Da Kanye West debuterte med The College Dropout representerte albumet det endelige bryllupet mellom hiphop og soul, etter at sjangrene hadde beinflørtet i 15 år. Det gjør det til 00-tallets femte beste «urbane» album.
(Denne teksten ble opprinnelig publisert i Ny Tid).
Platene til Kanye West og John Legend viser at hiphop og soul har gått sammen i en union, der den eneste forskjellen er om du velger å rappe eller synge. Forholdet har ikke alltid vært like vennligsinnet, og veien fram var lang og kronglete.
Norge 1987: Whitney Houston troner på toppen av VG-lista 11 uker på rad, med albumet Whitney (Arista 1987). Også forgjengeren Whitney Houston (Arista 1986) toppet salgslista. Samme år spiller hiphopsuperstjernen LL Cool J for et halvfullt Rockefeller, med Public Enemy som oppvarmere. Soul og hiphop var to forskjellige verdener, og i flere år var det fullstendig tabu å ha med sang i hiphoplåter. Refrenger og billige samplinger representerte dødssynd nummer én i hiphop til langt ut på 90-tallet, eller som New York-trioen 3rd Bass sa over et ironisk sample av Peter Gabriels «Sledgehammer»: «Pop Goes The Weasel». Pop var «sellout», det var Vanilla Ice og MC Hammer i for store bukser.
Tvillingplater
Norge 2005: John Legend topper VG-lista med debutalbumet Get Lifted. Det er ikke noe nytt i at et soulalbum topper listene i Norge, men siden 1987 har soulkartet forandret seg radikalt. Røttene til Get Lifted er trygt plantet hos artister som Curtis Mayfield og Bill Withers, men Legend lærte faget ved å arbeide for hiphopartister som Lauryn Hill, Jay-Z og Kanye West.
Store deler av albumet ble produsert av sistnevnte, som et knapt år i forveien selv debuterte med The College Dropout. Det solgte svært lite i Norge i utgangspunktet, men figurerte høyt på mistenkelig manges årets beste-lister for 2004. The College Dropout er tvillingbroren til Get Lifted: Koblingene mellom soul og hiphop er de samme, og den største forskjellen er at West rapper der Legend synger.
Hiphop ble i utgangspunktet sett på som en avart av disco og funk, og den mer konservative soulscenen tok ikke i musikken med ildtang gjennom 1980-tallet. Plater fra Whitney Houston, Anita Baker og Luther Vandross lå langt nærmere hvit pop enn hiphop, men på tampen av 80-tallet begynte det å skje ting. Æren for fusjonen mellom hiphop og soul tilfaller Teddy Riley, Andre «Dr. Dre» Young, Mary J. Blige og Sean «P. Diddy» Combs.
En sakte revolusjon
Riley blir kalt «the king of new jack swing», et nytt sjangernavn som beskriver miksen av klassisk soulvokal og hiphoprytmer som Riley innførte. Sjekk ut Guy av trioen Guy og Another Level av Blackstreet for bevis. Dr. Dre sluttet i gangsta-pionerene N.W.A., skrudde ned tempoet og satset i større grad på smektende melodier på The Chronic. Subsjangeren ble døpt g-funk, og Dre viste en gang for alle at ekte gangstere liker syngerefrenger.
Mary J. Blige satte på sin side standard for den moderne hiphop/soul-diva med debuten What’s the 411?, produsert av Sean Combs. Combs tok formelen hard hiphop og silkemyk soul videre med sitt arbeid med rapperen The Notorious B.I.G., og siden har det ikke vært noen vei tilbake. I Norge slo soulfargede hiphoplåter ned som en bombe i årene 1995-1996: «I Wish» av Skee-Lo, «Waterfalls» av TLC, «I Got 5 On It» av Luniz, «Gangsta’s Paradise» av Coolio, «California Love» av 2Pac og «Killing Me Softly» av Fugees.
Man sier gjerne at svart musikk går gjennom minst en revolusjon hvert tiår: Rock’n’roll på 50-tallet, soul på 60-tallet, funk og disco på 70-tallet og hiphop på 80-tallet. Siden er det blitt vanlig å si at den svarte popmusikken har stagnert, men jeg vil heller påstå at unionen mellom hiphop og soul er en sakte revolusjon – enten du velger å kalle resultatet new jack swing, r&b, g-funk eller hiphopsoul. Det har i alle fall skjedd svært mye på veien fram mot grepet John Legend, Kanye West og deres likesinnede har på popkulturen i 2005.
«I remember when the mainstream hated hip hop», sier den hvite undergrunnsrapperen R.A. The Rugged Man i låta «On The Block (Golden Era)». Den støyende og kompromissløse hiphopen Public Enemy representerte er tvunget tilbake i undergrunnen, mens dagens gangstarappere som 50 Cent gjerne synger refrengene sine selv. Den norske rapperen Kleen Cut har ikke mindre enn fire forskjellige jenter til å hjelpe seg på refrengene på debuten Rookie of the Year, noe som hadde vært fullstendig uhørt i norsk hiphop for bare fem år siden.
Og Whitney Houston? Da hun gjorde comeback med My Love Is Your Love var det med god hjelp fra hiphop-artister som Fugees og Missy Elliott.
Bonus: Min anmeldelse av The College Dropout fra Aftenposten. Det vippet svært nær 6-eren, men jeg hadde for vane å vippe karakteren ned hvis jeg i det hele tatt var i tvil. Det skulle jeg ikke ha gjort her.
Kanye West
The College Dropout
Roc-A-Fella Records/Universal)
5/6
Superprodusent Kanye West knuser all motstand med et helstøpt album, som legger ny mening i begrepet hiphop‑soul.
Du snakker om rakettkarriere. På tampen av 1990-tallet var Kanye West en ukjent produsent fra Chicago, og nå selger han over 400.000 album på én uke av sitt debutalbum. Fullt fortjent, for med The College Dropout har West skapt et helstøpt og sjelfylt produsentstyrt album vi må til Dr. Dre eller N*E*R*D for å finne maken til.
West ble stjerne med sine aksellerte soul‑samplinger på Jay-Zs The Blueprint, og med soloalbumet har han nesten fullført fusjonen mellom hiphop, soul og funk. Han er kanskje ikke den skarpeste rapperen, men overbeviser med personlige og engasjerende tekster. Først og fremst er The College Dropout albumet hiphop trenger akkurat nå; et album med sjel, hjerte, hjerne og en musikalsk visjon som binder det hele sammen. Etter et skuffende hiphopår i fjor, er listen i år allerede lagt svært høyt.
44 svar på “Tiårets 10 beste #5: Kanye West”
[…] Blueprint (2001) Jay-Zs andre mesterverk. Eminem er den eneste gjesterapperen, og produsentene Kanye West og Just Blaze gir et en helhetlig innpakning. Spilt inn på to […]
[…] Kanye West: The College […]
[…] ikke like selvhøytidelig som Common, like eksperimentell som Mos Def eller like stormannsgal som Kanye West, og inntil sistnevntes Graduation dukker opp er Eardrum årets album for deg som liker hiphop med […]
[…] helheten rett og slett for mye av det gode, spesielt når album som OutKasts The Love Below og Kanye Wests The College Dropout har lagt listen for genresprengende hiphopalbum mye høyere siden […]
[…] samarbeidet med Waka Flocka la grunnlaget for begges suksess. I dag produserer Lex for Rick Ross og Kanye West, og dette er lyden av […]
[…] som i dag jobber mest i Michael Jacksons ånd er jo Kanye West, som på samme vis klarer å fange tidsånden på plate etter plate med gjestespill av stadig nye […]
[…] faktisk var langt vanskeligere å barbere ned de gode mixtapene til en topp 10-liste, for selv om Kanye West, Big Boi, Kid Cudi og P. Diddy la ned sjela si i helstøpte album, er det ingen tvil om at den mest […]
[…] er nærmest blitt usynlige på 2000-tallet, takket være grensesprengende plater fra folk som Kanye West, Cee-Lo, Ghostface Killah og Drake, og personlig synes jeg denne Los Angeles-rapperen ga ut årets […]
[…] som ikke hadde noe navn i popbransjen. I dag er produsenter som The Neptunes, Dr. Dre, Timbaland og Kanye West førende innen både hiphop, r&b og pop, noe som har ført til økt hiphopmakt – men […]
[…] Deli byr på en velsmakende hiphopmeny med jazz- og soulkrydder, men det taler for seg når Kanye West og John Legend stjeler showet på ”Selfish”. Slum Village-rapperne blir for […]
[…] Superprodusent Kanye West knuser all motstand med et helstøpt album, som legger ny mening i begrepet hiphopsoul. […]
[…] mens dette albumet er delt i to mellom soul og latinpop, blant annet en spanskspråklig versjon av John Legends ”Ordinary […]
[…] fra å bli en grøt av kjedsomhet, og det er typisk at ørene først spisses når Devin The Dude og Kanye West dukker opp som gjespe , unnskyld […]
[…] motstår heldigvis også fristelsen til å følge i fotsporene til Kanye West ved å gasse samplingene opp i smurfetempo. På tekstfronten er Ghost lett gjenkjennelig; tøff i […]
[…] gjester som Dr. Dre, Nas, Beanie Sigel, Kanye West og The Lox er det flere fete spor og fornærmende linjer her, men samtidig gjør den ensidige hetsen […]
[…] artister blir oppdaget av amerikanske rapper. Rapperen Chosan fra Sierra Leone deltok i videoen til Kanye Wests «Diamonds from Sierra Leone», og K’naan fra Somalia har delt scene med Common og Mos […]
[…] Med unntak av Depeche Mode, som fortsatt er superstjerner, var det ferske navn som Pharrell, Kanye West, Muse og Tool som toppet plakaten i Kristiansand i […]
[…] “Umbrella”. Her kan du høre disse og fire andre låter, med bidrag fra folk som Nivea, Kanye West og R. […]
[…] utstillingen «Holy Hip-Hop!» i 2008, der han portretterte verdenskjente hiphopikoner som 2Pac, Kanye West og Snoop Dogg i olje. Melamid er ikke akkurat noen hiphop-kid selv, men oppdaget artistene gjennom […]
[…] mange vis minner hun om en ung Mary J. Blige. Det hjelper selvsagt med assistanse fra stjerner som Kanye West, John Legend, Jadakiss og Eve, men produksjonen klarer ikke helt å ta vare på det unike i Coles […]
[…] No one is Tupac’s heir, but the closest thing to a Tupac-esque moment was when Kanye blurted out “Bush doesn’t like Black people” after the poor response to Hurricane […]
[…] likhet med Kanye West fant Clifford Smith sin stemme etter han måtte bolte fast kjeven på grunn av beinbrudd, men der […]
[…] anonym soloplate. La oss sammenligne Pharrell Williams og Kanye West. Begge er gudbenådede produsenter, møtt med en solid porsjon skepsis da de bestemte seg for å […]
[…] rapperen Freeway, men karakteren står seg. Uansett, husk at dette var på tiden da Just Blaze og Kanye West satte standard for […]
[…] anonym soloplate. La oss sammenligne Pharrell Williams og Kanye West. Begge er gudbenådede produsenter, møtt med en solid porsjon skepsis da de bestemte seg for å […]
[…] har ikke sett så mange anmeldere påpeke det, men noe av det mest påfallende med Kanye Wests Yeezus er jo hvor sterkt inspirert han er av dancehall fra […]
[…] populære rapperne ofte er de som også får den beste kritikken. Bare tenk på Eminem, Jay-Z og Kanye West. Popularitet henger gjerne sammen med troverdighet, nesten ingen bryr seg om å være en […]
[…] Hva med Kanye Wests 808s & Heartbreaks, der han – som deg – bruker den utskjelte autotuneeffekten i en […]
[…] Mer om Legend her. […]
[…] om de visste at den kostet noen en hånd» står Blood Diamond igjen som oppfølgeren til rapperen Kanye Wests advarsel om diamantbransjen i låta «Diamonds From Sierra […]
[…] med albumet The Blueprint i 2001 tok to ukjente produsenter steget ut av skyggen bak miksepulten. Kanye West konkurrerer i dag med sin tidligere sjef om å trekke mest publikum til sine konserter, mens Justin […]
[…] Brian Reitzell brukte åtte måneder på å overtale Frank Ocean til å tillate bruk av hans «Super Rich Kids» i The Bling Ring, Brian Reitzells første samarbeid med hiphopverdenen. I utgangspunktet ville han jobbe med Kanye West. […]
[…] seiersgang på filmfestivaler verden rundt, og blant artistene som snakker ut i filmen finner vi Kanye West, Snoop Dogg, Mike D fra Beastie Boys og […]
[…] på Topp 10 på Billboards r&b-liste, sist 2012s Greater Than One, samt gjort låter med både Kanye West, DJ Quik og Big […]
[…] som Marc Jacobs, Victoria’s Secret og Levi’s, har samarbeidet med artister som Kings of Leon, Kanye West og M.I.A., og da andrealbumet Wounded Rhymes kom ut siste uken i februar, var det bare Radiohead […]
[…] sist er Twista også halvveis innlemmet i Jay-Zs storfamilie, og gjestespill fra Kanye West, Freeway og Memphis Bleek og karakteristiske soul-samples gjør at Kamikaze høres ut som en […]
[…] til historiene de forteller, når den jeg egentlig identifiserer meg med er meg selv. Når en Kanye West-låt kan gi deg motivasjon til å gå ut og gjøre ditt beste hver dag, er det deg selv sangen […]
[…] sammenlign synet på Kanye West i disse intervjuene med henholdsvis David Crosby og Lambchop-boss Kurt […]
[…] har fylt 17 sider av dagens D2: Coversaken om Lars Vaular, Jenny Hval, Karpe Diem, Kanye West, Frank Ocean, Beyoncé og flere som utfordrer grensene mellom musikk og kunst. Nils Bech og Emile […]
[…] du det konseptuelle albumet har gjort et slags comeback i år? Fra Beyoncé og Solange Knowles til Kanye West, Frank Ocean og Karpe Diems Heisann […]
[…] en slik grad at The Peoples Champ dundret inn på førsteplass i USA. På tross av gjestespill fra Kanye West, T.I. og Freeway er dette reinspikket Houston-rap, der lokale produsenter som Salih Williams og […]
[…] oss til. Damene elsket ham og gutta respekterte ham. Det er annerledes i dag, da verken Jay Z, Kanye West eller 50 Cent stikker hodet frem for så mange andre enn seg selv. Det handler bare om å bli […]
[…] Fiasco er en ung muslim fra Chicago, best kjent fra Kanye Wests «Touch the Sky», og på debutplaten viser han frem en stor hjerne, sprek tunge og unik […]
[…] bok, eller å male en vegg, eller å bli fast gjesteskribent i Adresseavisen, eller å se Jay-Z og Kanye gjøre Watch The Throne, eller å røyke sigar med Stephan Sagmeister (han røkte, ikke jeg), eller […]