Kategorier
Jazz Musikk

Osloplater 10

Oslo rommer mange kreative jazz- og technomusikere. Virkelig spennende blir det når disse verdene møtes, som på Nils Petter Molværs Khmer.

Nils Petter Molvær
Khmer
ECM Records/Grappa Musikkforlag 1997

Trompetisten Nils Petter Molvær har en lang merittliste, og deltatt på tradisjonelle jazz- og popplater. I mellomtiden har han gått på technoklubber, og resultatet kan man høre i solodebuten.  Techno har lånt mye fra jazz, og nå synes Molvær det er på høy tid at jazzmusikerne rapper noe tilbake. Khmer er et møte mellom jazz og dub, techno og drum’n’bass. Molvær benytter seg av samplinger og «loops», lydsnutter som repeteres i sløyfer.

Khmer er blitt en leken plate, hvor Molvær går fra dundrende technoinspirerte rytmer i «Tløn» og «Song Of Sand II» til neddempa jazz i «On Stream». For en som har mer greie på techno enn jazz, som meg selv, funker førstnevnte ypperlig. Låta starter forsiktig med Molværs forsiktig og klagende trompet, som etterhvert får selskap av et sugende og uimotståelig «groove» som kunne spasert rett inn på technoklubb uten å bli stanset i døra.

Khmer er på mange måter blitt en «hard» jazzplate hvor seige rytmer og tunge gitarer møtes. Molvær har med seg hele tre gitarister på plata, blant annet Morten Mølster fra The September When.

Plata er hverken jazz eller techno, snarere en spennende fusjon, som bør sjekkes ut. Let også etter Molværs tolvtommer, hvor folk som Herbaliser, Rockers Hi-Fi, Mental Overdrive og Jan Bang remikser musikken fra Khmer.

Jacob Young
Pieces Of Time
Curling Legs 1997

Mer tradisjonell jazz kommer fra gitaristen Jacob Young, som har skapt en sjarmerende dose avslappet jazz, langt fra dundrende rytmer og røykmaskiner. Men Young er på ingen måte bakstreversk, selv har han spilt sammen med DJ Abstract og bandet Bloodweiser (med Nils Petter Molvær og DJ Strangefruit). Men på sin egen plate ligger hjertet nærmere folk som Jim Hall og John McLaughlin enn Coldcut og Grooverider.

Young debuterte i 1995 med This Is You, og på oppfølgeren har han skrevet alle låtene selv. Unntaket er en flott soloinnspilling av «Å den som var en løvetann». Inntrykket er melodisk, småmelankolsk og stemningsfull jazz, backet opp av dyktige Trygve Seim (saksofon) og Vigleik Storaas (piano) i tillegg til rytmeseksjonen. Et bevis på at Oslos unge jazzscene har mye å by på.

Vigleik Storaas Trio
Andre bilder
Curling Legs 1997

Pianisten Vigleik Storaas deltar på Jacob Youngs plate, og er også aktuell med sin andre plate. Andre bilder er nok et bevis på Oslos vitale jazzscene, og også Storaas komponerer det meste selv.

Debutplata Bilder stakk av med Spellemannprisen i fjor, og trioen tar opp tråden derfra. Plata har en muntrere grunntone enn Youngs plate, som spesielt kommer fram i hyllesten til Thelonious Monk i «Monk’s Stream». Plata er rendyrket pianojazz, der Young gir rom for saksofon og piano i tillegg til sin gitar, brisker Storaas seg mer alene. Personlig har jeg mest sans for Andre bilder, men så er jeg selv tidligere pianist.

‘Søren Bøgelunds Mirakelband
Me
Hot Club Records/Musikkoperatørene 1997

Saksofonisten Søren Bøgelund tilhører en tidligere jazzgenerasjon enn Storaas og Young, og Me legger seg mer i tradisjonen til Benny Goodman og Louis Armstrong enn de mer melankolske og flytende platene fra de yngre jazzkrigerne.

Søren Bøgelund er en gammel sliter, som har spilt i danseorkestre, tradjazzgrupper, big bands, poporkestre og så videre de siste åra. Til denne plata skramlet han sammen et band for anledningen, og musikerne fant tydeligvis tonen i studio. Plata ble spilt inn uten øving, småfeil ble stående og plata har da også et spontant preg over seg.  Søren synger også, og selv om han ikke er noen «Satchmo», bryter det fint opp plata.

Mental Overdrive
About Jazz EP
Virgin 1997

Ny singel fra Per Martinsen, en av innovatørene innen norsk elektronisk musikk, eller techno. About Jazz viderefører de skakke rytmene og rare lydene fra den glimrende Plugged, og det er ikke akkurat lett tilgjengelig techno mannen leverer. Mental Overdrive eksperimenter og leker seg med lyder og rytmer, og musikken er ikke spesielt lett tilgjengelig eller dansbar. Musikk for hodet, ikke kroppen, med fire spennende mikser som trekker helheten kraftig opp.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in D2/Dagens Næringsliv (www.dn.no).

8 svar på “Osloplater 10”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..