Det store merkevarebålet

Neil Boorman var avhengig av shopping og dyre merkevarer. Derfor forsøkte han å melde seg ut av forbrukersamfunnet. Det ble ikke så lett.

xlbb-d2-merkefritt-_164597a

FOTO: NEIL BOORMAN/PRIVAT

Neil Boorman har planen for dagen klar. Det er 17. september 2006, og han skal brenne opp sine elskede eiendeler.

Resultatet av årevis med hardt arbeid, ivrig shopping og intenst moteslaveri spres utover gresset på Finsbury Square i London: 14 t-skjorter fra Ralph Lauren, 11 par Adidas-sko, 15 Calvin Klein-bukser og kilovis med andre kostbare klær, smykker, vesker, kosmetikk og elektronikk. Leiligheten er rensket for merkevarer til over 200.000 kroner.

Den svartkledde mannen i hvite joggesko griper rundt megafonen, og henvender seg til de nysgjerrige som har samlet seg.

– Jeg tilhører en generasjon som er blitt solgt til siden vi ble født. Resultatet står foran dere i dag: En person fullstendig avhengig av merkevarer. Jeg har kjøpt alt dette fordi jeg trodde det ville gjøre meg mer suksessrik, mer elsket og mer sexy. I dag skal jeg befri meg.

Et bål tennes, og Boorman begynner å kaste klærne sine inn i flammene. Gucci-skjorten til 1200 kroner, to cordfløyelsbukser fra den norske designeren Siv Støldal til 2000 kroner og Burberry-frakken til 3000 kroner – alt blir til aske. Calvin Klein-underbuksene, Ralph Lauren-sokkene og Louis Vuitton-lommeboken går opp i røyk, mens digitalkameraet, flatskjermen, mobiltelefonen og dvd-spilleren «bare» knuses med slegge – av miljøhensyn.

Da røyken legger seg, begynner fortsettelsen. Nå skal Boorman leve et liv blottet for merkevarer i seks måneder.

– Jeg brukte all fritid til å shoppe. Og så måtte jeg jobbe mer for å få råd til shoppingen. Noe drastisk måtte gjøres, sier Boorman til D2.

Det ble seks tøffe måneder.

Les resten av saken her.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: