Kristopher Schau-uka fortsetter: Reportasjen fra The Cumshots’ osloturné i 2002 fikk etterspill. Her snakker Chris Reddy fra Farout Fishing ut om håndgemenget og rivaliseringen med Schaus metalband.
Trommeslager Chris Reddy i Farout Fishing ble banket opp i full offentlighet av Kristopher Schau. Nå slår han tilbake.
Tirsdag 8. januar: Kristopher Schau får en bruskasse i hodet så blodet siler under The Cumshots’ spillejobb på Paragrafen. Han griper fatt i en av de ivrigste danserne foran scenen og hamrer løs på ham foran et sjokkert publikum.
– Han dro meg ned på gulvet, og da han begynte å slå meg hardt i nyrene gikk det opp for meg at han faktisk var seriøs: Han skulle gi meg juling! Men da jeg slo ham i skrittet, slapp han taket. Dermed var det faktisk jeg som vant slåsskampen, forteller Reddy, som med sine 1,65 meter rager betraktelig under nesten to meter høye Schau.
Intens dans
Reddy nekter ikke for at dansingen foran scenen, såkalt «slamdancing» der en hopper intenst opp og ned og dytter borti hverandre, tok bra av. Ei heller at han og kameratene kalte The Cumshots for «jazzorkester». Men det var ikke Reddy som kastet bruskassen.
– Bruskassen var en del av scenen, som Schau sparket løs.
Den burde vært fjernet, men noen kastet den tilbake mot scenen. «Slamdancing» på sin side er bare artig og harmløst, det er hyggelig å klaske kroppene sammen og skvette øl. Du danser for deg selv, det er ikke samme sjekkekjøret som på diskotek, mener Reddy.
Han tror hele opptrinnet var kynisk iscenesatt av Schau for å få medieoppmerksomhet.
– De er posører. Han visste en fotograf var tilstede og så en mulighet til å få gode oppslag.
Fiendebilder
The Cumshots har også gjort det til vane å plukke ut et norsk band som «fiender». Under sine norgesturneer har de etter tur snakket skit om BigBang og Poor Rich Ones i media, og nå er turen kommet til Farout Fishing.
– Vi er ikke med på den leken der; det ligger ikke noe alvor i det. Vi kjenner gutta i bandet, og er på ingen måte fiender. Slike bandkonflikter har vært oppkonstruert helt siden rivaliseringen mellom The Rolling Stones og The Beatles.
Det Farout Fishing har lagt merke til, derimot, er hvordan massemedia er mest opptatt av hendelser og kuriosa. Musikken kommer i andre rekke, synes de – noe bandet fikk merke da det ga ut sitt tredje album på 11 år.
New Shiva ble sluppet i desember, på bandets eget plateselskap Plate Records, og førte til interesse fra NRK P3, nasjonale nyhetsbyråer som NTB og Origo. Til og med Se og Hør skrev om Farout Fishing.
– Det startet med at Nordlys snappet opp at skuespiller Martin Sheen hadde bidratt med tekst på albumet. Det ble mange store oppslag, men det var få som var interessert i musikken. Men vi driver ikke med musikk for å få oppmerksomhet eller kjæreste, sier gitarist Sprocket.
– Oslo for lite
New Shiva ble spilt inn i det anerkjente Indigo Ranch-studioet i California, og med røtter i hardcore har Farout Fishing opparbeidet seg en stadig bredere musikalsk benstilling. Gruppen har delt scene med forbilder som Fugazi, Neurosis, Pantera, Unsane og Clutch, men Oslo blir for lite for gruppens musikk.
– Vi er på vår egen musikalske reise, og her i Oslo faller vi litt mellom alle stoler. Vi er ikke «rocka» nok for Last Train, ikke «indie» nok for So What! og for lite «metal» for Elm Street.
«Pop stars are the stars that pop like balloons», synger Farout Fishing i «Pop The Stars». Og det skal mer til enn Kristopher Schau for å ta knekken på dem.
– Slagsmålet var glemt med én gang. Jeg ble da også igjen for å få med meg resten av konserten. Men The Cumshots har alltid oppfordret folk til å ta av på konsert. Dette viser bare at de egentlig ikke er så rocka som de vil ha det til, avslutter Reddy.
Skau avfeier kritikken
Kristopher Schau vifter vekk kritikken fra Farout Fishing, som han kaller hovedstadens minst betydningsfulle band. Han går ikke med på at han tapte slåsskampen, men at bataljen var perfekt timet i forhold til konserten.
– Vi snakker om et menneske med så korte armer at han aldri ville ha kommet frem til mine svulmende baller på tross av disses eventyrlige størrelse. Jeg måtte dessverre slippe søppelet under den korte «slåsskampen» for å rekke opp på scenen og tilbake til mikrofonen i tide. Rutinerte konsertgjengere la forhåpentlig merke til hvor perfekt dette harmonerte med brekket i melodi seks nevnte aften, sier Schau.
Resten av kritikken fra Farout Fishing preller også av som vann på gåsa:
– All kritikk fra et medlem av hovedstadens minst betydningsfulle band gjennom 11 år tas som et godt bevis på at vii alle fall gjør noe riktig.
Ett svar på “Farout Fishing: Slått, men ikke utslått”
[…] Mayhem, Poor Rich Ones, The Cumshots, William Hut « Hør meg på P2 og Radio Nova Farout Fishing: Slått, men ikke utslått […]