Alt du vil vite om OutKast

OutKast er en av tidenes viktigste hiphopgrupper, og fortjener såvisst en plass i leksikon. Her er teksten jeg skrev til Jon Vidar Bergans Store rock- og popleksikon (Kunnskapsforlaget 2006).

OutKast,dannet 1992, Atlanta, Georgia, USA:

André 3000 (f. Andre Lauren Benjamin, 27. mai 1975, East Point, Georgia), vokal;

Big Boi (f. Antwan Andre Patton, 1. feb. 1975, Savannah, Georgia), vokal

Siden singledebuten ”Player’s Ball” klatret til topps på de amerikanske raplistene i 1994 har Andre ”Dré” Benjamin og Antwan ”Big Boi” Patton i Atlanta-duoen OutKast utmerket seg en av de mest underholdende, beste og nyskapende hiphop-artistene i USA. Historien om OutKast har vært en evigvarende opptur med stadig mer oppfinnsomme plater og større intern kunstnerisk uenighet som ingredienser. Duoen har hele tiden tøyd musikalske grenser, og laget sin oppdaterte hiphopversjon av de musikalske universene til Parliament, Funkadelic, Sly & The Family Stone og Prince. Det handler om hiphop, funk, rock, pop, ballader, psykedelia og soul i et herlig sammensurium, og fem klassiske album der Aquemini (1998), Stankonia (2000) og Speakerboxxx/The Love Below (2003) er høydepunkter.

OutKast handler også om hiphoprenessansen USAs sørstater opplevde gjennom 1990-tallet, og som kulminerte med at ”the dirty south” tok over hitlistene på 2000-tallet. Før OutKast var sørstatene i hiphopsammenheng best kjent for Geto Boys’ nihilistiske og brutale gangstarap, men i samarbeid med produsentteamet Organized Noize og gruppa Goodie Mob satte OutKast Atlanta, Georgia på hiphopkartet med funky, leken og positiv musikk, preget av sofistikerte arrangementer og intelligente, kompliserte tekster.

Dré og Big Boi møttes på high school, og ble oppdaget av produsentene Organized Noize Productions, som hadde slått seg opp med låter for TLC og Xscape. OutKast fikk platekontrakt med LaFace og traff spikeren på hodet fra første stund. Debutsinglen ”Player’s Ball” (1994) gikk rett til topps på raplistene, mens Southernplayalisticadillacmuzik samme år nådde 20. plass på albumlisten og solgte til platina i løpet av året. Som kronen på verket ble duoen kåret til beste nye rapgruppe på The Source Awards. Atlanta var i hiphophuset.

Duoen hvilte ikke på sine laurbær, men fulgte i 1996 opp med det ambisiøse ATLiens. Det slektet i stor grad på klassisk soul og funk fra 1970-tallet, mens duoens fascinasjon for tegneserier og science fiction røpet at de var interessert i langt mer enn å fortelle realistiske historier fra nabolaget. Albumet debuterte på andreplass på Billboardlisten, og gruppa fikk mindre hits med tittelsporet og ”Elevators (Me & You)”.

Virkelig sus i serken ble det med 1998s Aquemini, hvor Parliament-interessen steg opp til overflaten i en omfattende sjangerblanding, lengre psykedeliske låter og gjestespill av George Clinton selv. OutKast fikk ingen hitsingler denne gangen, men eksperimenteringen og lekelysten skremte ikke vekk det albumkjøpende publikummet. Aquemini debuterte på andreplass og solgte til dobbel platina. Albumet snek seg også inn på 39. plass på VG-lista, noe som var en indikator på at de begynte å opparbeide seg en stor global fanbase.

Før slippet av Stankonia (2000) endret Dré artistnavnet sitt til André 3000, og hans stadig mer eksentriske framtoning og musikalske valg begynte å stå i sterk kontrast til den  mer gatesmarte stilen til partner-i-rim Big Boi. Med Stankonia fikk OutKast en ny andreplass i USA samtidig som de fulgte opp sjangerblandingen fra forgjengeren, da albumet inneholdt alt fra drum’n’bass-partier til reine poplåter. Denne gangen fikk de også solide hitsingler i form av ”B.O.B.” og ”Ms. Jackson” (deres første listetopper både i USA og Norge). Albumet solgte til trippel platina og OutKast fikk et internasjonalt gjennombrudd, med blant annet en åttendeplass på VG-lista å vise til. De holdt temperaturen oppe med Dungeon Family, en supergruppe sammen med Goodie Mob og andre rappere, som slapp albumet Even In Darkness (2001)

