Röyksopp er tilbake, men hvorfor ikke døyve ventetiden på Junior ved å gi det ufortjente oversette andrealbumet The Understanding en ny runde i spilleren?
Bransjen er stort sett fornøyd med smakebiten «Happy Up Here», med der debuten Melody A.M. fikk nærmest umiddelbar klassikerstatus er det på høy tid å gi oppfølgeren The Understanding en ny sjanse dersom du sov i timen i 2005.
Torbjørn Brundtland og Svein Berge ble globale kulthelter med 2001s Melody A.M.. Merittlisten er imponerende: Én million solgte album, turneer med Basement Jaxx og Moby, remikser av Coldplay og The Streets, én MTV-pris og plass på årets beste-listene i Rolling Stone, GQ, Jockey Slut og Entertainment Weekly. Og over ett år på albumlisten her hjemme.
Melody A.M. surfet på chilloutbølgen, men i 2005 er ikke elektronika og chillout det heteste på trendbarometeret – og musikken på dansegulvet kan like gjerne være The Streets, LCD Soundsystem eller Franz Ferdinand. Det har da Röyksopp innsett konsekvensene av, for The Understanding er mer elektropop à la Pet Shop Boys, Air og The Postal Service enn noen ”Melody A.M. II”. Som man ville sagt i Sørøst-Asia: ”Same, same, but different”.
Der debuten var preget av et knippe sterke poplåter omgitt av atmosfæriske instrumentaler, er The Understanding et knippe instrumentaler omgitt av sterke poplåter. Det er blitt en plate skapt for lyse og varme sommernetter, og jeg kan allerede se for meg låter som ”Beautiful Day Without You” og ”What Else Is There?” på thailandske strender og soloppgang-kafeer på Ibiza. Röyksopp er nesten for varme og melodiske for Norge, men de bevarer skandinavene i seg gjennom en gjennomgående melankoli og selvironi.
Her finnes også dype spor fra ambient til progrock og tilbake igjen: Erik Satie, Brian Eno, Pink Floyd, Mike Oldfield, The Orb og Orbital spøker alle i kulissene. Gjestevokalen til Chelonis R. Jones på ”49 Percent” trekker linjene til Prince-funk og house, mens svenske Karin Dreijer fra The Knife gjør ”What Else Is There?” til et høydepunkt, som bør bli neste singlevalg. Norske Kate Havnevik skiller seg ikke så sterkt ut fra mengdene av elektronika-chanteuser, mens Röyksopp kommer fra sin egen sangdebut med æren i behold.
The Understanding er et langt mer rendyrket popalbum enn Melody A.M., men byr paradoksalt nok ikke på like opplagte hits som ”Eple” eller ”Poor Leno”. Det vil neppe bli en like stor suksess, men samtidig er det langt jevnere og mer gjennomarbeidet – og kanskje også bedre? – der det foredler og utvikler Röyksopp-filosofien videre.
Röyksopp
The Understanding
Virgin/EMI 2005
5/6
Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.
31 svar på “Röyksopps undervurderte toer”
[…] på 00-tallet. I 2001 inntok suksessfulle debutanter som Sondre Lerche, Kings of Convenience og Röyksopp arenaen , men allerede i 2003 sto «Idol»-stjernene i kø for å ta over poptronen. […]
[…] Röyksopps suksess står vi foran en omfangsrik norsk elektronikavinter. Men på tross av rart navn med […]
[…] elektroniske band og ikke bare dj-er. Det er jo artistene som er et sted mellom band og dj-er, som Röyksopp, at Norge virkelig vekker oppsikt ute i […]
[…] ser på Pondus som lokomotivet i en større bølge norske stripeserier, på samme vis som Röyksopp har vært det for norske elektronika-artister. Faren er at Pondus og Nemi blir en hemsko for videre […]
[…] by oyvindholen Hun er kåret til tiårets stilikon og har jobbet med Madonna, Britney Spears, Röyksopp og Snoop Dogg. Men dette var bare oppvarmingen til årets tre soloplater. 2010 er Robyns […]
[…] musikk baner nye veier til uutforskede landskaper et sted langt unna kommersiell elektropop à la Röyksopp og Annie, dansbar klubbmusikk og hypereksperimentell støy og […]
[…] til topps på hitlistene i England med en låt han hadde laget på en Commodore 64. Og sammen med Torbjørn Brundtland og Ole Mjøs ga Lindbæk ut Those Norwegians’ plate Kaminzky Park. Den synes en samlet norsk […]
