Hardkokt western

Hva med en dose hardkokte westerntegneserier? Scalped byr på nåtidswestern fra indianerreservat, mens Loveless er hardkokt krim med cowboyhatt.

26. juni 1975 blir to FBI-agenter skutt og drept i Pine Ridge-indianerreservatet i Sør-Dakota. To år senere får indianeren Leonard Peltier en dobbel livstidsdom for drapene – selv om omstendighetene rundt episoden var høyst uklare.

Amnesty regner fortsatt Peltier som en politisk fange, og skjebnen hans har gitt gjenklang i populærkulturen siden. «Please oh please set Leonard P. free / ’Cause ya wiped out his race like an ant colony», rappet hiphop-gruppa The Goats i 1992, samme år som historien la grunnlaget for Michael Apteds film Thunderheart og hans parallelle dokumentarfilm Incident at Oglala. Artister som Rage Against the Machine, Ben Harper, Buffy Sainte-Marie, Anti-Flag og Dead Prez har aktivt støttet Peltier, mens motedesigneren Vivienne Westwood laget en t-skjorte med teksten «Leonard Peltier er uskyldig».


Livet i indianerreservat
Peltier-saken utgjør også bakteppet i Scalped, en av de ferskeste og mest interessante tegneseriene fra den alltid spennende Vertigo-etiketten. Drapsdømte Lawrence Belancourt er en tydelig stand-in for Peltier, men forfatter Jason Aaron er ikke mest opptatt av å gjenfortelle Peltier-saken i tegneserieform.

Snarere er Aaron opptatt av å grave fram igjen bakgrunnen for de to drapene på FBI-agentene, da livet på indianerreservatet før politiet entret arenaen nærmest var som en krigssone å regne. Området lå på landstoppen for mord, og var i ferd med å bli revet i stykker av fattigdom, sykdom, alkoholisme og en ødeleggende maktkamp mellom myndighetstro modernister og tradisjonstro aktivister.

Med 60 uløste mord i politistatistikken er det også mulig at de to drepte FBI-agentene kan ha vært tilfeldige ofre i en kraftig voldsspiral, men siden ofrene var føderale tjenestemenn satte myndighetene inn de store kanonene.

I Scalped vender Dashiell Bad Horse tilbake til Praire Rose-reservasjonen etter et forsøk på å rømme fra fattigdommen og nøden han vokste opp i. Han vender tilbake til et samfunn som sliter tungt med alkoholisme, narkotika og organisert kriminalitet, men tar overraskende på seg en jobb for den lokale gangsteren Lincoln Red Crow, en tidligere politisk aktivist som nå er mest opptatt av å få et storstilt casino på beina – for å tiltrekke seg sårt tiltrengte penger til reservatet og sin egen lommebok.

Dashiell havner kjapt i trøbbel, og dramaet kompliseres ytterligere når vi lesere får vite at han har et helt spesielt oppdrag: Dashiell Bad Horse er FBI-agent på undercover-oppdrag.

Oppdatert western
Etter Vietnam-serien The Other Side ble Jason Aaron raskt et av de heteste navnene i Vertigo-stallen, og der debuten var litt forutsigbar, har Scalped på kort tid blitt en av de mest avhengighetsdannende titlene fra Vertigo.

Serien er like übermacho og ultavoldelig som 100 Bullets, og er på flere vis en klassisk western oppdatert til nåtiden, som får en ekstra dimensjon når dramaet utspiller seg på et indianerreservat. Aaron gir et troverdig, om enn noe dramatisert, bilde av fortvilelsen, volden og ulykken som har rammet USAs urinnvånere, og den røffe, men effektive streken til R.M. Guéra bare forsterker det skittenrealistiske inntrykket. Etter å ha lest en bok i serien, må du nærmest hoste opp præriestøv, kruttrøyk og størknet blod.

Det sammen kan sies om Loveless, westernserien skrevet av en av Aarons tydelige forbilder, 100 Bullets-forfatter Brian Azzarello. Han har tatt med seg konspirasjonene, de beintøffe karakterene, det ramsalte språket og den beinknusende volden fra 100 Bullets og tilbake til 1880-tallet, til sørstatsbyen Blackwater, som sliter i etterdønningene av den brutale borgerkrigen.

Det føles som gangsterfilmen Bonnie and Clyde i møte med tv-serien Deadwood, og inntil videre er det Scalped som stikker av med gullmedaljen for originalitet. Loveless er medrivende fortalt og gir en kynisk gjenfortelling av klassiske westernklisjeer, men slik westernrevisjonisme er litt gammelt nytt.

Begge seriene utspiller seg i voldelig samfunn der styresmaktene har mistet kontrollen, men der Scalped klarer å formidle desperasjonen, sinnet og motivasjonen til sine karakterer, føles Loveless-universet mer som en konkurranse om å bli den tøffeste cowboyen i byen.

scalpedJason Aaron og R.M. Guéra
Scalped
, bok 1-3
Vertigo/DC Comics
4/5

lovelessBrian Azzarello, Marcelo Frusin og Daniel Zezelj
Loveless
, bok 1-3
Vertigo/DC Comics
3/5


Opprinnelig publisert i Rocky.

4 kommentar

  1. […] numrene, på bekostning av hverdagskrimelementene, men det er likevel bare å ta av seg hatten for Brian Azzarello og Eduardo Risso, som helt siden 1999 har levert månedelige doser actionkrim av høy klasse. […]

  2. […] alternativer til trøtt norsk påskekrim, og jeg anbefaler Ed Brubakers Criminal, 100 Bullets, Scalped og Powers. Men styr unna Varg Veum. Les hele saken her. Illustrasjon: DC Comics/Vertigo, Abrams […]

  3. […] finnes lite samtidskrim som er like hardkokt og samfunnsrefsende som Jason Aarons Scalped, som nå er fullført i ti bøker. Serien er inspirert av den sanne historien om Leonard Peltier, […]

  4. […] variert, og Vertigo ga rom til selvstendige sagaer innenfor genrer som krim (100 Bullets), western (Scalped), science fiction (DMZ, Sweet Tooth og Y: The Last Man), fantasy (Fables) og skrekk (Preacher, […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: