Jeg tar kred-debatten

Er det noe jeg virkelig ikke er interessert i så er det all snakk om kredibilitet – kred. Likevel takket jeg ja til å lire av meg noen meninger – høyst useriøse sådan – da Ballade.no ringte for å snakke kred. Men jeg sier som Oral Bee: «Kredibilitet og respekt? Shit, det dropper jeg».

For mye kred? Motorpsycho møter Supersilent. FOTO: RIKSKONSERTENE

Jeg slo fast at skjegg er kred og at Motorpsycho kanskje har for mye kred, men ellers var det få svar, men desto flere spørsmål.

– Er kred en definitiv størrelse? Er det grenser for hvor mye kred som finnes? Kan en artist ta kred fra en annen? Kan man si at man har litt kred eller passe med kred. Er det et ja nei spørsmål, eller finnes det nyanser? Kan man ha kred på noen områder, men ikke på andre? Kan musikeren være kredibel, mens musikken ikke er det?

Jeg mener også at det er på tide at noen rydder i begrepet. Hva med en nasjonal kred-indeks, eller noen som kan sette seg ned å regne ut kred-en? Hvem tar oppdraget?

Les resten av røret mitt her, sammen med mer rør fra Christer Falck og Geir Rakvaag.

PS! Jeg måtte sjekke litt i mitt eget arkiv, og fant heldigvis ut at jeg aldri – bortsett fra enkelte ganger jeg siterer noen jeg intervjuer – har brukt ordet «kredibilitet». Med ett unntak, artig nok i en anmeldelse av debutalbumet til den høyst kredible r&b-artisten Akon:

«Kanskje vi skal kalle ham en amerikansk Ravi, med noen bøtter mer hiphop-kredibilitet?»

«Troverdighet» dukker derimot opp noen ganger:

Anmeldelse av den danske gangstarapperen L.O.C.:
«Han klarer å oppnå troverdighet, dybde og særpreget arroganse som en dansk gangsta.»

Om Fat Joes «What’s Luv?»:
«Den ultrafengende låta viste at det gikk an å kombinere gangsta-troverdighet med lettfattelig pop.»

La oss avslutte med følgende visdomsord fra DJ Saber i Flava To Da Bone: ”Vi skiter i kredibilitet. Så lenge vi har kred hos oss sjøl er vi fornøyde.”

5 kommentar

  1. Det er ikke noe feil med begrepet, det som blir feil er når enkeltpersoner tror de kan bestemme om noe har «kred» eller ikke. Med fare for å høres nerdete ut – når en subkultur, fagmiljø – whatever – er enig seg i mellom at noen har «kred» DA begynner man å snakke.

    • Vi sneier vel innom det. Det siste man kan gjøre er å stemple seg selv som kredibel. «Jeg har kred» går ikke an å si. Kred er noe som deles ut av andre.

  2. Krednecks = En smal og fortrinnsvis urban sosial klasse, som definerer seg selv og sin eksistens gjennom vinyl i begrenset opplag, bestefarsbriller og ironiske sneakers.

  3. Bra innlegg, men jeg er enig med DJ Saber! I Norge er det jo slik at en gjeng med folk i radio/media «bestemmer» hvem som har kred og hvem som ikke har det! Og det er jo rett og slett komisk! Det er jo musikk det handler om, ikke sant?

Legg igjen en kommentar