[…] Eirik Glambek Bøe hviler, er Øye en musikalsk superhelt med stadig nye kostymer. Han synger med Röyksopp, slipper elektronika-soloplate og gjør kreative dj-sett. Her er han i nok en ny ham; popbandet The […]
[…] veldig ivrig i å jakte etter listeplasseringer, og Deaf Center vil neppe følge i fotsporene til Röyksopp med det aller første. Det er duoen da heller ikke interessert […]
[…] Men «Future Sounds»? Hvorfor domineres da plata av navn som Bjørn Torske, Anneli Drecker, Erot, Röyksopp og attpåtil en DJ Strangefruit-miks av DJ Malin fra 1996? Og Skandinavia? Er ikke Danmark og […]
[…] Resultatet blir både sjarmerende, fortryllende og originalt – en slags referanse kan være “Poor Leno”, samarbeidet mellom Erlend Øye i Kings Of Convenience og Röyksopp. […]
[…] er fortsatt storebror, men med økende norsk suksess i utlandet med Röyksopp i spissen er det blitt lettere å late som det ikke er tilfellet. Men for hver St. Thomas som […]
[…] Kings Of Convenience, Röyksopp og tyske The Notwist. Nå har Sondre Lerche meldt seg på den stadig lengre listen over musikere som […]
[…] Myerz and The Jack Herren Band inntar selvsikkert tomrommet mellom Röyksopp og […]
[…] synthpop har gjort comeback på 2000-tallet, båret fram av Röyksopp, tyske The Notwist og amerikanske The Postal Service. Sistnevnte hobbyprosjekt for Ben Gibbard […]
[…] (Krangelen leser du om her, her og her. Les mitt 1998-intervju med Rune Lindbæk her, og min eneste Röyksopp-anmeldelse her.) […]
[…] synthpop har gjort comeback på 2000-tallet, båret frem av Röyksopp, tyske The Notwist og amerikanske The Postal Service. Sistnevnte hobbyprosjekt for Ben Gibbard […]
[…] mellomtiden: Den norske elektronikaeksporten eksploderte tidlig på 2000-tallet, med artister som Röyksopp og Lindstrøm i spissen. Jeg skrev denne saken om utviklingen i […]
[…] én uke på VG-lista å vise til, men i nettleksikonet Wikipedia vies han større plass enn både Röyksopp og Lene […]
[…] samarbeidet med Kings of Leon, Kanye West, M.I.A., The Roots, Kleerup og Røyksopp, og blitt remikset av Beck, Mike D fra Beastie Boys, Drake og Tyler the Creator fra […]
[…] mellom kafé-hiphopen og ambient. Kjennetegnes av leken eksperimenteringslyst. Artister som Röyksopp og Drum […]
[…] (Röyksopp remix) (2000) – Dette var en av låtene som fikk verden til å få opp øynene for Röyksopp. Den utpeker seg som pur metronomisk maskindisco i beste Patrick Cowley/Giorgio […]
[…] hjemme har Röyksopp vist at det er mulig å lage varm pop ved hjelp av datamaskin og sampler, men i år er det Rune […]
[…] Om noen uker går turen til den store europeiske bransjefestivalen Popkomm, der selskapet håper Ugress kan friste utlandet på samme vis som likesinnede som Ralph Myerz & The Jack Herren Band og Röyksopp. […]
[…] Röyksopp synes likevel ikke at norsk musikkpresse er for snille og positive overfor norsk musikk. Men selvfølgelig er vi det. […]
[…] Musikken din er melodisk house, men med spor av alt fra hiphop og r & b til Röyksopp og oslodisco? – Jeg har vært gjennom mange faser, jeg liker å oppdage en genre og sette meg […]
[…] forgreningene, men hvordan er det med sjangerens kommersielle appell – sett bort fra Röyksopp? Hender det ikke at dere har lyst til å melde dere på i […]
[…] rockefestival – der trioen representere de norske fargene sammen med Gluecifer, Turboneger, Röyksopp og Bjørn […]
[…] forteller Mikal Telle i Tellé Records, mannen som oppdaget både Kings of Convenience og Röyksopp, hvordan han tok ut månedslønn på 8000 kroner – der mesteparten av det gikk til å dekke […]
[…] Bergen er utvilsomt det nye Paris, for fem av de seks artistene nevner er bergensbaserte: Röyksopp, Phonophani, Alog, Magnet og Evil Tordivel. Rockebandet Span, med Jarle Bernhoft fra funkbandet […]
[…] nå er norsk musikk på vei. Selv om artister som Röyksopp og Kings of Convenience tar A-ha-ruten via utenlandske plateselskap, kommer suksessen gjennom alle […]