Sizzla Kalonji er en av vår tids mest lysende stjerner uavhengig av musikksjanger. På sitt beste er han som en blanding av Bob Marley, Chuck D og James Brown, og i kveld spiller han på Rockefeller.
Det er blitt noen plater, konserter og skriverier om Sizzla opp gjennom årene. Jeg går glipp av ham i kveld, men du bør oppleve denne karen på scenen minst én gang i livet. Busy Signal, Vybz Kartel og Mavado gløder nok sterkere i dag, og Sizzla har i dag lagt seg på en noe mer tilbakelent og rootsvennlig linje enn å glansdagene rundt tusenårskiftet.
________
Rockefeller i Oslo, torsdag 4. september 2002. Det nærmer seg midnatt og det er like før kveldens stjerne, Miguel Collins alias Sizzla, går på scenen. Konserten har fått minimal pressedekning (en notis i Aftenposten Aften), men det er uansett et imponerende stort og allsidig publikum som er på bristepunktet av spenning. Sizzla kommer på scenen og leverer et forrykende show det er lenge siden jeg har sett maken til, og det går minst to timer før en energisk artist takker for seg og etterlater seg et publikum som sikkert er mer sliten enn sangeren.
Det magiske konsertøyeblikket kan ikke gjenskapes på noe stereoanlegg, men heldigvis har Sizzla en lang rekke imponerende sterke album bak seg siden han debuterte med lovende Burning Up i 1995. Det er faktisk vanskelig å si hvor mange album mannen har gitt ut, selv har jeg ti som er flittig spilt både før og etter den magiske konserten.
Pendel-reggae
Det er vanskelig å forklare Sizzla i et Norge der reggae fortsatt er synonymt med Bob Marley & The Wailers, selv om vi i år har sett det endelige gjennombruddet for den moderne formen, dancehall, i form av Sean Pauls inntog på hitlistene. Siden Marleys død i 1981 har reggae svinget fram og tilbake i en pendelbevegelse; fra rettroende rastafarianisme og glødende engasjement på den ene siden til sex- og voldsfikserte tekster på den andre for å si det veldig enkelt.
”Nuff a them a look fi Selassie / Yet them greedy fi wealth / Make me tell you / You can not be looking out of yourself / How close are you to Zion?” sang Sizzla i mitt første møte med ham på 1999-albumet Royal Son of Ethiopia, og det er flere unge rastafarianere som identifiserer seg med Sizzlas kritiske spørsmål til et stadig mer materialistisk samfunn.
Sammen med artister som Anthony B, Luciano, Capleton og Yami Bolo står Sizzla i spissen for en retur til rastaverdiene. Han tilhører tilhører boborastafarianerne, som kjennes igjen med sine turbaner og sin mistro til materielle verdier. Alle mannlige boboer anses som profeter eller prester, og Sizzlas musikalske karriere har da også en profets glød.
Rastaene lener seg til forbildet som Det gamle testamentet, Etiopias tidligere keiser Haile Selassie og den radikale svarte tenkeren Marcus Garvey. De anser Vesten som Babylon, og Sizzla kjemper mot det han anser som et system skapt for å holde svarte mennesker nede og vekk fra sin egen kultur. Dette danner grunnlaget i hans til tider militante tekster, og Sizzla har da også skapt store overskrifter etter at han fra scenen på en av Jamaicas største reggaefestivaler ytret et ønske om at alle hvite må forlate hjemlandet hans.
Stor spennvidde
Dette og en negativ holdning til homofile skygger for Sizzlas ubestridte musikalske kvaliteter. Han mestrer både sang og hissig ”toasting”, og tar i tekstene sine for seg alt fra korrupsjon, kritikk av styresmaktene og religion til livet i gettoen, kjærlighet, Vestens fall og bandekriger.
Musikken spenner fra minimalistisk og elektronisk dancehall via hiphopinspirerte spor til klassisk roots reggae, og det er først og fremst energien, spennvidden og det glødende engasjementet som gjør han til en av verdens største artister. Jeg har tidligere skrevet at han innehar Bob Marleys verdier, Chuck Ds knallharde autoritet og James Browns evner som entertainer, og jeg ble ikke mindre i tvil etter høstens konsert.
Problemet er mannens enorme produktivitet, for hans katalog på en lang rekke forskjellige plateselskap er en jungel det er svært vanskelig å orientere seg i. Den doble The Story Unfolds: The Best of Sizzla er en god start, men som tittelen lover er dette på langt nær avsluttet historie. Og for det andre omfatter ikke samleren spor fra hans briljante plater på Greensleeves Records, som nevnte Royal Son of Ethiopia, Black Woman and Child (av mange regnet som et høydepunkt), Bobo Ashanti og Rastafari Teach I Everything. Jeg har dem alle, og har ikke angret et sekund.
Opprinnelig publisert i Ny Tid.
19 svar på “Sizzla: En glødende reggaestjerne”
[…] med Sizzla Posted on oktober 20, 2009 by oyvindholen Gudene vet hvor mange album Sizzla har gitt ut. Jeg har 25 stykk i samlinga, og har anmeldt 11 av dem. Her er […]
[…] Sizzla: Ghetto Youth-ology Denne flammende rastafarianeren Sizzla har bremset betraktelig opp siden han ga ut fire-fem album i året tidlig på 2000-tallet, og takk […]
[…] 2007 skrev Beenie Man, Capleton, Buju Banton og Sizzla under Reggae Compassionate Act, men denne saken er langt fra ferdigskrevet. Dagens reggae er til en […]
[…] modne artister. Men i kjølvannet hans har en ny bølgende flammende sinte rastafari-artister, som Sizzla og Capleton, stått i spissen for kraftige verbale angrep på det de ser som sine fiender: Den […]
[…] Sizzla forener alle leire med den uimotståelig vakre og bløthjertede ”Thank You Mamma”. Reggae […]
[…] Paul aldri, men på Cosmopolite og Rockefeller samlet dancehallstjerner som T.O.K., Capleton og Sizzla overraskende store publikumsmengder. Videre opplevde rapperne i gruppen Tungtvann at deres […]
[…] kjeklet på plate med erkerivalen Bounty Killer i ti år, og de siste årene har boborastaer som Sizzla og Capleton også slengt med leppa. Men Beenie Man er ikke […]
[…] Isaacs’ ”Rumours”, Bounty Killers ”Down in the Ghetto”, Beenie Mans ”Who Am I” og Sizzlas ”Black Woman & Child”. Ja, selv Shaggy bidrar med gjennombruddet ”Oh Carolina”, men […]
[…] og staccato form for reggae; dancehall, med artister som Bounty Killer, Shabba Ranks, Beenie Man og Sizzla i […]
[…] 90-tallets mest glødende rastafarianere rett i øret, folk som Anthony B, Buju Banton, Luciano og Sizzla. De neste årene kjøpte Daniel alle reggaeplatene han kom over, og da var ikke veien lang til å […]
[…] går r&b, akustisk reggae, digital dancehall, afropop og hiphop arm i arm. Rantoboko er litt Sizzla, litt Bim Sherman, litt Youssou N’Dour og litt Jaheim, og koblingen mellom tre kontinenter er […]
[…] er en av ytterst få hvite artister med et publikum på Jamaica, har samarbeidet med Capleton, Sizzla, Anthony B og Luciano, og solgte én million av 2004s Confidence. Hans fjerde album er mer […]
[…] går r&b, akustisk reggae, digital dancehall, afropop og hiphop arm i arm. Rantoboko er litt Sizzla, litt Bim Sherman, litt Youssou N’Dour og litt Jaheim, og koblingen mellom tre kontinenter er en […]
[…] Konshens ft. Tarrus Riley, Sizzla, Darrio & Wrath Riley: Rasta Imposter Remix Konshens slapp nettopp debutalbumet – er det ikke […]
[…] is also very forthright about her love of Jamaican music especially artists such as Bob Marley, Sizzla and Beres […]
[…] Ye Jah av Sizzla er et mesterverk. Han har gjort ”hur många plattor som helst”, og de har vel med tiden tapt seg […]
[…] Sizzla, Luciano og Anthony B har tidligere i år gitt ut We Three Kings, men 4 Rebels er altså ikke en supergruppe – men en samleplate. Det betyr tre solospor med hver artist. Talentet til disse fire er så lysende at det aldri kan bli dårlig, men det blekner i forhold til fantasien om hva disse fire kunne levert sammen. […]
[…] ender han opp med å bevise det motsatte. Sjekk heller ut Luciano, Garnett Silk, Buju Banton og Sizzla hvis du vil ha ekte […]
[…] begynner han å høre på hiphop og reggae med mer familievennlige verdier. Ut med M.O.P., inn med Sizzla og hans mamma-hyllest ”Thank U Mamma”. Mange er basert på Martin Johansson, […]