Kategorier
Intervjuer Musikk

30 år på utstilling

Historien om Depeche Mode handler om stilforvirring, flaks og 23 års samarbeid med fotografen Anton Corbijn.

xlbb-d2-depeche_165366a1

FOTO: ANTOINE GIACOMONO/ANTON CORBIJN/MUTE RECORDS EMI

Idag er Depeche Mode synthrockens stilsikre «men in black», men «verdens største undergrunnsband» slet lenge med imaget.

De var «the nice boys from Basildon», som ble mistenkt for kommunistsympatier etter det sovjetiskinspirerte omslaget på «Construction Time Again» (1983). De ble beskyldt for å være tysklandsfetisjister, på grunn av sin forkjærlighet for lær, SS-støvler og lys- og bildeshow Leni Riefenstahl ville ha vært stolt av. Låtskriver Martin Gores interesse for dameklær og håndjern stemplet bandet som både homoseksuelle og sadomasochister. Stilen falt først på plass da bandet begynte å samarbeide med fotografen Anton Corbijn.

– Vi så ikke ut som vi spilte i samme band. Stilen vår var et sammensurium av forskjellige stiler. Det var først da vi begynte å jobbe med Anton vi begynte å se kule ut, forteller Andrew «Fletch» Fletcher (47) til D2.

Les resten av saken her.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in D2/Dagens Næringsliv (www.dn.no).

3 svar på “30 år på utstilling”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..