Etter fire ambisiøse og søkende album skulle man tro OutKast nå var interessert i å sikre suksessen, noe de også gjorde med samleplaten Big Boi and Dré Present…OutKast (2001) og den nye hitsinglen ”The Whole World” med hjelp fra rapperen Killer Mike. Men i 2003 valgte de igjen å utfordre både seg selv og lytterne med det omfattende dobbeltalbumet Speakerboxxx/The Love Below. Musikkavisen NME syntes det var lettere å fange vann med lasso enn å beskrive gruppas gledestrålende musikalske anarki: «Et møte mellom et brassband, en cabaretgruppe på et cruiseskip, et gospelkor i en tegnefilm og en dårlig rapper som hikker ’shake it like a polaroid pic-chaaaa’ – backet opp en amatøroppsetning av The Wizard of Oz,» skrev NMEs anmelder, og da handlet det bare om singlesuksessen ”Hey Ya”. Den toppet singlelistene verden rundt, også i Norge, men i skyggen av suksessen var det ikke lenger noen tvil om at bak gruppenavnet OutKast skjulte det seg nå to separate solokarrierer.

Dette var egentlig intet OutKast-album, men to soloplater. Speakerboxxx er i praksis den mer hiphop-tradisjonelle soloplata til Big Boi, mens The Love Below er det mer sjangerknusende verket til André 3000 – nærmere Prince enn hiphop, og preget av funk, soul, pop og fargesprakende psykedelia. OutKast fikk sin første listetopper på Billboards albumliste, og klatret til fjerdeplass i Norge. Suksessen var omfattende for begge to, med hver sin listetopper i USA i form av Andrés ”Hey Ya” og Big Bois ”The Way You Move”. De ble også belønnet med ”album of the year” og to andre Grammy-priser, og suksessen viste at OutKast nå ikke bare var blant de ledende hiphop-artistene, men også et av verdens største popband.

Etter Speakerboxxx/The Love Below har André 3000 og Big Boi holdt seg aktive på hver sin kant. André har konsentrert seg om filmkarrieren og har spilt i F. Gary Grays Be Cool (2005) og John Singletons Four Brothers (2005), mens Big Boi holdt kontakten med hiphopundergrunnen i form av stiftelsen av plateselskapet Purple Ribbon Entertainment – der han gir ut rappere som Bubba Sparxxx, Killer Mike og Sleepy Brown. Samtidig skal duoen igjen forene krefter med Idlewild, som både skal bli en film og et album i 2006.

Albumdiskografi: Southernplayalisticadillacmuzik (1994), ATLiens (1996), Aquemini (1998), Stankonia (2000), Speakerboxxx/The Love Below (2003), Idlewild (2006). Samleplate: Big Boi And Dré Present…OutKast (2001).

7 kommentar

  1. […] Arkivert under: Hiphop, Musikk, metal | Tagget: Andre 3000, At The Drive-In, Big Boi, Dungeon Family, George Clinton, OutKast, Prince, Sly Stone, Sparta, The Mars Volta « Alt du vil vite om OutKast […]

  2. […] eventyrlystne rapperne Talib Kweli og Mos Def viser at de er New Yorks svar på OutKast. Hadde de bare holdt sammen… Mos Def & Talib Kweli Are Black Star (1998) var et av de […]

  3. […] i sommer var det bysbarnet Chingys tur med «Right Thurr» og i vinter har ingen sluppet unna OutKast fra Atlanta og monsterslageren «Hey Ya!». Hiphop fra USAs sørstater har erobret hitlistene […]

  4. […] Big Boi: Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty Pitbullen fra OutKast viste at han klarte seg utmerket uten André 3000, og på dette ambisiøste verket klarer han både […]

  5. […] i Jon Vidar Bergans Store rock- og popleksikon (Kunnskapsforlaget 2006). Les også mine artikler om OutKast og Snoop […]

  6. […] Stockholms svar på OutKast. […]

  7. […] 1990-tallet gått under jorden. Den dype funken, sjangersurfingen og ustoppelige kreativiteten til OutKast og Goodie Mob er skubbet til side av mer endimenasjonale tøffinger, men heldigvis finnes det […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: