Briten Alan Moore er tegneserienes mest nitidige, grundige og pinlig nøyaktige manusforfatter. Filmatiseringene av hans serier har ført til alt fra katastrofer som The League of Extraordinary Gentlemen via bagateller som Constantine og From Hell til høyst godkjente forsøk som V For Vendetta og Watchmen. Men du bør oppleve gubben i original tapning først.
(Denne teksten ble opprinnelig skrevet til tidsskriftet TEGNs kåring av tidenes beste tegneserier i 1999. Watchmen stakk av med førsteplassen i beste tegneserie, mens Moore havnet på fjerdeplass i kategorigen beste serieskaper.)
Bare en rask titt på manuset til de første kapitlene av From Hell (utgitt i bokform) kan få svetten til å piple frem hos både tegnere og forfattere. Ikke rart både Bill Sienkiewicz og Al Columbia nærmest ble drevet fra forstanden når de skulle gjøre Moores visjoner i den ufullendte Big Numbers om til virkelighet.
Her i Norge møtte de fleste Moore for første gang på høyden av sin karriere. Semic ga ut hans Watchmen (Vektere) i hefteform i 1987. Watchmen var Moores endelige oppgjør med superheltene (skjønt endelig, det virkelige oppgjøret, Twilight of the Superheroes, ble skrinlagt av DC Comics), en imponerende innviklet, men samtidig lettlest, historie om hvordan vår verden kunne sett ut hvis det virkelig fantes superhelter.
Skrevet på høyden av den kalde krigen tegnet Moore en dyster virkelighet, men det var ikke først og fremst historien som imponerte, det var måten historien ble fortalt på. Gjennom dagboknotater, pirattegneserier, journaler, selvbiografier og utallige skifter i tid og sted komponerte Moore en historie så intrikat at den minst måtte leses to ganger for å få fullt utbytte av den. Og det er når man leser Watchmen for andre gang man virkelig får den store leseropplevelsen. Sammen med Frank Millers The Dark Knight Returns skapte Moore de definitive superheltseriene, som alle etterfølgende serier måtte finne seg i å bli sammenlignet med i minst ti år etterpå.
Briten Moore startet som tegner/forfatter i 1979, men konsentrerte seg raskt om skrivingen. Han begynte med Captain Britain og Dr. Who, før han begynte å skrive korte historier for 2000 AD. “Short stories are still the best place for any aspiring writer to learn his or her craft” skrev Moore i innledningen til samlingen Alan Moore’s Shocking Futures, men det tok ikke lang tid før Moore mestret lengre historier.
Allerede i 1982 og 1983 vant han pris for beste serieforfatter for den dystopiske, 1984-inspirerte fremtidsthrilleren V For Vendetta, stadig en av hans klart beste serier. Etter suksess med denne og Marvelman (senere Miracleman) ble Moore headhuntet til USA for å skrive Swamp Thing. Her revolusjonerte Moore skrekkserien, og dannet grunnlaget for forlagets DCs Vertigo-linje.
Etter et brudd med DC på tampen av 1980-tallet la Moore superheltene på hylla, og satset for fullt på langt mer kunsterisk ambisiøse verk. Det startet lovende med den journalistiske «Shadow Play – The Secret Team» i Brought To Light, men så strandet samtidsdramaet Big Numbers strandet allerede etter to numre.
Den “historiske obduksjonen” From Hell om Jack The Ripper ble fullført etter ti tøffe år, mens den erotiske serien Lost Girls ble startet i 1991 og først fullført i 2006. Kommersielt sett strandet Moores forsøk på ulykkelig vis, og selv om den fascinerende From Hell må regnes som en solid kunstnerisk suksess, er det tvilsomt om Moore nå orker å begynne på lignende ambisiøse forsøk. Dette er svært synd, ikke bare for Moore, men også for tegneserien som medium.
I stedet gjorde Moore helomvending, og skrev flere svært lette superheltserier for forlaget Image, mens hans også har startet opp forlaget America’s Best Comics, som gir ut flere titler (siden nedlagt). Seriene her har høyere ambisjonsnivå enn Image-seriene, men er likevel flere lysår unna V For Vendetta, Watchmen og From Hell (selv om Wonder Woman-pastisjen Promethea la lista svært høyt).
The League of Extraordinary Gentlemen er en underholdende pastisj og videreføring av de klassiske “guttebøkene” til Jules Verne, H. Rider Haggard og H.G. Wells, mens Tom Strong er en smånostalgisk superhelt i stil med Kurt Busieks Astro City og lignende forsøk. For Alan Moore virker det som kunsten nå er lagt på hylla, og han i stedet foretrekker å lage rivende god gutteunderholdning. Morsomt nok det, men synd når vi tenker på hva vi går glipp av, for tegneserien som medium trenger en bunnsolid og seriøs historiesnekker som Alan Moore sårt.
Alan Moore
* Engelsk forfatter, født i 1953.
* Startet karrieren som undergrunnstegner, men konsentrerte seg raskt om manus.
* Skapte seg et navn i hjemlandet i bladene 2000 AD og Warrior. V For Vendetta startet som føljetong i sistnevnte.
* Slo gjennom på det amerikanske markedet med den sofistikerte skrekkserien Swamp Thing og det komplekse superheltdramaet Watchmen for forlaget DC Comics.
* Har også skrevet romanen Voice of the Fire, gitt ut flere plater og en stri strøm av nye serier. Annonserte at han trakk seg tilbake fra mainstream-markedet da han rundet 50 år i 2003.
51 svar på “Hvem er Alan Moore?”
[…] Jeg anbefaler å lese Øyvind Holens resymé av Alan Moores karriere. […]
Fantastisk artig å lese en artikkel om emnet som e kunnskapsrik og går litt i dybden! Takk!
Takk. Sjekk også ut denne grundige anmeldelsen av filmen: http://www.abcnyheter.no/node/84649
[…] 11, 2009 · Ingen kommentarer Alan Moore-uka, dag 3: V For Vendetta, Alan Moores vri på det totalitære marerittsamfunnet i George Orwells […]
[…] 12, 2009 · Ingen kommentarer Alan Moore-uka, dag 4. Glem Keanu Reeves’ slappe rolletolkning i Constantine-filmen, og sjekk ut […]
[…] 13, 2009 · Ingen kommentarer Alan Moore-uka dag 5 – del 2: Serien Promethea startet som Alan Moores smarte fri på superheltinnen Wonder […]
[…] 15, 2009 · Ingen kommentarer Alan Moore-uka, dag 7: Kan man få for mye Alan Moore? Svaret er ja, og bevisene er serier som Albion og […]
[…] Big Numbers #3 har dukket opp Innsendt den mars 27, 2009 av oyvindholen Big Numbers er Alan Moores ufullendte mesterverk, som stoppet opp allerede etter to av planlagte numre tilbake i 1990. Nå har […]
[…] jobber han i politiets «powers»-avdeling, som er slang på superheltrelaterte saker. Der Alan Moore utforsker det parodiske med en verden full av superhelter i Top Ten, en slags superheltutgave av […]
[…] Alan Moore og Dave Gibbons’ Watchmen er riktig nok en gjenganger på lister over tidenes beste tegneserie, men der mange kan være enige om at den er tidenes beste superhelttegneserie, er det ikke vanskelig å finne sterke konkurrenter hvis vi beveger oss utenfor den trikotkledde sjangeren. Første del av Art Spiegelmans Maus, hans biografi over faren som overlevde Auschwitz, ble utgitt på norsk av Cappelen i 1987 – samtidig som Semic ga ut Watchmen (eller Vektere som den het da). […]
[…] NM i namedropping Posted on september 12, 2010 by oyvindholen Jeg klarer å namedroppe Alan Moore, Pop Will Eat Itself, Erlend Ropstad, Roy Søbstad og Joe Sacco i et miniintervju med Klassekampen. […]
[…] en av flere dyktige britiske skribenter, men har stått i skyggen av mer suksessfulle kollegaer som Alan Moore, Neil Gaiman, Grant Morrison og Garth Ennis. I dag skriver han ikke tegneserier. (2010-kommentar: […]
[…] planlegger det danske forlaget Faraos Cigarer å oversette Alan Moores Jack the Ripper-opus From Hell til både dansk og norsk, mens det på ryktebørsen er snakk om […]
[…] the Ripper fem prostituerte i Whitechapel-slummen i London. 100 år senere begynte seriemesteren Alan Moore å skjære i Ripper-mytene med samme målbevissthet og sluhet som Jack brukte mot sine ofre. Den […]
[…] Alan Moore & Eddie Campbell: From Hell (Kitchen Sink) Tegneseriebransjens eksentriske geni begraver seg i research og historiske spekulasjoner, og tegner et komplekst og forstyrrende bilde […]
[…] seg med 13., 14., 22., 24. og 31. plass for sine historier fra Love and Rockets. Forfatteren Alan Moore får fire plasseringer med From Hell (41. plass), V For Vendetta (83. plass), Watchmen (91. plass) […]
[…] Gaiman på autopilot, med fantastiske tegninger. Alan Moores Swamp Thing og Neil Gaimans Sandman var skoledannerne blant DC Comics’ sofistikerte […]
[…] verk. Black Orchid er en revisjonistisk superheltserie, sterkt påvirket av miljøvern, antivold og Alan Moores Swamp Thing, og er preget av McKeans fargesprakende illustrasjoner og at dette var Gaimans første […]
[…] og Morrisons åndelige ledestjerne Alan Moore klarer heller ikke legge fra seg superhelten, og takk og pris for det. For når Moore slipper sitt […]
[…] Milligan har ufortjent havna i skyggen av engelske kollegaer som Alan Moore, Neil Gaiman, Garth Ennis og Grant Morrison, og er bare sporadisk oversatt til norsk. Her er et […]
[…] til historien, og ikke prøver å få den til å passe inn i en eller annen agenda. Frank Miller og Alan Moore er også store helter, samt Jason Lutes, Jim Woodring og Lynda […]
[…] vender tilbake – en dyster fremtidsvisjon som revolusjonerte amerikanske tegneserier i tospann med Alan Moores Watchmen – og samtidig la grunnlaget for den store Batman-bølgen for ti år […]
[…] og Morrisons åndelige ledestjerne Alan Moore klarer heller ikke legge fra seg superhelten, og takk og pris for det. For når Moore slipper sitt […]
[…] rosinen i pølsen er uten tvil Alan Moore og Kevin O’Neills guttebokhyllest Forbundet av usedvanlige herremenn. Her samles heltene fra […]
[…] Frank Miller og Alan Moore revolusjonerte superheltserien ga Dennis «Denny» O’Neil og Neal Adams superheltene sosial […]
[…] dem. Spinoffprosjektene har trillet ut av små digresjoner fra folk som Stan Lee, Jack Kirby, Alan Moore, Grant Morrison og Neil Gaiman i årevis, og på 2000-tallet er det skotten Mark Millar som er […]
[…] beste serieskaper 1. Carl Barks. 2. Alan Moore. 3. Gilbert Hernandez. 4. Hugo Pratt. 5. Harvey Kurtzman. 6. Jacques Tardi. 7. Robert Crumb. 8. […]
[…] Kjenner du til Alan Moores eget magasin, Dodgem Logic? Bonus: Noen utgivelser og anmeldelser som sneik seg unna den store Alan Moore-uka. […]
[…] V For Vendetta og Watchmen av Alan Moore. Moore var engelskmannen som på 80-tallet revolusjonerte den amerikanske superheltsjangeren. V For […]
[…] Alan Moore-uken fortsetter. I dag: Den toneangivende skrekkserien Swamp Thing, der Moore la grunnlaget for Sandman, Hellblazer og resten av Vertigo-universet. […]
[…] og historien fra flere ambisiøse serieromaner: V for Vendetta (2006) var overraskende tro mot Alan Moores mørke science fiction-drama, Daniel Clowes var tungt involvert i både Ghost World (2001) og den […]
[…] som Stan Lee og Jack Kirby i glansdagene, hvilket vi si at jeg ikke har skrevet noe detaljert Alan Moore-aktig manus, hvor hver kameravinkel og scene er nøye penslet ut, men at Mikael har hatt svært mye […]
[…] Psycho, den franske tegneseriebiografien The Adventures of Hergé (om skaperen av Tintin), Alan Moores The Birth Caul (basert på en multimedieforestilling) eller den italienske science fiction-serien […]
[…] som skulle unngå de klassiske 2000 AD-klisjeene om karer, pistoler og gørr. Skapt av Alan Moore og Ian Gibson i […]
[…] DC Comics annonserte at de skulle gi ut en rekke «prequels»-tegneserier, som foregikk i universet Alan Moore og Dave Gibbons skapte i den universelt hyllede miniserien Watchmen (1986-87), stadig en […]
[…] Alan Moore og hans mange superhelter. […]
[…] den klart beste WildStorm-serien igjen som Warren Ellis' The Authority, samt at den også huset Alan Moore-forlaget America's Best Comics, Kurt Busieks Astro City og Brian K. Vaughans Ex […]
[…] XIII, Largo Winch, Linda & Valentin og Thorgal, samt ferske amerikanske serier som Alan Moores Tom Strong og Howard Chaykins American Century som biserier i Fantomet og Agent X9. Overraskende […]
[…] 1980-og 90-årene revolusjonerte briter som Alan Moore, Grant Morrison, Garth Ennis og Neil Gaiman amerikanske tegneseriebransje, og ringvirkningene er […]
[…] han fikk orkesterplass til den kreative eksplosjonen i amerikansk/britiske serier. Serieskapere som Alan Moore, Frank Miller, Neil Gaiman og Dave McKean tøyde grensene for hva som var mulig å foreta seg […]
[…] at V for vendetta ble en suksess, har Hollywood igjen fyrt opp planene om å få Alan Moores magnum opus Watchmen opp på […]
[…] samt noen av de beste Daredevil-episodene som er utgitt. I samme åndedrett må jo Alan Moores legendariske Watchmen nevnes, den fascinerende historien om det tvers igjennom tragiske ved å […]
[…] målt opp mot det aller beste fra andre land. Når alt fra ÜberPress ikke er på nivå med Alan Moore, men blir dømt ut i fra at alt skal være like bra, da legger du listen urealistisk høy. Hvis vi […]
[…] superheltserie siden Alan Moores […]
[…] fortellerknep, fantasifull layout og en engasjerende historie. Sammen med Watchmen av Alan Moore og Dave Gibbons revolusjonerte The Dark Knight Returns den amerikanske serieindustrien – […]
[…] for den over 40 år gamle «Onkel Skrue og Marco Polos skatt», rett foran nesa på Alan Moores Swamp […]
[…] serieskapere som ble del av «den britiske invasjonen» som fulgte i fotsporene til superstjernen Alan Moore fra science fiction-bladet 2000 AD til DC Comics, hjemmet til Batman og Supermann, i andre halvdel […]
[…] magikeren, vegetarianeren og anarkisten Alan Moore har vært en av mine favorittforfattere siden jeg kjøpte første nummer av Vektere på S-laget […]
[…] Og i neste nummer kommer mitt store Alan Moore-intervju. […]
[…] ba meg om et tegneserietips for sommeren, og jeg plukket ut den fabelaktige Providence av Alan Moore og Jacen Burrows – selv om jeg fortsatt bare har lest den første av totalt tre […]
[…] Bild&Bubbla, hvor jeg bidrar med intet mindre enn et 14 sider langt intervju med Alan Moore – om alt fra romanen Jerusalem, hjembyen Northampton og hans kommende førtidspensjonering […]