Slik skriver du lederartikkel i Aften

Kristin Clemet kritiserer i dag Aftenpostens lederartikler som meningsløse. Dette skal handle om hvordan man skrev ledere i aftennummeret da jeg jobbet der: ”Kopier” + ”lim inn” + vag mening på slutten = leder.

– Det som ikke er bra er lederartiklene. Avpartifiseringen har ført til at de er blitt meningsløse i ordets mest bokstavelige forstand. Lederne er så konsensuspregede at de kunne stått i hvilken som helst avis, sier Kristin Clemet til Journalisten i dag.

Da snakker hun om Aftenpostens morgennummer. Jeg må innrømme at det er lenge siden jeg har lest en lederartikkel i aftennummeret, men da jeg jobbet i Aften opplevde vi journalister ofte å finne igjen artikkelen vår fra gårsdagens avis på trykk igjen dagen etter – som lederartikkel. De fleste journalister har opplevd å bli kopiert, men det er kanskje ikke så vanlig med slike direkte «lån» fra sjefen?

La meg ta et eksempel: Min artikkel om kultur i Bjørvika fra 4. mars 2002:

– Blås liv i Bjørvika!
Bjørvika bydel står neppe klar før om 10-20 år. Mens vi venter, vil Statsbygg fylle området med kultur.

Konsert? Film? Utstilling? Utepils? Nå har Statsbygg og det nystiftede prosjektet Kulturoppfølgingsprogrammet i Bjørvika (KOP) tatt mål av seg å frese opp anleggsperioden for Oslos nye havnebydel.

– I Norge har større byutviklingsprosjekter ofte konsentrert seg om tekniske løsninger, form og struktur. Nå setter vi for første gang fokus også på innhold, sier Knut Felberg (43), seniorrådgiver i Statsbygg.

Han trekker frem utbyggingene i Bilbao, Temple Bar-området i Dublin og South Bank-området i London som internasjonale paralleller.

KOP har et realistisk håp om et kulturarrangement allerede til sommeren. Kanskje får Øyafestivalen sette opp sin egen scene i Bjørvika under Musikkens Dag?

– Jeg ser for meg dette som et gigantisk kulturelt laboratorium, sier Felberg.

Forrige helg arrangerte KOP en workshop med høy temperatur og glød på Teaterbåten Innvik – som med sin sentrale plassering rett bak gamle Oslo Havnelager står frem som en fremskutt og skvulpende forsmak på hva som kan komme.

På det første møtet myldret det av musikere, teater- og filmfolk, arkitekter, kulturbyråkrater og idéer. Norsk Rockforbund, Cosmopolite, Color Line, Dansens Dag, Film fra Sør, Musikkens Dag, Oslo Kunsthall og Unge Kunstneres Samfund var blant deltagerne.

– Jeg drømmer om en nattkonsert med Tom Waits sommeren 2003 – etter festivalslutt i Middelalderbyen. Der borte! sier Anders Støver (29) fra Øyafestivalen, og peker mot et grått havneskur rett under BI-bygningen på andre siden av havnen.

– Størrelsen på bygningene og beliggenheten gir automatisk muligheter til mye spennende. Her er det for eksempel muligheter for å bruke høyt volum, for det blir uansett vanskelig å overdøve Mosseveien, sier Simen Svale Skogsrud (29) fra Bengler, et produksjonsselskap for utstilling av nye medier.

Blomstrende fristat?
Fra taket på Teaterbåten Innvik har Anne Beate Hovind god oversikt over bydelen. Hun er optimistisk på vegne av KOP-prosjektet.

– Dette kan bli en blomstrende fristat. Kulturlivet er utålmodige og higer etter å ta i bruk området, konstaterer hun. I sommer planlegger Innvik og nabobåten Langåra et stunt under navnet «Hvorfor vente på operaen?». På plakaten står marked, operafilmer og servering av tosca-kaker. Men kulturfolket har et soleklart krav til prosjektet: De skal ikke bare fungere som pausefyll i 15-20 år.

– Vi skal ikke kun involveres under utbyggingen, men bør også få være med på å forme det endelige Bjørvika.

Kultur på dagsordenen
I dag møter Kulturoppfølgingsprogrammet i Bjørvika (KOP) byutviklingskomitéen i Oslo kommune. Det blir neppe siste møte for KOP, for en lang rekke detaljer angående praktisk tilrettelegging og økonomi skal på plass.

– I mai skal reguleringsplanen for Bjørvika ut til offentlig høring. KOP er et delprosjekt i regi av reguleringsplansamarbeidet, der vi har tatt initiativ til å sette kultur på dagsordenen på et svært tidlig tidspunkt i utbyggingsprosessen. Bystyret har allerede vedtatt at ledige områder i Bjørvika skal tas i bruk i anleggsperioden. Vi har kartlagt området for å se på mulighetene for aktiviteter, opplyser Knut Felberg i Statsbygg.

Innen 1. juni skal grunneierne i Bjørvika etableres i et eiendomsselskap. Eierne er Oslo Havnevesen, ROM Eiendomsutvikling (tidligere NSB Eiendom), Eiendoms- og byutviklingsetaten i Oslo kommune og Statens vegvesen.

Og her er lederartikkelen fra 5. mars:

Bjørvika som kulturverksted

Bjørvika bydel står neppe klar før om 10-20 år. I mellomtiden vil Statsbygg fylle området med kulturelle aktiviteter. Kulturoppfølgingsprogrammet (KOP) tar mål av seg til å få brukt de ledige områder i bydelen i anleggsperioden. KOP vil sette kultur på dagsordenen på et tidlig tidspunkt i utbyggingsprosessen. Ifølge seniorrådgiver Knut Felberg i Statsbygg har man allerede kartlagt området for å se på mulighetene.

I Norge har større byutviklingsprosjekter ofte konsentrert seg om tekniske løsninger, form og struktur.

– Nå setter vi for første gang også fokus på innhold, sier Felberg.

Han trekker frem Bilbao, Temple Bar-området i Dublin og South Bank-området i London som internasjonale paralleller. KOP har et realistisk håp om et kulturarrangement allerede til sommeren. Kanskje får Øyafestivalen sette opp sin egen scene i Bjørvika under Musikkens Dag.

Forrige helg arrangerte KOP en konferanse med høy temperatur og glød på teaterbåten «Innvik», som med sin sentrale plassering rett bak gamle Oslo Havnelager står frem som en fremskutt forsmak på hva som kan komme. Kanskje Felberg overdriver når han snakker om planene som «et gigantisk kulturelt laboratorium». Men på dette første møte vrimlet det av musikere, teater- og filmfolk, arkitekter, kulturbyråkrater og idéer.

Anders Støver fra Øyafestivalen drømmer om en nattkonsert med Tom Waits etter festivalslutt i middelalderbyen sommeren 2003. Størrelsen på bygningene og beliggenheten gir automatisk store muligheter. Dette er et av de få steder i Oslo hvor det virkelig er mulighet for å bruke høyt volum, fordi det uansett blir vanskelig å overdøve støyen fra Mosseveien.

Fra taket på «Innvik» har Anne Beate Hovind god oversikt over bydelen. Hun er optimist på vegne av KOP-prosjektet.

– Dette kan bli en blomstrende fristat. Kulturlivet er utålmodig og higer etter å ta området i bruk, sier hun.

Allerede i sommer planlegger menneskene bak «Innvik» og nabobåten «Langåra» et stunt under navnet «Hvorfor vente på Operaen».

Mens vi venter på en utbygging som vil ta tid, er det fornuftig av Statsbygg å legge opp til et program som gjør Bjørvika til et samlingspunkt og et levende kulturverksted.

Bjørvika kan bli et samlingspunkt lenge før byutviklingen er fullført.

Én kommentar

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Øyvind Holen. Øyvind Holen said: Kurs i journalistikk: Lær å skrive lederartikkel i Aftenposten http://bit.ly/d8HDtP […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: