Voodoo med Alan Moore

Alan Moore-uka, dag 6: Noe av det minst kjente i Alan Moore-katalogen er de tradisjonelle superheltseriene han gjorde på 1990-tallet. Serier som 1963, WildC.A.T.S., Supreme og Voodoo. Disse er langt fra høydepunkter, men moro for unga likevel.

Alan Moore, Joe Bennett og Rick Veitch
Supreme: The Story of the Year
Checker Book Publishing Group

Når Alan Moore slipper sitt lynende intellekt og presise forståelse for superheltsjangeren løs i fri dressur blir resultatet nesten alltid lesbart. Supreme: The Story of the Year er en lett kamuflert gjennomgang av Supermanns kulturelle historie, som klarer kunststykket å både være populærkulturell analyse, nostalgisk hyllest og underholdende eventyr i samme pakke.

Moore bruker superhelteventyrets enkle innpakning til å gi sin versjon av hvordan superhelten hele tiden har forandret seg siden fødselen på 1930-tallet, som i den mesterlige sekvensen der 40-tallets fargerike superhelter går under i kamp mot 50-tallets atomfrykt, kalde krig og nye sosiale problemer – som uttrykt i EC Comics’ skrekk- og krimserier (Iskalde grøss).

Med Supreme viser den postmoderne superheltens far at de kappe- og trikotkledde fortsatt er levedyktige som innholdsrike metaforer.

Alan Moore, Michael Lopez & Al Rio
Voodoo
Wildstorm/DC Comics

Etter økonomiske skuffelser med kunstnerisk ambisiøse serier som From Hell, Big Numbers og Lost Girls har seriehelt Alan Moore vendt tilbake til ren underholdning.

Moore har i det siste skrevet en bråte serier for diverse amerikanske forlag. I Voodoo ankommer danserinnen Voodoo New Orleans og allerede på bussentralen snubler hun opp i blodofringer av unge kvinner, en nattklubb bygget på en indianergravplass og voodoo-guder.

Moore gjør alltid grundig research og forteller underholdende historier, men her virker det som om han kjører for halv maskin.
Voodoo er langt unna det vi vet Moore kan, mens dialogen skjemmes av klisjeer hentet fra actionfilmens verden uten at Moores ironi og humor slipper til.

Michael Lopez tegner i den etterhvert velkjente stilen fra serier som Witchblade og Spawn – alle damene er langbente og storbrystede, mens mennene har voldsom skulderbredde og kraftige haker. Sjekk heller ut Moores ferskeste serier fra forlaget America’s Best Comics, som Top 10, The League of Extraordinary Gentlemen og Promethea.

Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.

Én kommentar

  1. […] og presise forståelse for sjangeren løs i fri dressur blir resultatet nesten alltid lesbart. Supreme: The Story of the Year er en lett kamuflert gjennomgang av Supermanns kulturelle historie, som klarer kunststykket å både […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: