Glem den feige filmatiseringen av tegneserien Wanted og gå heller for originalen. For ingen superhelter slipper unna et møte med forfatteren Mark Millar med helsa, sjelen og forstanden i behold.
Hva ville du ha gjort hvis du fikk overnaturlige evner? Vær ærlig nå. Ville du virkelig ha kastet bort nattesøvnen for å bekjempe kriminelle? Eller ville du ha sagt opp jobben, dumpet kjæresten og brukt evnene til å hevne deg på gamle fiender, sjekke rått og grafse til deg mest mulig av livets goder?
Da kontorslaven Wesley Gibson får vite at han er arvelig belastet som sønn av en av verdens dyktigste snikmordere og attpåtil medlem i et hemmelig brorskap som styrer verden, går han berserk. I løpet av noen dager knerter han sin gamle geografilærer, klassekameraten som ødela favorittgenseren, den bråkjekke fyren i platesjappa og dusten fra Big Brother. I Wanted er det nemlig superskurkene som styrer skuta, og resultatet er en amoralsk berg-og-dalbanetur du enten vil frastøtes av eller glise ondt over.
Mørk, mørkere, mørkest
Superheltenes verden har helt siden 1930-tallet pendlet mellom fargesprakende kitsch, der kostymerte helter beseirer utspekulerte skurker med kløkt og humor, til dystopiske samfunnsskildringer, der helter med store problemer er de eneste som står mellom oss og undergangen.
Avstanden mellom tv-serien Batman fra 1960-tallet og Frank Millers apokalyptiske The Dark Knight Returns kunne ikke ha vært større, og begge viser oss hvordan superhelten er et utmerket verktøy for å fortelle høyst ulike historier.
I Wanted får vi vite at verdens superskurker rottet seg sammen i 1986 for å ta knekken på alle de brysomme superheltene en gang for alle, og dermed blir verden mørkere og tøffere. Det er langt fra et tilfeldig valgt årstall for Millar, for 1986 var året da pendelen for alvor svingte fra kitsch til bekmørkt melodrama i superheltenes verden.
1986 ga oss The Dark Knight Returns, Watchmen og Crisis on Infinite Earths, men akkurat da vi trodde superheltenes verden ikke kunne bli råere dukket Mark Millar opp på arenaen.
Som så mange andre britiske serieforfattere er Millar inspirert av Alan Moore, og etter en obligatorisk runde i det britiske science fiction-bladet 2000 AD ble han tatt under vingene til rabulisten Grant Morrison. De skrev flere serier for DC Comics sammen, og Millar fikk sitt store gjennombrudd med The Authority i 2000.
Her begynte evne til å oppdatere og oppfriske superheltenes verden virkelig å blomstre, og han hadde såpass radikale ideer at forholdet til DC raskt surnet. Etter finalen med Superman: Red Son ble han tatt imot med åpne armer av konkurrenten Marvel. Millars rebelske stil og sprelske fantasi passet perfekt til det nystartede Ultimate-universet, der oppdaterte versjoner av stivnede konsepter sprøytet nytt liv i Marvels superhelter.
Millar startet med Ultimate X-Men, der konflikten mellom homo sapiens og mutantene ble aktualisert i skyggen av 11. september, med Magneto som en ypperlig Osama bin Laden. Med Ultimates gjorde Millar de støvete Avengers om til en dynamisk gruppe superhelter oppnevnt av president George W. Bush – med en jetsettende Iron Man, en forvirret Captain America rett fra 1940-tallet, og tordenguden Tor i spissen, sistnevnte som øldrikkende idealist, forfatter og globaliseringsmotstander med fortid fra sinnssykehus.
Etter dette fikk Millar lov til å snu det «ordentlige» Marvel-universet på hodet med Civil War i fjor. Det var et underholdende, godt tegnet og fortalt superhelteventyr, der etterdønningene av 11. september braste inn i Marvel-universet: krigen mot terror og endringene i USAs politikk overfor egne borgere.
Blodtørstig Wolverine
Da Millar skrev Wanted i 2003 var han allerede en av de mest populære serieskaperne i USA, men i dag er han virkelig kongen på haugen. Angelina Jolie fronter den eksplosive filmatiseringen av Wanted, som hadde norgespremiere 12. september.
Premisset for filmen er det samme, men Hollywood har gjort to store endringer. At man har valgt å fjerne historien fra superheltenes verden til fordel for et The Matrix-aktig actionepos er forståelig, men dessverre har man samtidig fjernet det amoralske aspektet som virkelig gjorde Wanted underholdende.
I originalen omfavner Wesley livet som superskurk totalt og umiddelbart, mens i filmen blir han snikmorder for en organisasjon som utfører sine oppdrag ut fra et moralsk imperativ om å gjøre verden bedre. Dermed er det fortsatt best å oppleve Mark Millar i ufiltrert versjon, i superheltenes verden.
I Enemy of the State tar Millar grep om den konfliktfylte superhelten Wolverine, som på mange måter er blitt Marvels Batman. Ninjaene i The Hand klarer å hjernevaske Wolverine, slik at han blir en blodtørstig og ustoppelig drapsmaskin, og blodbadet utvikler seg raskt til unntakstilstand i superheltuniverset.
Inspirasjonen er hentet fra Chris Claremont og Frank Millers klassiske Wolverine-historie fra 1982, pumpet opp med Millars sans for ultravold, stormannsgale konspirasjoner, drama, humor og språksans. Resultatet er en nær perfekt superheltserie for 2000-tallet.
Mark Millar, JG Jones og Paul Mounts
Wanted
(Top Cow/Image)
4/5
Mark Millar og John Romita jr.
Wolverine: Enemy of the State
Marvel Comics
5/5
Opprinnelig publisert i Rocky nr. 6, 2008.
12 svar på “Mark Millar: Gal, galere – superhelt”
[…] mer om Mark Millar her. Jeg skriver om Spider-Mans mørkeblå fortid her. Superheltenes historie og betydning her og her. […]
[…] Rød. Super. gjør Mark Millar for Supermann det professor Øystein Sørensen gjorde med verdenshistorien i boken Historien om det […]
[…] Eller har de det? Med forfattere som Brian Michael Bendis, Grant Morrison, Ed Brubaker og Mark Millar i front, ble Marvel på 2000-tallet sterkere enn på lenge. Kanskje enn […]
[…] (Les mer om Mark Millars superhelter her og her.) […]
[…] i X-Men, må du også sjekke ut Grant Morrisons suverene vri på mutantene. Mer her. Sjekk også ut denne, denne, denne og denne saken for flere postmoderne […]
[…] Jack Kirby, Alan Moore, Grant Morrison og Neil Gaiman i årevis, og på 2000-tallet er det skotten Mark Millar som er kongen på […]
[…] if?”-sjangeren: Hva om raketten med Baby-Supermann landet et annet sted enn Kansas? Men der Mark Millar i Red Son (på norsk som Rød. Super i 2005) snur opp-ned på den kalde krigen ved å flytte Clark […]
[…] så ofte ellers i superheltbransjen står det en brite bak, nærmere bestemt forfatteren Mark Millar. Skotten er også den forskrudde hjernen bak anarkistiske superheltfilmer som Wanted og Kick-Ass, […]
[…] USAs mest populære serieskapere: Brian Michael Bendis‘ Ultimate Spider-Man og Daredevil, Mark Millars The Ultimates og Ultimate X-Men og ikke minst Spider-Man: Blå av Jeph Loeb og Tim Sale – […]
[…] Rogue Trooper og Halo Jones, samt fostret serieskapere som Alan Moore, Neil Gaiman, Garth Ennis, Mark Millar, Grant Morrison, Brian Bolland, Simon Bisley, Carlos Ezquerra og Kevin […]
[…] Rogue Trooper og Halo Jones, samt fostret serieskapere som Alan Moore, Neil Gaiman, Garth Ennis, Mark Millar, Grant Morrison, Brian Bolland, Simon Bisley, Carlos Ezquerra og Kevin […]
[…] Marvel in the early 2000s, and writers like Brian Michael Bendis, Grant Morrison, Garth Ennis, and Mark Millar were all doing stuff that was faithful to the original stories, but also updated it and made it […]