Ciara har holdt seg lenger i rampelyset enn døgnflueetiketten «the first lady of crunk & b» skulle tilsi. Men hun har alltid vært bedre på hits enn helhetlige album.
Nå er Ciara tilbake med sitt tredje album, Fantasy Ride. Det har jeg ikke rukket å høre ennå, men jeg er ganske sikkert på at det er «fra grusomt til groovy», som VG skriver. Slik var også hennes to første album. Førsteplata var (selvsagt) best.
Ciara
Goodies
Sho’nuff-MusicLine/LaFace/Zomba/BMG 2004
4/6
Sensasjonell debutsingle, ok album.
I sommer dukket 18 år gamle Ciara Harris fra Atlanta opp fra intet med sensasjonen ”Goodies”. Hun dyttet Terror Squads ”Lean Back” ned fra førsteplass i USA, og holdt unna angrep fra giganter som Alicia Keys & Usher og Nelly & Jaheim.
Med en frekk og morsom tekst, rapping av Petey Pablo og ekstrem synth-minimalisme fra årets mann i USA, produsent Lil Jon, ble ”Goodies” den naturlige oppfølgeren til ”Yeah!” av Usher (også Lil Jon-produsert). Låten er fortsatt på topp 10 i USA, og Ciara blir nå kjørt frem som dronningen av den nye genren ”crunk & B”.
”Goodies” var en debutsingle som kan bygge opp en karrière, men hva med resten av albumet? Lil Jon er fraværende på resten av albumet, for Ciara er protesjeen til den undervurderte Atlanta-produsenten Jazze Pha (Angie Stone, Cash Money Millionaires, Ludacris). Han står for brorparten av musikken her; en fin miks av funky klubblåter og tradisjonelle ballader. Selv om Ciaras stemme i lengden kan bli litt pregløs, står hun støtt på egne ben når regnskapet gjøres opp – uten at gjester som R. Kelly, Ludacris eller Missy Elliott stjeler showet.
Ciara
The Evolution
LaFace/Zomba/SonyBMG 2006
3/6
R&b-prinsesse snubler videre.
«One hit, can’t quit,» synger Ciara, men refererer neppe til seg selv som noe «one hit wonder». Med «Goodies», «1, 2 Step» og «Like a Boy» har hun satt fyr på radioer og dansegulv, og andrealbumet The Evolution toppet salgslistene i USA. Atlanta-piken klarer å levere kjapp tilfredsstillelse, men juryen er fortsatt ute når det kommer til hennes varige verdier.
Hvis Beyoncé er dronningen av r&b, så kjemper Ciara mot Amerie, Brooke Valentine, Teairra Marí, Cassie og Rihanna om kronprinsessetittelen, og hittil er det nok hyperaktive Rihanna som leder popularitetskonkurransen.
Ciara har mange tøffe låter, men albumet lider av manglende retningssans. Her er futuristisk funk, intense hevnfantasier og heftig crunk-pop, men også 13-på-dusinet-ballader, et forutsigbart 50 Cent-samarbeid og slappere versjoner av den urbane popen til Justin Timberlake og Gwen Stefani, krydret med hinsides pinlige monologer.
Opprinnelig publisert i Aftenposten og Bergens Tidende.
6 svar på “Ciara gir seg ikke”
[…] litt for aggressivt. Når jeg spiller ute, er det «snille» låter som «Yeah!» og «Goodies» av Ciara som funker for et mainstream-publikum. De røffeste Lil Jon-låtene blir for røffe, sier […]
[…] Ciara: Basic Instinct Ciara lar seg ikke knekke av flopper eller one hit wonder-stempel. Der fjorårets Fantasy Ride var en […]
[…] Lil Jon er ingen stor rapper, snarere en sirkusdirektør som pisker opp stemningen mens han lar en skog med gjestestjerner gjøre jobben over sitt varemerke – tunge beats, minimalistiske synthhogg og støyende effekter (han er mannen bak «Yeah!» av Usher og «Goodies» av Ciara). […]
[…] hun at hun bruker de samme råvarene som de fleste andre hiphopkokker: Mary J. Blige, The Neptunes, Ciara, Fatman Scoop og Timbaland. Det er en funky oppskrift, bevares, men i 2005 er den ikke særlig […]
[…] av Ciara, “Let Me Love You” av Mario og “1 Thing” av Amerie. Tre låter så sensasjonelt sterke at […]
[…] helt klarer å levere et gjennomført album begynner å bli lang: Amerie, Rihanna, Teairra Marí, Ciara og 19-åringen Cassandra «Cassie» Ventura fra Connecticut [2017-kommentar: Rihanna og Ciara skulle […]