Osloplater 3

Seigmen, Dødsverk, We og Arild Andersen dukker alle opp i denne utgaven av «Osloplater».

Mye tung og dyster rock fra Oslo denne uka. Men etter at Seigmen, Dødsverk, We og Lash Out har kvesset gitarene sine, er det allikevel jazzbassisten Arild Andersen som stikker av med pokalen.

Seigmen
Radiowaves
1:70/Sony 1997

Med sin femte plate møter vi et Seigmen som er langt mindre tilgjengelig enn vi kjenner dem fra slagere som «Hjernen er alene» og «Metropolis». Radiowaves er fortsatt spennende og mektig musikk, men markerer et klart stilskifte. For mens tidligere plater lå nærmere de dystrere former for heavy metal og goth, har Seigmen nå hentet mye fra 80-tallets syntpop. Radiowaves er en krysning av dyster metal, Depeche Mode og 90-tallets kraftige gitarrock etter Nirvana.

Plata åpner med en gammeldags fanfare og skurrende radiostøy, som går over i den mystiske «Performance Alpha». Singelen «Universal» stamper mer i motbakke, og blir aldri mer enn en annenrangs kopi av «Metropolis». En god del andre låter sliter også i en gjørme av halvgode melodier, og begraves i støy og effekter. Best er Seigmen på sitt mest mystiske, pompøse og vanskelige mot slutten av plata.

Radiowaves er et modig skritt videre, eller skal vi si tilbake til 80-tallet, for gruppa. Men jeg må innrømme at en dimensjon synes tapt etter at gruppa gikk over til engelske tekster. Gruppa er fortsatt blant de mest vitale vi har i Norge, og på scenen er de nærmest uslåelige.

Dødsverk
Fun For All The Family
Ironic Recordings 1997

Dødsverk hater å bli sammenlignet med Seigmen, men gruppas dystre og harde rock vekker sterke assosiasjoner til «gamle» Seigmen. Med Fun For All The Family tar Dødsverk flere skritt framover fra sin forrige plate Sjelefred.

I produsent Helge Sten (alias Deathprod) har gruppa funnet en verdig makker, som får fram det mektige i musikken til Dødsverk. Bandet har den samme dysterheten, de norske tekstene og den samme dramatikken som Seigmen. Men gruppa mangler de helt store melodiene, etter å ha hørt plata flere ganger er det forbausende lite som fester seg i hjernebarken min. Låtene mangler piffen og det store suget som gjør Seigmen til noe ekstra.

Til tider får vi dynamisk og spennende hard rock, krydret med fiffige lyder og metallisk støy. Produsent Sten må trolig ta sin del av æren for platas buldrende vellyd. Men som sagt sitter jeg igjen med en litt hul følelse, Dødsverk blir rett og slett litt kjedelig. Dette er en plate som enten vokser seg innpå deg, eller som du ikke får tak i.

We
Wooferwheels
Voices Of Wonder 1997

Gruppa We holder seg i samme nabolag som Dødsverk og Seigmen med sin tredje plate. Men We sin metalliske rock  er stappet full med voldsomme utblåsninger og progrockambisjoner. Wooferwheels er voldsom gitaronani, kraftfull og pompøs vokal og melodier som snor seg i alle retninger. Låtene er kraftfulle ekspedisjoner som gjerne holder det gående i opptil ti minutter. Titler som «Stuks Of Khun De Prorock» sier også sitt.

Personlig blir jeg heller uvel når hardrocken blir såpass pompøs som dette. We mangler nerven til Seigmen og støyfaktoren til Dødsverk. Gruppa sitter for trygt fast i 70-tallet, og krydrer ikke musikken sin med flere epoker som de foregående bandene. I blant funker dog de stemningsfulle låtene som sakte bygger seg opp til støyende monstersanger. I «Last Argument Of Kings» og den kortere «Inbetween The Days» klaffer We sin pompøse rockeinnstilling. Men gjennom en hel plate blir jeg kraftig lei. We er for dem som liker sin rock pompøs, lang og mollstemt.

Lash Out
The Unloved & Hated EP
Cylinder Recordings 1997

Selv om både Seigmen, Dødsverk og We spiller hard rock det til tider ryker etter når de bare opp til knehasene til gruppa Lash Out. Hvis vi sammenligner brutale gitarriff og ond vokal riktignok, for når det gjelder låter har Lash Out fortsatt et stykke igjen. Den fire spor lange vinylplata ser lekker ut i flott picture disc-versjon, men musikken er ikke like vakker.

Dette er brutal hardrock (trash, speed, death eller noe slikt) med balleknusende riff og en vokal som skriker etter halslinser. Øset er tøft, tekstene brutale, sangen vill, men det gir meg ikke så mye. Brutal rock kan være gøy det, men Lash Out sliter først og fremst med kjedelige låter og grøtete lyd.

Arild Andersen
Hyperborean
ECM Records/Grappa Musikkforlag 1997

Etter fire plater med rockeband som skrur volumet opp til 11, er det en herlig opplevelse å lytte til en så vakker plate som bassisten Arild Andersen her serverer. Hyperborean var opprinnelig et verk spesialbestilt til jazzfestivalen i Molde, som nå er utbygd og utviklet.

I et intervju med Klassekampen fortalte Andersen at han foretrekker å spille i grupper hvor bassen ikke er en tvingende nødvendig del av musikken. Og selv om Andersen har en framtredende plass på plata, er det først og fremst hans talent som komponist som imponerer.

Med Hyperborean ønsket Andersen å skrive musikk for andre strykeinstrumenter enn sin egen bass, noe han aldri har gjort tidligere. Strykekvartetten Cikada spiller dermed en viktig rolle, og Hyperborean er på ingen måte tradisjonell jazz. Den minimale musikken ligger nærmere samtidsmusikk, men har også elementer av jazz, klassisk og folkemusikk i seg.

Resultatet er fascinerende, drømmende musikk; faktisk ikke så langt unna deler av den norske «ambient techno»-musikken. Hyperborean har noe av det samme uutgrunnelig vakre i seg som Biosphere har på sitt beste. Uansett, konklusjonen er klar: Hyperborean er spennende, unikt og en av de fineste platene du kan kjøpe deg i år.

Two Gee’s:
From The 70’s cd-s
Orange Records/Scandinavian Records 1997

Denne snertne discolåta er første norske låt på toppen av DJ-lista Norwegian Dance Chart. Fullt fortjent spør du meg, for «From The 70’s» er en intelligent smyger som setter danseføttene i femte gir. Musikken er moderne disco, ikke så langt unna Daft Punk og The Bucketheads.

Låta er basert rundt noen svært enkle samplinger og sugende rytmer. Navid Gondal er DJ-veteran i Oslo, og har blant annet laget musikk for Shortcut. Her jobber han sammen med Kurt Gaasø, og det kan bli spennende å se hva dette samarbeidet fører med seg. Plata rommer fem forskjellige mikser.

Runaway Goldfish
First Day Of A New Life EP
Siri Rekkårdz 1997

For å ta de positive først: På sitt beste er Runaway Goldfish en svært spretten popgruppe, noe som best kommer fram i «Borderland», en snerten new wave/ska-låt som limer seg fast i hjernebarken. En låt som du tror du har hørt før, uten å ha gjort det.

Det negative: De to jentene og to gutta i pønkpopgruppa minner svært mye om mange andre band, unike er de ikke. Runaway Goldfish er klart best når de lager leken pop, de to siste låtene på plata er klart best. De mer rocka låtene på side én snubler mer. En morsom, men ikke spesiell original plate.

Bambee
Candy Girl cd-s
Scandinavian Records 1997

Denne singleplata er først og fremst en vits, en dårlig skjult og litt ondskapsfull parodi av Aqua og deres «Barbie Girl». Låta er dustedisco av verste slag, og musikken er ved veltitulerte Left Hand Productions. Bambee funker som parodi, og er ikke noe verre enn Aqua. Men det er allikevel ikke noe jeg orker å kaste bort tid på. Det trues med oppfølgersingle og et helt album, men det blir vel å trekke spøken vel langt?

3 kommentar

  1. […] og stemningsfulle låter fra låtskriver Thomas Trælnes, som har med seg folk som Sverre Økshoff (Seigmen) og Thomas Lute […]

  2. […] skrev denne saken for Bergens Tidende i 2006, da det virkelig begynte å løsne nede i Tønsberg. Seigmen gjorde comeback på hovedscenen, mens Susanne Sundfør spilte på festivalens minste […]

  3. […] fire plater med rockeband som skrur volumet opp til 11, er det en herlig opplevelse å lytte til en så vakker plate som bassisten Arild Andersen her […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: