Øyvinds julekalender, 24 tegneserietips på 24 dager. Del 3: Tegneseriejournalisten Joe Sacco har nettopp sluppet Footnotes in Gaza, der han nøster opp en blodig hendelse i Rafah i 1956, da 111 flyktninger ble drept av israelske soldater. Her er mine anmeldelser av noen av hans tidligere reportasjer.
Joe Sacco
Safe Area Gorazde – The War in Eastern Bosnia 1992-95
Fantagraphics 2000
6/6
Sterk tegneseriedokumentar.
Joe Sacco har skapt sin egen genre innen tegneseriemediet. Den Malta-fødte amerikaneren startet karrieren med typiske selvbiografiske vignetter i undergrunnstradisjonen, men det ble virkelig spennende da han benyttet sin journalistbakgrunn i tegneseriene. Sacco dro først til Palestina og skapte svært vellykkede reportasjer i tegneserieform (samlet i to Palestine-bøker).
På midten av 1990-tallet tok Sacco turen til Bosnia og nå er resultatet her: En 230 sider lang dokumentar fra krigen i Bosnia, konsentrert rundt menneskene i den lille byen Gorazde.
Journalistikk i tegneserieform høres kanskje søkt ut, og det er ikke tradisjonell nyhetsjournalistikk Sacco driver med. Safe Area Gorazde ligger nærmest dokumentarfilmen i form; vi møter en gruppe mennesker rammet av krigen og blir presentert for deres krig, med både små og store problemer i fokus. Sacco balanserer mellom det hverdagslige i krigstider og de verste krigshandlingene. Han har brukt tid til å bli kjent med folk, og selv om utvalget er ganske tilfeldig, er resultatet spennende.
Sacco kommer også nærmere på sine kilder, når han ikke trenger å stappe et kamera opp i ansiktet på dem, samtidig som det hele blir mer levende enn en avisreportasje når alt visualiseres med tegninger.
Sacco er både en dyktig serietegner og en dyktig journalist. Når han snakker med to menn som hevdet at de ble angrepet med kjemiske våpen da de flyktet fra Srebrenica i 1995, tviler Sacco. Bruk av kjemiske våpen under krigen i Bosnia er nemlig ikke bevist, men videre undersøkelser har heller ikke avvist spørsmålet. Sacco beskriver hendelsene slik mennene forteller det, men legger også til innvendingene som fotnoter.
Og Sacco er også en drivende historieforteller; og dramaturgien i Safe Area Gorazde er skremmende virkningsfull. Sacco starter sin historie høsten 1995 og presenterer forsiktig de viktigste menneskene. Fokuset i starten ligger på hverdagslige problemer i krigstid; jentene savner Levi’s 501 og gutta tørster etter nytt om amerikanske basketstjerner. Alle er fullstendig sultefôret på impulser utenfra, en mann har pugget en hel artikkel i Time fordi det var det eneste han hadde å lese ved fronten.
Men så setter Sacco klørne dypere i leseren, og det går sakte opp for en hvilke mareritt disse menneskene har overlevd. Vi møter Edin som må traske milevis i isnende kaldt vintervær for å hente mat, mens folk faller om og dør av utmattelse rundt ham. Og vi møter doktor Alija Begovic, som opererte døende og hardt skadde i 38 timer i strekk under serbernes angrep på Gorazde.
Safe Area Gorazde prøver ikke å gi noe komplett bilde av konfliktene i det tidligere Jugoslavia, det er snarere innblikk i et begrenset område og tidspunkt av en større konflikt. Men på den måten kommer vi menneskene og dagliglivet nærmere inn på livet, mens Sacco beviser at tegneserier også kan være fullgod journalistikk. En sterk triumf!
Joe Sacco
Palestine (samlet utgave)
Jonathan Cape 2004
5
Joe Sacco
The Fixer
Drawn & Quarterly 2004
6/6
Strålende dokumentarer i serieform, som også tar opp de konfliktfylte forholdene mellom en krigsreporter og hans kilder.
Den engelske historikeren Antony Beevor har med bøkene Stalingrad og Berlin nådd et gigantisk publikum med sine sterke skildringer fra andre verdenskrig. Han kombinerer skildringer av krigens store linjer og dens konsekvenser for soldater og sivilister. Joe Sacco gjør det samme med sine tegneserier fra Palestina og det tidligere Jugoslavia, der tar utgangspunkt i pågående storkonflikter – og skildrer livet til enkeltmenneskene som blir rammet. Men ingen norske forlag har tatt på seg ansvaret for å oversette Saccos briljante tegneseriereportasjer. Derfor må vi til originalene.
Saccos største bragd er Bosnia-serien Safe Area Gorazde, men disse to seriene er også mesterlige. Tidlig på 1990-tallet dro Sacco til Israel og de okkuperte områdene for å skildre dagliglivet til palestinerne. Storverket Palestine er til en viss grad preget av at han trår upløyd mark både for seg selv og seriemediet. Men den er god, ikke minst på grunn av Saccos nådeløst ærlige beskrivelse av sin egen feighet, og tvetydighet om egen journalistrolle. Serien handler vel så mye om egne journalistiske metoder, og beskriver blant annet flyktningleirene som et Disneyland for reportere på jakt etter action, nød og menneskeskjebner.
Saccos nyeste serie er The Fixer, den andre i en serie portretter fra Bosnia, der han også går dypere ned i problematikken rundt kildebruk i krigstid. Serien er et portrett av Neven, en kar som livnærte seg ved å hjelpe utenlandske journalister i Bosnia på 90-tallet.
