Ronny Jordan-intervju på Molde jazzfestival 1995

Rapperen Guru var ikke den eneste jeg huket tak i mens Jazzmatazz-gjengen ventet på flyet ut av Molde sommeren 1995. Jeg satte meg også ned med jazzgitarist Ronny Jordan, som lå i startgropa til en lovende solokarriere. Her er intervjuet.

Den britiske jazzgitaristen Ronny Jordan er en del av Gurus Jazzmatazz-prosjekt, og representerer det andre spekteret av fusjonen mellom jazz og hiphop. Han er jazzartisten som eksperimenterer med trommemaskiner og rappere på sine egne jazzplater.

– Tradisjonelle jazzbesetninger er blitt gjort tusen ganger før, forteller Jordan.

– Kanskje ender mine eksperimenter opp som en fullstendig fiasko, men jeg tror det kan fungerer hvis vi får litt mer tid på oss.

Vil skape noe nytt
– Jeg hørte mye på radio da jeg var ung. Jeg hørte jazzgitarister kopiere det Wes Montgomery gjorde 20-30 år tidligere. Jeg skjønte ikke poenget, hvorfor ikke prøve noe nytt? Jeg dro til New York i 1980, da hiphop utviklet seg. Jeg likte rytmene, men hørte ingen som brukte jazz. Da jeg kom tilbake til London hadde jeg fått et mål med musikken min, jeg ville skape noe nytt, noe som jeg likte. Jeg begynte å programmere rytmer med en liten trommemaskin.

Med årene eksperimenterte Jordan med musikken, men fikk ikke sjanse til å gjenskape det på plate før i 1992 da hans første plate, The Antidote, ble utgitt. Plata tar i bruk hiphoprytmer, rap og sang over Jordans elegante gitartoner, og Jordan fikk en hit med sin versjon av Miles Davis’ ”So What”. På turné traff han Guru, og ble involvert i hans Jazzmatazz-prosjekt.

– Folk ble begeistret over The Antidote og ville ha mer. Min andre plate, The Quiet Revolution, ble laget for kjapt, og den er jeg ikke fornøyd med. Jeg burde ha turnert mer i stedet for å være i studio. Neste plate vil jeg gjøre skikkelig, så nå tar jeg den tida jeg trenger. Den skulle ha vært ute i september, men er blitt utsatt til neste år.

– Jeg var ikke så involvert i mine tidligere plater som jeg ønsket, men denne gangen har jeg full kontroll. Jeg kommer ikke til å programmere trommene selv denne gangen, men samarbeider med de amerikanske produsentene All Star og Sean ”Puffy” Combs. Plata kommer til å bli inspirert av hiphop på østkysten i USA. Jeg samarbeider med ferske, ukjente vokalister. Jeg tror ikke på at man må samarbeide med etablerte stjerner, jeg vil heller jobbe med nye talenter.

Japansk hiphopjazz
Ronny Jordans mest vellykkede plate så langt er kanskje minialbumet Bad Brothers. Det er en samling av noen av hans mest vellykkede låter, hvor japanske DJ Krush har fått frie tøyler til å omforme Jordans lette jazzmelodier til tyngre, svingende monstergrooves.

– Plata var ikke min idé, den ble laget mens jeg var på turné, for å holde navnet mitt i live på markedet. Jeg møtte Krush, men han kunne ikke snakke ett ord engelsk.

– Hvordan reagerer eldre jazzfolk på din musikk?

– Mange jazzkritikere angrep meg kraftig da The Antidote kom ut, og gjør det fortsatt. Jeg spiller ikke for dem, jeg spiller for ungdommen. De liker det jeg gjør, og det er det som teller. Jeg utdanner ungdommen, jeg får dem interessert i hva vi gjør nå, men ber dem om å utforske Miles Davis, John Coltrane og Charlie Parker, for å få begrep om hvor jazzen kommer fra.

– Først og fremst handler dette om groove, folk elsker en god groove uansett sjanger. Fra Elvis Presley via James Brown og Bob Marley til techno, folk forholder seg til groove. Det eneste som ikke har groove er begravelsesmusikk, og den er trist. Jeg vil at folk skal være glade, og ”the groove is where it’s at”!

– Hvor går musikken de kommende åra?

– Jeg tror det vil bli mer bruk av instrumenter. Folk er lei av techno og house, de vil se ekte musikk på scenen, enten det er rock, jazz eller funk. Jeg tror 90-tallet kommer til å bli like bra som 70-tallet, og at vi slipper computermusikken fra 80-tallet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: