Norske beats

Med 11 låter på de amerikanske hitlistene er det nå offisielt: Bransjebibelen Billboard slår fast at Tor Erik Hermansen og Mikkel S. Rustan i produsentduoen StarGate er USAs største hitmakere. Og nå har de også møtt Michael Jackson for et mulig samarbeid.

Det amerikanske StarGate-eventyret begynte med Ne-Yo og Rihanna i 2004, og da passer det fint å børste støv av min sak om den norske beatseksporten fra 2005.

_________________________

Hva har Aretha Franklin, M.O.P., Twista, Baby Bash, Rihanna og senegalesiske Wagëblë til felles? De bruker norske beats.

Norske beats har utvilsomt større inntjeningspotensial enn norske rim. Der Vinni i Paperboys tjente 121 000 kroner i 2004, håvet Tor Erik Hermansen i StarGate inn hele sju millioner kroner. Nå er produksjonsteamet i ferd med å få et etterlengtet gjennombrudd i USA, og da på selveste Def Jam – med Jay-Z i sjefsstolen. StarGate er i høst aktuell med låter for r&b-artistene Rihanna og Ne-Yo, der sistnevnte i høst varmer opp på John Legends USA-turné.

– Tidligere har vi gjort mye pop, men nå er vi nærmere r&b og hiphop. Dette har jo vært favorittmusikken vår i alle år, så å få jobbe med de aller beste i sjangeren er en drøm som går i oppfyllelse. Nå lager vi den musikken som ligger hjertet nærmest. Forventningene og kravene er også veldig høye, noe som gjør at vi må være skjerpet hver eneste dag, forklarer Tor Erik Hermansen og Mikkel S. Eriksen i StarGate fra USA.

StarGate har tidligere produsert låter for Beenie Man, Sisqo og Mis-Teeq, og remikset stjerner som Eve, Mariah Carey, Lil’ Kim, Nelly og Mary J. Blige, men å få lage en låt med en amerikansk rapper i elitedivisjonen er fortsatt en uoppfylt drøm (ikke nå lenger, de har produsert flere låter for Nas, 2008-kommentar). Med flere Def Jam-oppdrag i lomma er denne drømmen nå flere skritt nærmere.

– Vi har elsket hiphop siden vi så Beat Street på Colosseum kino, så det er klart det hadde vært gøy å jobbe med en rapper på a-laget. Akkurat nå er vi nok nærmere r&b, men vi får se hva som skjer. Bare det å få feedback fra Jay-Z på låtene våre er stort i seg selv.

Kakemonsterets Bekkelaget-beats
I sommer debuterte den amerikanske r&b-sangeren Trey Songz på 20. plass på Billboard-lista med debutalbumet I Gotta Make It. En stor dag for Trey Songz, men også en merkedag for Kim Høglund fra Bekkelaget i Oslo. Han har nemlig produsert tittelsporet, der Trey Songz får hjelp av rapperen Twista og selveste Aretha Franklin (på remiksen).

– Jeg er jo stor fan av 70-tallssoul, så det var jo morsomt at de fikk henne med på remiksen, forteller Høglund.

I hiphop-kretser her hjemme er Høglund kjent som Kakemonsteret, og han har hatt en finger borti plater fra Apollo, Paperboys og Klovner i Kamp. I utlandet bruker han kunstnernavnet Kookie, og nå kjemper han om en plass ved de stores bord. Trey Songz-låta var den første han fikk utgitt på det amerikanske markedet.

– Jeg vil leve av musikken,og da blir Norge for lite lønnsomt – for det er mange norske artister som tror at produsenter jobber gratis. Det amerikanske markedet er et langsiktig mål, men nå konsentrerer jeg meg først om London. Mye er fortsatt usikkert, men jeg kan si at jeg har gjort en låt med r&b-sangeren Shawn Emmanuel og at jeg jobber med låtskrivere som Siouxsie Sioux (ja, hun med The Banshees, journ.anm.) og Cameron McVey, som har produsert mye for Massive Attack og Portishead.

Gangsta-produsenter
Kakemonsteret og StarGate er ikke de eneste norske produsentene som sikter inn mot hiphop- og r&b-bransjen utenfor Norge. Tom Roger Rogstad, alias Rumblin, har produsert hele andrealbumet til hiphop-gruppa Wagëblë fra Senegal, mens Oral Bee og Big Ice i Da Playboy Foundation har sine beats med på godt over 50 amerikanske gangstarap-album.

– Det virker foreløpig som man må ha en like drøy mainstream-appell som Ravi for å virkelig lykkes med å rappe i Norge,  og det er det ikke mange norske hiphopere som er komfortable med. Det virker også som det er flere bra produsenter enn det er rappere i Norge: SilverPlate, Kakemonsteret, Mr.Dice, Neema (Jae-Rs produsent), Tom12″ og så videre, synes Oral Bee.

Men selv om Da Playboy Foundation hadde en låt med på det millionselgende Baby Bash-albumet Tha Smokin’ Nephew i 2003, har det store gjennombruddet latt vente på seg. De leverer fortsatt sine beats til halvkjente gangstarappere som Jay Tee, Chingo Bling, Yuns og Bullet.

– Etter at vi gjorde «Image Of Pimp» for Baby Bash hadde jeg nok litt naiv tro på at E-40, The Game og Snoop ville legge igjen så mange beskjeder på svareren min at det nesten ble plagsomt. Men vi var ikke så flinke til å promotere oss selv i etterkant, og har ikke vært på offensiven før nå i det siste. Vi har heller ingen agent som pusher beats for oss, så vi må gjøre alt selv. Vi har ting på gang i Texas og St. Louis, så vi får se hva som skjer.

Business-hodepine
Du skal ha både sterk mage og en solid dose tålmodighet for å selge beats til amerikanske rappere. Noe Tommy Tee vet bedre enn de fleste. Det er flere år siden vi leste at han hadde produsert noen låter til albumet Ghetto Warfare av M.O.P., som skulle ut på Jay-Zs plateselskap Roc-A-Fella Records. Nå er M.O.P. på G-Unit og vi venter fortsatt på Ghetto Warfare (det kom omsider ut i 2006, på selskapet Full Clip Media, 2008-kommentar), mens flere Tommy Tee-produserte låter har dukket opp to forskjellige M.O.P.-mixtapes under deres alias Marxmen.

– Jeg er veldig glad i å jobbe med amerikanere, først og fremst fordi jeg stort sett bare hører på amerikansk rap. Så den musikalske motivasjonen er det viktigste for meg. Business-delen av det hele er en hodepine, og derfor blir det ofte til at man ikke følger opp, selv om man vet at artister har laget låter på sine beats. Jeg har noe som ligger rundt omkring her og der, men det største problemet er vel at det er tusenvis av rappere som spiller inn album, men bare en brøkdel blir utgitt på skikkelig vis, forteller Tommy.

Denne business-hodepinen har også rammet Kakemonsteret, unnskyld Kookie, for på det nye albumet til Los Angeles-rapperen Ras Kass er han blitt kreditert for en låt. Det er bare ett problem: Låta er ikke hans.

– Det er jo hyggelig å bli kreditert, og det er jo bra promotering. Vi har gitt mange beats til Ras Kass, så det kan godt hende at det dukker opp noen andre Kookie-produserte låter fra den kanten. Men for å selge beats i USA er du avhengig av en bra manager og et etablert navn. Dette fører til at kjente rappere nesten aldri tar sjansen på å bruke nye folk. Ett unntak er G-Unit, som plukker beats uten at de vet hvem som har produsert dem, sier Kookie, som nå er representert av Genuine Music Group i USA – hjemstedet for Sam Sneed (Snoop Dogg), DJ Khalil (G-Unit) og Sean Blaze (50 Cent).

Fakta – Ferske «norske» hiphop-utgivelser
* Sénégal av Wagëblë (Two Thou Productions). Rumblin fra Lillestrøm har produsert hele albumet for denne senegalesiske gruppa. Gjestes av norske STL, Kleen Cut, Ras Steven og Asta Busingye Lydersen.
* Music of the Sun av Rihanna (Def Jam). Låta «Let Me» av jenta bak «Pon De Replay» er produsert av StarGate. Teamet har også produsert låta «So Sick» av r&b-sangeren Ne-Yo.
* Salutes The St. Marxmen av M.O.P. (Koch). Låta «Muddy Waters» er produsert av Tommy Tee. Tommy hadde også to låter på M.O.P.-mixtapen Marxmen Cinema.
* Da Playboy Foundation har beats på album av året fra rapperne Night Shield, Lofty, Yuns og Shadowyze.
* I Gotta Make It av Trey Songz (Atlantic). Kakemonsteret alias Kookie har produsert tittelsporet.

