Beyoncé-slakt anno 1999

Selv om I Am… Sasha Fierce utvilsomt er Beyoncés svakeste soloplate, topper hun hitlistene, fremstilles som r&b-dronning og superkjendis i norske medier. Da er det moro med et tilbakeblikk på norske kritikeres dom over hennes store gjennombrudd i 1999.

I 1999 slo jentegruppa Destiny’s Child gjennom med et brak på verdensbasis. Anledningen var The Writing’s on the Wall, en fest av et album, proppet med hits som «Bills, Bills, Bills», «Say My Name'» og «Bug-A-Boo». Plata solgte 13 millioner, viste at jentene var potensielle arvtagere til The Supremes, TLC og En Vogue, og la selvsagt grunnlaget for den senere solosuksessen til Beyoncé Knowles. Det er fortsatt min favorittplate med jentene.

Norske kritikere derimot, de var skeptiske. Veldig skeptiske. Slik ble da også de fleste innen r&b mottatt av norske platekritikere på 1990-tallet. Her følger noen utdrag:

Men først: Aliaset Sasha Fierce har Beyoncé faktisk holdt på med en stund.

Over til anmelderne:

Svein Andersen i Aftenposten, terning 3:

«Storselgende vokallettvektere kamuflert som hippe og talentfulle popjenter (…) en leksjon i kjedsomt føleri (…) begrensede vokale talenter (…) Singlen «Bills, Bills, Bills» vil nok selge mange album. Slik er nå engang verden.

Noelle Poppe i Dagbladet, terningkast 2:

I forlengelsen av Whitney Houston, En Vogue og All Saints dukker denne såpeglatte og karamelliserte kopien opp (…) et flinkt, men kaldt og upersonlig soft-soul-produkt. (…) De fire voksansiktene har stemmer som står til imagen: utstudert, sensuell, stilisert og svært konsumvennlig. Den amerikanske drømmen, med andre ord.

Kurt Bakkemoen i VG, terningkast 2:

Dette er ikke mye å skryte av. Kun to av de 17 sporene på platen får godkjent karakter. Det gjelder «Jumpin’» og «Bills, Bills, Bills». Dette er melodier det svinger litt av og som ikke er så sukkersøtt, så glatt og så musikalsk uspennende som resten av platen. (…) Det er mulig at dette soulpop-klisset går hjem i USA. Her i Europa har jentene neppe noe å hente.

14 kommentar

  1. Men coveret var det INGEN som kommenterte..

  2. […] Norge. Synes du Britney Spears er for lettkledd? At Christina Aguilera er for grov i kjeften? At Beyoncé spiller for mye på sex? Da bør du lukke både øyne og ører før du beveger deg inn i Lady Saws […]

  3. […] Timberlakes “Senorita”, Nellys “Hot In Herre”,”Work It Out” av Beyoncé og Commons “I Got A Right […]

  4. […] seg for kjærlighet og knuste hjerter. Det er langt fra ”bills, bills, bills”-filosofien til Destiny’s Child til Statons såre sanger om kjærlighet som ruster og menn som […]

  5. […] du fått med deg de siste singlene til Beyoncé og Gwen Stefani? Begge får hjelp av den selvsikre rapperen Slim Thug, som klatret til andreplass […]

  6. […] popstjerne, men så er ikke albumet hans noen typisk popplate heller. Men i en verden der Moby og Destiny’s Child er nesten like store stjerner burde det være plass for Kaadas særegne musikalske univers […]

  7. […] Beyoncé den siste r&b-divaen? Og hvorfor er gutta i ferd med å overta r&b-tronen? Den som leser […]

  8. […] Timbaland er fullført. For *Nsync plasserer seg musikalsk et sted mellom Backstreet Boys og Destiny’s Child – med det gruppa selv kaller «dirty pop». For her er mye musikk som ville vært uhørt i […]

  9. […] om hvordan Destiny’s Child store gjennombrudd blei mottatt i Norge her. Og sjekk ut spillelista til morgendagens Beyoncé-sak hos […]

  10. […] solgte fem milloner av fjorårets debut, og forrige uke dyttet oppfølgeren sannelig Beyoncé Knowles ned fra toppen av […]

  11. […] Jenny og Liz verken har stemme, personlighet eller karisma til å måle seg med Kylie Minogue, Destiny’s Child, Sugababes – eller S Club 7 for den saks skyld. Bare hør på det helt fullstendig kjønnsløse […]

  12. […] samlebånds-r&b, og på albumfronten er Amerie ennå ikke på nivå med Alicia Keys, Destiny’s Child eller Mary J. […]

  13. […] Molvær tenker på? Men Britney Spears, Kylie Minogue, Justin Timberlake, Christina Aguilera og Beyoncé Knowles holder alle høyt tempo; med stadige plateutgivelser, konserter, promotering og så videre. […]

  14. […] Snakker vi om pop for massene så er Britney Spears, sammen med Beyoncé Knowles, den største stjernen på 2000-tallet. Men Amy Winehouse overgår henne når det kommer til ekte […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: