Kategorier
Tegneserier

Øyvinds julekalender, luke 3: Joe Sacco

Øyvinds julekalender, 24 tegneserietips på 24 dager. Del 3: Tegneseriejournalisten Joe Sacco har nettopp sluppet Footnotes in Gaza, der han nøster opp en blodig hendelse i Rafah i 1956, da 111 flyktninger ble drept av israelske soldater. Her er mine anmeldelser av noen av hans tidligere reportasjer.

Joe Sacco
Safe Area Gorazde – The War in Eastern Bosnia 1992-95

Fantagraphics 2000
6/6

Sterk tegneseriedokumentar.
Joe Sacco har skapt sin egen genre innen tegneseriemediet. Den Malta-fødte amerikaneren startet karrieren med typiske selvbiografiske vignetter i undergrunnstradisjonen, men det ble virkelig spennende da han benyttet sin journalistbakgrunn i tegneseriene. Sacco dro først til Palestina og skapte svært vellykkede reportasjer i tegneserieform (samlet i to Palestine-bøker).

På midten av 1990-tallet tok Sacco turen til Bosnia og nå er resultatet her: En 230 sider lang dokumentar fra krigen i Bosnia, konsentrert rundt menneskene i den lille byen Gorazde.

Journalistikk i tegneserieform høres kanskje søkt ut, og det er ikke tradisjonell nyhetsjournalistikk Sacco driver med. Safe Area Gorazde ligger nærmest dokumentarfilmen i form; vi møter en gruppe mennesker rammet av krigen og blir presentert for deres krig, med både små og store problemer i fokus. Sacco balanserer mellom det hverdagslige i krigstider og de verste krigshandlingene. Han har brukt tid til å bli kjent med folk, og selv om utvalget er ganske tilfeldig, er resultatet spennende.

Sacco kommer også nærmere på sine kilder, når han ikke trenger å stappe et kamera opp i ansiktet på dem, samtidig som det hele blir mer levende enn en avisreportasje når alt visualiseres med tegninger.

Sacco er både en dyktig serietegner og en dyktig journalist. Når han snakker med to menn som hevdet at de ble angrepet med kjemiske våpen da de flyktet fra Srebrenica i 1995, tviler Sacco. Bruk av kjemiske våpen under krigen i Bosnia er nemlig ikke bevist, men videre undersøkelser har heller ikke avvist spørsmålet. Sacco beskriver hendelsene slik mennene forteller det, men legger også til innvendingene som fotnoter.

Og Sacco er også en drivende historieforteller; og dramaturgien i Safe Area Gorazde er skremmende virkningsfull. Sacco starter sin historie høsten 1995 og presenterer forsiktig de viktigste menneskene. Fokuset i starten ligger på hverdagslige problemer i krigstid; jentene savner Levi’s 501 og gutta tørster etter nytt om amerikanske basketstjerner. Alle er fullstendig sultefôret på impulser utenfra, en mann har pugget en hel artikkel i Time fordi det var det eneste han hadde å lese ved fronten.

Men så setter Sacco klørne dypere i leseren, og det går sakte opp for en hvilke mareritt disse menneskene har overlevd. Vi møter Edin som må traske milevis i isnende kaldt vintervær for å hente mat, mens folk faller om og dør av utmattelse rundt ham. Og vi møter doktor Alija Begovic, som opererte døende og hardt skadde i 38 timer i strekk under serbernes angrep på Gorazde.

Safe Area Gorazde prøver ikke å gi noe komplett bilde av konfliktene i det tidligere Jugoslavia, det er snarere innblikk i et begrenset område og tidspunkt av en større konflikt. Men på den måten kommer vi menneskene og dagliglivet nærmere inn på livet, mens Sacco beviser at tegneserier også kan være fullgod journalistikk. En sterk triumf!

Joe Sacco
Palestine (samlet utgave)
Jonathan Cape 2004
5

Joe Sacco
The Fixer
Drawn & Quarterly 2004
6/6

Strålende dokumentarer i serieform, som også tar opp de konfliktfylte forholdene mellom en krigsreporter og hans kilder.

