Kategorier
Tegneserier

Israelsk hverdagsblues

Tegneserie-Israel viser muskler med Exit Wounds, mens amerikanerne skjemmer seg ut med pro-israelsk propaganda i Homeland.

Det er en vanlig dag på likhuset i Abu Kibar, men så ankommer drosjesjåføren Koby Franco og Numi, en ung kvinne som nettopp har dimittert fra den israelske hæren. De er på jakt etter Kobys far, som også er Numis kjæreste. Hun tror han kan ha vært en av de omkomne i et bombeattentat, fordi hun skimtet skjerfet hans i et tv-opptak.

«Vi er her for bomben i Hadera, i desember,» sier Numi, men blir rettet på av likhusets resepsjonist: «Du mener Haifa, eksplosjonen på den arabiske restauranten.» «Nei, dagen før var det en mindre eksplosjon i Hadera. Et av likene ble aldri identifisert.» Forvekslingen er oppklart, men liket er alt gravlagt. «Bank i bordet, det er ikke mangel på lik i dette landet,» spøker resepsjonisten.

Blodig og absurd hverdag
Hverdagslivet i Israel er gjennomsyret av slike små absurditeter, og den ferske tegneserieromanen Exit Wounds er inspirert av dokumentarfilmen No. 17, der et av ofrene etter et bombeangrep mot en buss ikke blir identifisert på grunn av store fysiske skader og fravær av pårørende som etterlyser offeret.

Koby og Numis jakt på det navnløse offeret er det overhengende detektivplottet i Exit Wounds, men den kvinnelige serieskaperen Rutu Modan pløyer dypere. Tegneserien handler også om Kobys dårlige forhold til sin egen far, om forholdet mellom Koby og Numi, og om det å leve i dagens Israel – der den blodige politiske hverdagen griper inn i alle innbyggernes privatliv. Det er engasjerende fortalt, og Modan toucher elegant og uanstrengt innom brennbare temaer. Streken er påvirket av amerikanere som Daniel Clowes, Adrian Tomine og Chris Ware, men er stivere, enklere og ganske så fattig på detaljer og nyanser.

Israelsk kollektiv
Hverdagssurrealismen, de politiske konfliktene og den rike historien gjør Israel godt egnet som grobunn for spennende historier, og det siste tiåret har landet meldt seg på i den globale tegneserieklubben. Der du tidligere kunne telle israelske serieskapere på én hånd, har Modan og de andre medlemmene i kollektivet Actus Tragicus skapt seg et ry med utgivelser som Exit Wounds, Jetlag, Happy End og The Actus Box. Men der disse tar det israelske dramaet ned på gatenivå, går den amerikanske tegneserien Homeland i stikk motsatt retning.

Prosjektet er utvilsomt inspirert av den vellykkede tegneserieversjonen av 11. september-rapporten, og på omslaget lokker man med «banebrytende historisk og religiøs grafisk sakprosa». Dette er staten Israels historie fra Abraham og fram til i dag på 120 sider, skrevet av superheltveteranen Marv Wolfman og nasjonalromantisk og fotorealistisk illustrert av Mario Ruiz. Dessverre mislykkes serien på alle plan, som tegneserie, som historieskriving og som journalistikk. Teksten er i knusktørr skolebokstil, mens brorparten av illustrasjonene er stive portretter av historiske personer. Det er forsøkvis dramatisert i form av en vakker professor som foreleser, men Jahve hjelpe meg for en langdryg og subjektiv historietime. Serien er stiv som en stokk, men det verste er at «Homeland» er reinspikka pro-israelsk propaganda.

Skitten kryssklipping
Jeg kan ikke vise til direkte feil i teksten, men som i all propaganda finner man «løgnene» i alt som utelates. Én ting er å presentere Bibelens mosebøker som historiske fakta uten å blunke, mer provoserende blir det når vi går inn i den kompliserte konflikten med palestinere og arabiske nabostater etter dannelsen av staten Israel i 1948.

Når den israelske etterretningsorganisasjonen Mossad introduseres, er det gjennom den triumferende og vellykkede jakten på nazisten Adolf Eichmann, mens når PLO kommer inn i bildet på samme side blir den omtalt som en organisasjon som er «ansvarlig for tusenvis av terroristangrep». Kryssklippingen av terrorangrep mot Israel og israelsk bistand for jordskjelvofre i Tyrkia er også ganske skitten.

Du lærer nok mer om israelsk historie fra Homeland enn Exit Wounds, men det er bare sistnevnte som gir israelerne et menneskelig ansikt.

Rutu Modan
Exit Wounds

Drawn & Quarterly 2007

4/5

Marv Wolfman og Mario Ruiz
Homeland: The Illustrated History of the State of Israel
Nachshon Press
2007
1/5


Opprinnelig publisert i Rocky.

Sugen på mer? Her er tre andre tegneserier om Israel:

Etgar Keret og Asaf Hanuka
Pizzeria Kamikaze
Alternative Comics 2006

En mørk humoristisk fabel, som brutalt gjenspeiler den fastlåste situasjonen i dagens Israel. Vår antihelt tar livet av seg for å unnslippe strabaser og kjærlighetssorg, bare for å bli gjenfødt i et hverdagsgrått helvete øremerket for selvmordsofre. Livet fortsetter, om mulig bare mer tomt og trist enn før. Basert på en novelle av Etgar Keret, og tegnet av Asaf Hanuka.

Joe Sacco
Palestine
Fantagraphics Books 2001

Pionerverket til den maltesisk-amerikanske journalisten og serieskaperen Joe Sacco bærer sine palestinske sympatier tydelig til skue, men Palestine er uansett en sterk, lærerik og selvkritisk reportasje som beskriver det håpløse i konflikten gjennom møter med en rekke enkeltskjebner. Boka kom i en ikke helt vellykket norsk utgave i 2006.

Larry Gonick
The Cartoon History of the Universe
Doubleday 1990-2007

Larry Gonnicks stormannsgale, omfangsrike og ambisiøse forsøk på å lage tegneserie av hele verdenshistorien er alt Homeland ikke er, så langt unna skolemesteraktig og humørløs propaganda som det er mulig å komme. En lærerik, informativ, ironisk og framfor alt morsom historietime, og første del er utgitt på norsk som Ned fra trærne.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in D2/Dagens Næringsliv (www.dn.no).

3 svar på “Israelsk hverdagsblues”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..