Sacco beskriver hvordan han traff Neven under sitt første opphold i Sarajevo, og hvordan han traff ham igjen syv år senere – da kruttrøyken hadde lagt seg, og journalistene dratt videre. Sacco mestrer nå både seriemediet og dokumentaren til fingerspissene, og The Fixer er nødvendig lesning for alle som er interessert i konflikten i Jugoslavia, journalistikk, dokumentarer eller tegneserier.
Joe Sacco
Palestina
Gyldendal
5/6
Palestina er et banebrytende verk innen det unge faget tegneseriejournalistikk, skapt etter reportasjereiser den da ukjente serieskaperen Joe Sacco gjorde i Palestina i 1991 og 1992. Sacco hemmes litt av at han pløyer ny mark for både seg selv og mediet, og overgår seg selv i den påfølgende Bosnia-serien Safe Area Gorazde, men boken utropes fortjent til en av de ypperste bøkene om palestinernes hverdag under israelsk okkupasjon i forfatter Edward Saids forord. Den norske utgaven sliter med blast trykk og skjønnhetsfeil i tekstingen, men selv etter fjerde og femte lesning blir dette verket bare bedre og bedre.
Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.
20 svar på “Øyvinds julekalender, luke 3: Joe Sacco”
[…] serieskapere brukte Pekars metode til å fortelle andre historier: Joe Sacco dro til Palestina og det tidligere Jugoslavia for å virke som tegneseriejournalist – et fenomen Pekar nylig […]
[…] Som sagt så gjort, og Fotografen er ikke bare et bemerkelsesverdig bidrag i det raskt voksende tegneseriejournalistfaget. Den er også en gjenoppreising av den lavest ansette av alle fortellende kunstformer, […]
[…] titlene som vi håper å dissekere finner vi Art Spiegelmans Maus, Joe Saccos Fotnoter i Gaza, Mikael Holmbergs 26. november, Craig Thompsons Tepper, David Mazzuchellis Asteroid […]
[…] utgivelsen er også det beste eksempelet på faget tegnseriejournalistikk. I Fotnoter i Gaza graver Joe Sacco fram historien om da 111 palestinske menn ble drept av israelske militære i byen Rafah lengst sør […]
[…] Jeg klarer å namedroppe Alan Moore, Pop Will Eat Itself, Erlend Ropstad, Roy Søbstad og Joe Sacco i et miniintervju med Klassekampen. Mens Eno-redaktør Eirik Kydland namedropper… […]
[…] Sin City og Mike Mignolas Hellboy, begge nylig filmatisert, mens Gyldendal hiver seg på med Joe Saccos banebrytende tegneseriejournalistikk i […]
[…] Joe Sacco: Safe Area Gorazde – The War in Eastern Bosnia 1992-1995 (Fantagraphics) Sacco er ikke bare en glitrende serieskaper, men også en dreven journalist. I denne bredt anlagte […]
[…] Talentsamling fra Dark Horse Dark Horse Comics har gitt alle serieskaperne knyttet til Maverick-linja i oppdrag å skrive korte historier med en lykkelig slutt til den årlige Maverick-samlingen. Resultatet blir å lese i Dark Horse Maverick: Happy Endings, som utgis 4. september – fem dager før årsdagen for terrorangrepene mot USA. Boka er en 96 sider tykk samling med en lang rekke ferske talenter side om side med størrelser som Brian Michael Bendis, Sam Kieth, Peter Kuper, Mike Mignola, Frank Miller, Harvey Pekar og Joe Sacco. […]
[…] Sandman og Jeff Smiths Bone er kommende hovedbøker. Dessuten kommer strålende serier av David B., Joe Sacco og Marjane Satrapi også på norsk i løpet av høsten, og hva passer vel bedre enn å innlede […]
[…] (Mer om Joe Sacco her, her og her.) […]
[…] Zograf og Bilal viser at både jordnær realisme og høytflyvende science fiction kan gi like verdifull innsikt i en krig som fortsatt kan virke uforståelig, men de beste tegneseriene om oppløsningen av Jugoslavia er fortsatt bøkene til den maltesisk-amerikanske tegneseriejournalisten Joe Sacco: Safe Area Gorazde (2002), War’s End (2005) og The Fixer (2004). […]
[…] Corrigan i selskap med storverk som Art Spiegelmans Maus, Neil Gaimans Sandman og Joe Saccos Palestine – som alle har stukket av med tunge […]
[…] om Sacco her og her. Mer om tegneseriejournalistikk […]
[…] Delisle vil ikke sammenligne seg med Joe Sacco, serieskaperen som med tusj og pressekort lager undersøkende journalistikk fra Palestina, Irak og det tidligere Jugoslavia. […]
[…] oppvarming. * Julia Lovell: Den kinesiske mur (Gyldendal). Kinas historie fortalt gjennom muren. * Joe Sacco: Palestina (Gyldendal). Skoledanner innen sjangeren tegneseriejournalistikk. * Nizar Sassi: Fange 325, Camp […]
[…] finner sin muse i Palestina, og tegneserien Palestine hylles av forfatteren Edward Said som en av de ypperste bøkene om palestinernes hverdag under […]
[…] Cancer er ingen ny Maus eller Palestine, men et solid bevis for hvordan tegneserien på enkelt og allment vis kan brukes til å formidle […]
[…] 2. Palestina av Joe Sacco (Gyldendal). Et pionerverk innen tegneseriejournalistikk, men den norske utgaven skjemmes av skjønnhetsfeil. […]
[…] tegneserier fra Palestina og Kosovo. Vinduet-redaktør John Erik Riley mener Saccos Safe Area Gorazde er blant det ypperste som er laget av såkalt «post-jugoslavisk» […]
[…] reiseskildringer: Den allvitende og den uvitende. I tegneserienes verden har journalistutdannede Joe Saccos undersøkende reportasjer fra Palestina og det tidligere Jugoslavia satt standard for førstnevnte, […]