Den engelske historikeren Antony Beevor har med bøkene Stalingrad og Berlin nådd et gigantisk publikum med sine sterke skildringer fra andre verdenskrig. Han kombinerer skildringer av krigens store linjer og dens konsekvenser for soldater og sivilister. Joe Sacco gjør det samme med sine tegneserier fra Palestina og det tidligere Jugoslavia, der tar utgangspunkt i pågående storkonflikter – og skildrer livet til enkeltmenneskene som blir rammet. Men ingen norske forlag har tatt på seg ansvaret for å oversette Saccos briljante tegneseriereportasjer. Derfor må vi til originalene.

Saccos største bragd er Bosnia-serien Safe Area Gorazde, men disse to seriene er også mesterlige. Tidlig på 1990-tallet dro Sacco til Israel og de okkuperte områdene for å skildre dagliglivet til palestinerne. Storverket Palestine er til en viss grad preget av at han trår upløyd mark både for seg selv og seriemediet. Men den er god, ikke minst på grunn av Saccos nådeløst ærlige beskrivelse av sin egen feighet, og tvetydighet om egen journalistrolle. Serien handler vel så mye om egne journalistiske metoder, og beskriver blant annet flyktningleirene som et Disneyland for reportere på jakt etter action, nød og menneskeskjebner.

Saccos nyeste serie er The Fixer, den andre i en serie portretter fra Bosnia, der han også går dypere ned i problematikken rundt kildebruk i krigstid. Serien er et portrett av Neven, en kar som livnærte seg ved å hjelpe utenlandske journalister i Bosnia på 90-tallet.

Sacco beskriver hvordan han traff Neven under sitt første opphold i Sarajevo, og hvordan han traff ham igjen syv år senere – da kruttrøyken hadde lagt seg, og journalistene dratt videre. Sacco mestrer nå både seriemediet og dokumentaren til fingerspissene, og The Fixer er nødvendig lesning for alle som er interessert i konflikten i Jugoslavia, journalistikk, dokumentarer eller tegneserier.

Joe Sacco
Palestina
Gyldendal
5/6

Palestina er et banebrytende verk innen det unge faget tegneseriejournalistikk, skapt etter reportasjereiser den da ukjente serieskaperen Joe Sacco gjorde i Palestina i 1991 og 1992. Sacco hemmes litt av at han pløyer ny mark for både seg selv og mediet, og overgår seg selv i den påfølgende Bosnia-serien Safe Area Gorazde, men boken utropes fortjent til en av de ypperste bøkene om palestinernes hverdag under israelsk okkupasjon i forfatter Edward Saids forord. Den norske utgaven sliter med blast trykk og skjønnhetsfeil i tekstingen, men selv etter fjerde og femte lesning blir dette verket bare bedre og bedre.

Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in D2/Dagens Næringsliv (www.dn.no).

20 svar på “Øyvinds julekalender, luke 3: Joe Sacco”

[…] Talentsamling fra Dark Horse Dark Horse Comics har gitt alle serieskaperne knyttet til Maverick-linja i oppdrag å skrive korte historier med en lykkelig slutt til den årlige Maverick-samlingen. Resultatet blir å lese i Dark Horse Maverick: Happy Endings, som utgis 4. september – fem dager før årsdagen for terrorangrepene mot USA. Boka er en 96 sider tykk samling med en lang rekke ferske talenter side om side med størrelser som Brian Michael Bendis, Sam Kieth, Peter Kuper, Mike Mignola, Frank Miller, Harvey Pekar og Joe Sacco. […]

[…] Zograf og Bilal viser at både jordnær realisme og høytflyvende science fiction kan gi like verdifull innsikt i en krig som fortsatt kan virke uforståelig, men de beste tegneseriene om oppløsningen av Jugoslavia er fortsatt bøkene til den maltesisk-amerikanske tegneseriejournalisten Joe Sacco: Safe Area Gorazde (2002), War’s End (2005) og The Fixer (2004). […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..