Mandag 3. mai spiller Pitbull på Sentrum Scene. Det er blitt vel mange skamløse hitfrierier fra Miami-rapperen de siste årene, men med andrealbumet El Mariel traff han blink. Her er mine Pitbull-anmeldelser.
Pitbull
El Mariel
TVT Records/Bonnier Amigo 2006
5/6
Latin-Amerika, Karibia og USA møtes på klubb i Miami.
Latino-hiphop er blitt en egen sjanger, takket være pionerer som Mellow Man Ace, Kid Frost, Cypress Hill, Fat Joe og Big Punisher. Dagens musikk er tospråklig, og farget av latinsk musikk, dancehall, reggaeton, Miami Bass, Atlanta-crunk og tradisjonell hiphop, og amerikansk-kubanske Armando Christian «Pitbull» Pérez bør slå gjennom for fullt med dette funky, varierte og gjennomførte albumet.
Han debuterte på Lil Jons Kings of Crunk-album i 2002, og ligger nå an til å overta latinotronen i Hiphop-USA med sin andre soloplate.
Pitbull er verken fan av Fidel Castro eller Che Guevara, men selv om platen byr på både sosialrealisme og politiske temaer er dette i hovedsak rumperistende festmusikk. I motsetning til andre rapperes desperate forsøk på klubblåter, kommer dette helt naturlig for 25-åringen – som må ha vokst opp på Miami-klubbene der Karibia, Latin-Amerika og USA møtes musikalsk.
Bonus: Minianmeldelse av debutplata
Pitbull
M.I.A.M.I.
TVT Records/Playground 2004
4/6
Latino-crunk! Cubanskamerikanske Pitbull har fått hjelp av Lil Jon, The Diaz Brothers og Trick Daddy, og spesielt rumpehyldesten «Culo» utmerker seg med «spanglish» rapping og skamløst dancehalltyveri.
Opprinnelig publisert i Bergens Tidende og Aftenposten.
Ett svar på “Pitbull: Festløven fra Miami”
[…] This post was mentioned on Twitter by Øyvind Holen, Øyvind Holen. Øyvind Holen said: [blogg] I kveld på Rockefeller: Pitbull – Festløven fra Miami http://bit.ly/bujepm […]