Kategorier
Musikk

Röyksopps undervurderte toer

Röyksopp er tilbake, men hvorfor ikke døyve ventetiden på Junior ved å gi det ufortjente oversette andrealbumet The Understanding en ny runde i spilleren?

Bransjen er stort sett fornøyd med smakebiten «Happy Up Here», med der debuten Melody A.M. fikk nærmest umiddelbar klassikerstatus er det på høy tid å gi oppfølgeren The Understanding en ny sjanse dersom du sov i timen i 2005.

Torbjørn Brundtland og Svein Berge ble globale kulthelter med 2001s Melody A.M.. Merittlisten er imponerende: Én million solgte album, turneer med Basement Jaxx og Moby, remikser av Coldplay og The Streets, én MTV-pris og plass på årets beste-listene i Rolling Stone, GQ, Jockey Slut og Entertainment Weekly. Og over ett år på albumlisten her hjemme.

Melody A.M. surfet på chilloutbølgen, men i 2005 er ikke elektronika og chillout det heteste på trendbarometeret – og musikken på dansegulvet kan like gjerne være The Streets, LCD Soundsystem eller Franz Ferdinand. Det har da Röyksopp innsett konsekvensene av, for The Understanding er mer elektropop à la Pet Shop Boys, Air og The Postal Service enn noen ”Melody A.M. II”. Som man ville sagt i Sørøst-Asia: ”Same, same, but different”.

Der debuten var preget av et knippe sterke poplåter omgitt av atmosfæriske instrumentaler, er The Understanding et knippe instrumentaler omgitt av sterke poplåter. Det er blitt en plate skapt for lyse og varme sommernetter, og jeg kan allerede se for meg låter som ”Beautiful Day Without You” og ”What Else Is There?” på thailandske strender og soloppgang-kafeer på Ibiza. Röyksopp er nesten for varme og melodiske for Norge, men de bevarer skandinavene i seg gjennom en gjennomgående melankoli og selvironi.

Her finnes også dype spor fra ambient til progrock og tilbake igjen: Erik Satie, Brian Eno, Pink Floyd, Mike Oldfield, The Orb og Orbital spøker alle i kulissene. Gjestevokalen til Chelonis R. Jones på ”49 Percent” trekker linjene til Prince-funk og house, mens svenske Karin Dreijer fra The Knife gjør ”What Else Is There?” til et høydepunkt, som bør bli neste singlevalg. Norske Kate Havnevik skiller seg ikke så sterkt ut fra mengdene av elektronika-chanteuser, mens Röyksopp kommer fra sin egen sangdebut med æren i behold.

The Understanding er et langt mer rendyrket popalbum enn Melody A.M., men byr paradoksalt nok ikke på like opplagte hits som ”Eple” eller ”Poor Leno”. Det vil neppe bli en like stor suksess, men samtidig er det langt jevnere og mer gjennomarbeidet – og kanskje også bedre? – der det foredler og utvikler Röyksopp-filosofien videre.

imagesRöyksopp
The Understanding
Virgin/EMI 2005
5/6

Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in D2/Dagens Næringsliv (www.dn.no).

31 svar på “Röyksopps undervurderte toer”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..