Final: Turntablist, produsent og soloartist

Magnus Høiberg, alias Final, har de siste årene slått seg opp som DJ og produsent, og i disse dager gir han ut singelen What U Just Said. Da passer det fint å grave fram mitt intervju fra 2005, da Final var 17 år og deltok i DJ-VM.

Final

ALLE FOTO: WWW.FINAL.NO

(Opprinnelig publisert på Ballade.no i 2005. Siden dette har Final laget beats Wildchild, Mr. Eon, Protoman, Substantial, Finale, LidoLido, Ego og flere norske rappere. )

– DJ-ene er kanskje ikke sjefen lenger, men de er i aller høyeste grad fremdeles med og fortsatt en stor del av hiphop-kulturen, mener den norske DJ-veteranen Tage ”White Shadow” Slettemoen. Den betraktelig yngre Magnus ”Final” Høiberg (17) viser hvordan en ny generasjon nå omfavner DJ-rollen, og han har allerede rukket å gjøre seg bemerket i DJ-battles, med turntablism-låter og plateutgivelsen First Floor EP. I dette intervjuet forteller Final om utdanning, forbilder, utstyr, ambisjoner og deltagelsen på høstens DJ-VM i England.

Under DJ-NM i sommer, eller DMC Technics World DJ Championship som er det offisielle navnet, stakk Pass It Records-affilierte Nasty Kutt som forventet av med seieren for andre år på rad. Men han fikk uventet hard konkurranse fra 2004s bronsevinner, 17 år gamle Magnus Høiberg – alias Final. Han er både en showstjelende turntablist, dyktig beatssjonglør og lovende produsent, og har etter sølvmedaljen i DJ-NM forsvart Norges ære under VM i England og platedebutert med First Floor EP. Klart Ballade måtte ta en prat med dette fremadstormende talentet. Hvordan gikk det for eksempel under VM i London i september?

– Jeg deltok i konkurransen Battle For World Supremacy (BFWS), og fikk møte noen av de beste utøverne i verden. Jeg ble til og med tatt ut av arrangørene til å sitte i juryen under hovedfinalen – og det er rimelig stort med tanke på hvilke andre store navn som satt i den juryen. BFWS arrangeres som en cup, og jeg kom opp mot den engelske representanten, Matman. Jeg fikk fem mot hans seks stemmer, noe som er en bra prestasjon med tanke på at England har vunnet VM og har noen av de aller beste deltagerne. Ellers traff jeg noen av de største heltene, blant annet Q.Bert og Ie.MERG. Er man turntablism-frelst er VM det nærmeste man kommer mekka.


Platespiller som hovedinstrument

Final har drevet med musikk og produksjon i fire år, og går nå tredjeåret på Risum videregående skole i Halden. Han er eneste musikkelev i Norge med platespiller som hovedinstrument, og har gjentatte ganger vist seg fram som et oppfinnsomt talent innen hiphop-avarten turntablism.

– Når man er turntablist kan man spille alle slags instrumenter, mens det fortsatt kan høres at det er en turntablist som spiller – trommer, piano, gitar, bass, didgeridoo og whatnot. Det er allsidigheten som appellerer til meg ved turntablism. Jeg kan gjøre nesten hva jeg vil, og det jeg ikke kan gjøre med turntables alene, kan jeg garantert gjøre hvis jeg kombinerer de med en sampler. Akkurat det er det ingen andre instrumenter som kan gjøre.

Final har en variert musikalsk bakgrunn, og har følt seg fram innen klassisk, poppunk, turntablism, beatboxing, jazz, soul, funk og hiphop. På platedebuten First Floor EP er det både egne turntablism-spor, remikser og tradisjonelle hiphop-produksjoner, og i tillegg til å traktere platespillerne spiller Final også piano.

– Jeg har spilt piano i tre år. Først gikk jeg hos en privatlærer, og etter det har jeg hatt piano som bi-instrument på musikklinja. Jeg har turntables som hovedinstrument, og har en kar ved navn Pete Abbott som lærer. Han er perkusjonist, og har spilt med Average White Band med flere. Jeg tror det er en styrke for meg at jeg kan et klassisk instrument i tillegg til platespillerne.

– Når det gjelder poppunk, begrenser det seg til et samarbeid jeg hadde med bandet All Friday – med deltagelse i Global Battle of The Bands i 2004. Vi gikk videre til landsfinalen, og jeg spilte turntable mens de spilte standard rockeinstrumenter.


Åpen for crossover

Selv om First Floor EP holder seg rimelig trygt innenfor hiphop/turntablism/instrumental-segmentet, er det tydelig at Final har større vyer enn å drive som standard beats-snekker.

– Målet er å kunne leve av musikken jeg lager. Jeg samarbeider med flere artister for tida, alt fra norske, skandinaviske og internasjonale turntablister og rappere til verdenskjente rockelegender. Jeg kan ikke si akkurat hvem det er jeg arbeider med, men jeg vil avsløre det tidsnok, og jeg kan love at det blir fett. Jeg håper å kunne få lage musikk innen sjangrene hiphop, jazz, funk og crossover.

Denne sjangersjongleringen står i en skarp kontrast til de eldste norske turntablistene. Der veteraner som Tommy Tee og White Shadow står for et ganske konservativt hiphopsyn, vemmes ikke Final av tanken på crossoverprosjekter. Denne mer pragmatiske innstillingen til DJ-faget er kanskje nødvendig nå som DJ-en er i ferd med å miste noe av sin historiske posisjon innen hiphop, parallelt med at DJ-er blir stadig viktigere i pop, jazz, rock og metal. Føler Final at DJ-en har mistet makt i forhold til hiphops tidligere tider, på bekostning av rapperen, DAT-spilleren og hiphop-produsenten?

– Jeg synes generelt at DJ-er er blitt mindre synlige og mindre hørbare i hiphop nå enn tidligere. Mange rapgrupper har med seg en DJ på scenen, men han blir som oftest stående i bakgrunnen og klamre seg fast til crossfaderen. Endel av disse DJ-ene kan antageligvis ikke scratche en gang, men er bare med som staffasje. Det finnes jo selvfølgelig mange unntak, men innen mange hiphop-miljøer er det i dag altfor mye fokus på tekster og rhymes, og for lite fokus på ”beats and cuts”.


Finals utstyrstips

Det kommer ikke som en overraskelse, men Finals beste råd til aspirerende turntablister er å øve, øve og øve. Og så øve litt til.

– Det var en eller annen kjent DJ som sa at «turntablism dreier seg om han typen som låser seg inne og øver ti timer om dagen». Jeg er den typen, og jeg prøver å fordele tida likt mellom turntablism og produksjon. I Japan selges det for tida flere DJ-platespillere enn det selges elgitarer, så det er tydelig at turntablism vokser fortere enn noensinne. Og med det samme vi er i gang, kan jeg vel nevne hva slags utstyr jeg hovedsakelig bruker, noe jeg får en del spørsmål om:

* 2x Technics 1210
* Vestax 07
* Shure M44-7
* Akai MPC1000
* Boss SP-303
Pluss noen småhemmelige gadgets.

Internasjonale forbilder
Final oppdaget turntablism-faget ved en tilfeldighet. Han surret rundt på nettet, på jakt etter et gammelt dataspill med navn Qbert. Isteden snublet han over en film av den kjente turntablism-mesteren DJ Q.Bert, en av verdens beste innen scratching. Et par år senere gikk Final selv til innkjøp av sine første par med turntables.

– Jeg lastet ned turntablismfilmer på nettet, og prøvde å kopiere greiene jeg så der. På den tida kjente jeg ikke til noen som drev med turntablism i Norge, men kom så borti http://www.djbattle.net og oppdaget at det var mulig å delta i battles i Sverige. På disse battlene traff jeg turntablister fra Sverige og Danmark, blant annet Kid Sid og Turkman Souljah. Sistnevnte ble det jeg kanskje kan kalle mitt første ordentlige forbilde. Internasjonalt er det Izoh, Q.Bert, Ie.MERG, D-Styles, Plus One, Pfel og Kentaro som inspirerer meg mest.

– Ellers synes jeg det står respekt av alle som stiller opp i NM, og tør å vise seg på den norske turntablistscenen: Nasty Kutt, Py, Alfredo, Graft og Mr Darth. Sistnevnte er i min mening en av Europas dyktigste på scratching, og kan måle seg blant de aller største i verden (les: Q.Bert). Han kommer for øvrig til å være med på den neste utgivelsen min – så hold øynene og ørene åpne! Nivået i Norge er relativt høyt, men det er få som tør å vise seg fram. Veteraner som Tommy Tee, White Shadow og Big K har nesten forsvunnet fra turntablistscenen så vidt jeg vet. Alle er enten blitt produsenter eller driver med helt andre ting.

Planlegger album
De fleste oppfatter turntablism som en showgreie som bør oppleves foran scenekanten, men Final trekker fram Q.Berts Wavetwisters og D-Styles Phantasmagorea som strålende eksempler på turntablism-plater. Han tror turntablism passer godt både på plate og live, men at det må gjøres på litt forskjellige måter. First Floor EP satte han sammen etter å ha drevet med produksjon og beats i ett års tid, og utgivelsen ble først mulig da Final ble nominert til Drømmestipendet 2005 av Halden kommune – og fikk det.

– Jeg valgte å gi ut en EP, og ville vise at jeg kan produsere mange forskjellige sjangre. Plata er spilt inn i mitt eget studio, som ligger i andre etasje i huset vårt, derav navnet «First Floor». På skiva er det åtte rimelig forskjellige spor. Her har jeg alt fra funk, jazz, soul og hiphop – og nærmest alt det du hører kommer fra platespillere. I 2006 håper jeg å komme ut med et album.

3 kommentar

  1. […] lenger gjør tradisjonelle intervjuer, så kan du jo også sjekke ut mitt gamle intervju fra 2005 her. Den gang kalte han seg Final, og drømte om å bli […]

  2. […] om flere norske turntablister: Final, Whiteshadow og […]

  3. […] papir. Og sjekk ut min 2013-sak om samme mann her, for ikke å snakke om 2005-intervjuet her. Sjekk også ut spillelista nederst i […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: