Prisnominert Hiphop

Yay! Hiphop er nominert til fagbokprisen i Kulturdepartementets årlige priser for barne- og ungdomslitteratur. Prisene deles ut 12. mars.

Dette er andre gang jeg noensinne er nominert til en pris. Tidligere har jeg en nominasjon til «årets entrepenør» i Norwegian Hip Hop Awards i 2005 for boka Hiphop-hoder å skryte av, men Tommy Tee stakk høyst fortjent av med den prisen.

Så det er helt klart en ære at jeg og illustratør Mikael Noguchi er nominert til denne prisen, for våre to konkurrenter er sterke. Jeg har lenge hatt sansen for Anna Fiskes bøker og tegneserier for barn (Palle Puddel danker ut Hiphop når det skal være hos min tre år gamle datter), mens Anne Thelles bok om anime – japansk tegnefilm – lenge har stått på lista over bøker jeg har lyst til å lese.

Jeg synes dessuten det er spesielt artig at alle de tre nominerte har tette bånd til tegneserier og tegnefilm. Anna Fiske har utallige serier bak seg, det var på høy tid anime ble presentert skikkelig i bokform på norsk, mens jeg selv debuterte som serieskaper i rammefortellingen i Hiphop – strålende virkeliggjort av Mikael. Hjertet mitt gleder seg også over tre høyst fortjente tegneserienominasjoner, til Flu Hartberg, Bendik Kaltenborn og Øystein Runde. Måtte de alle vinne!

Ja, og her er forresten juryens begrunnelse:

«Et forbilledlig eksempel på hvordan det visuelle og det tekstlige uttrykket sammen kan inngå i en engasjerende formidling av fagstoff for barn og ungdom. Boka er strukturert ved hjelp av en gjennomgangsfigur som syr sammen ulike typer tekster, et grep som bidrar til å skape variasjon. En innbydende og underholdende bok som samtidig er seriøs og informativ.»

Jeg er glad for å bli nominert, men i ettertankens lys: Hvem anmelder fagbøker for barn og ungdom? Årets tre nominerte har fått totalt seks anmeldelser.

Hiphop er så langt anmeldt av Aftenposten, Aftenposten (to ganger), Bergens Tidende og Haugesunds Avis. Litt lite syntes jeg, men faktisk i overkant mye i forhold til hva som er vanlig når det kommer til ungdomsbøker. Ikke minst sakprosa for barn og ungdom.

Anne Thelles bok har skandaløst ingen anmeldelser i Atekst-arkivet (bare et intervju i Klassekampen), mens Anna Fiskes Små og store ting som du kan lage selv bare er anmeldt av Bergens Tidende (av Atekst-avisene). Selv Barnebokkritikk.no har bare anmeldt én av bøkene.

Én kommentar

  1. […] februar 19, 2010 · Skriv en kommentar Fra Øyvind holen blogg: […]

Legg igjen en kommentar

