rockets. […]
[…] hadde en isolert barndom. Du kan lese folks tegneserier og forstå hvordan de vokste opp. Leser du Gilbert Hernandez’ tegneserier, så har hver eneste rute fem-seks mennesker som løper rundt, og det var nok slik i hjemmet hans […]