Saken er opprinnelig publisert i Dagsavisen i 2005.


19 kommentar

  1. […] by oyvindholen Stargate vinner Grammy, mens Nasty Kutt produserer for Method Man & Redman. Norske hiphopbeats gjør det bra, og nå graver plateselskapet Plastic Strip Press fram neste generasjon norske […]

  2. […] biler, øl og boogierockKong Ludacris I av sørstatenePondus: En elskelig idiotBestselgeren PondusNorske beatsMusikk-Norge: En nasjon av etterdiltereThee Unmist og Le Corbeau: Elegant støyIntervju: Lise Myhre […]

  3. […] for oppstykket og variabel til å overgå noen av deres ”skikkelige” album. Men sjekk ut den Tommy Tee-produserte låta ”All of the […]

  4. […] om norske beats her og her. […]

  5. […] mens musikken ble skrevet og spilt inn av Morty, Pedersen, Lars Ludviksen og Mikkel S. Eriksen (ja, han i Stargate). Yo! ble gitt ut på Eriksens Criminal Records. Ståle fikk sølvplate for 25.000 solgte av […]

  6. […] internasjonale superstjerne. For å nå målet samarbeider han nå med Janet Jackson, The Neptunes, StarGate, So Solid Crew og actionhelten Steven […]

  7. […] på engelsk, samtidig som den satser på hiphop av det mer dansbare slaget. Isak Swing, Big Paulie, Kakemonsteret og Whiteshadow er blant […]

  8. […] Stargate tar over verden. Stargates “stairway to heaven” har vært brattere og kjappere enn de fleste her hjemme har vært […]

  9. […] i Norge. Fun fact: Stella jobbet allerede i 2004 med Joachim “Kleen” Alte og kjæresten Tom Roger “Rumblin” Rogstad, fortsatt hennes viktigste […]

  10. […] og forskningsdepartementet. Nils Heldal, daværende musikksjef i NRK Petre. Nå radiosjef i NRK. Tor Erik Hermansen, daværende norskansvarlig i Warner. Er nå en tredel av produsent-teamet StarGate. Rolf […]

  11. […] Tittelsporet var produsert av Kim «Kakemonsteret» Høglund fra Bekkelaget i Oslo. Les mer om samarbeidet her. […]

  12. […] er høyt, inspirert av USA-suksessen til Stargate, Cashmere Cat og Nico & Vinz. Og den amerikanske produsenten Mike Dean, hjernen bak lydbildet […]

  13. […] som i hiten ”Too Little Too Late” (tredjeplass i USA) og ”The High Road”, mens norske Stargate fortsetter å vise muskler med ”Let It […]

  14. […] Neptunes bryter opp monotonien med en frisk produksjon for Kelis, mens det norske produsentteamet Stargate også er med på leken – med en akseptabel vri på ”Do You Remember” sunget av Debelah […]

  15. […] låter holder slik mål at vi kommer til å høre de på radio, tv og diskoteker framover, slik som Stargates «It’s OK!» og popballaden «Walking On The Water» – men det skulle da også bare mangle […]

  16. […] Kunsten å oppsummere samtidens popmusikk i bokform er like vrient som å fange fisk med bare nevene, det er en glatt og rask bransje med stadig uventede kursendringer og nye fisker i vannet. Med fjorårets The Song Machine: Inside the Hit Factory gjorde The New Yorker-journalist John Seabrook et solid forsøk på å oppsummere de siste 25 årenes viktigste bakmenn i popmusikken, folk som Idol-dommer Simon Cowell, produsenten Dr. Luke og norske Stargate. […]

  17. […] Mitt første intervju med Stargate finner du her. […]

  18. […] Slik var det ikke i 2002, da jeg skreiv dette da Röyksopp slang med leppa i Mute. Mer om Stargate her. […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: