Kategorier
Mat Tegneserier

Vinkurs på japansk

Manga spessial, dag 7: Tørst på en manga om vin? Sjekk ut Kami No Shizuka.

Øl og risvin har tradisjonelt stått sterkest i Japan, Kina, Taiwan og Sør-Korea, men nå har vin fått en uventet ambassadør. I tegneserien Kami No Shizuka («Gudenes dråper») møter vi to brødre på jakt etter 12 legendariske viner. Vinneren får arve farens vinkjeller, som er verdt skapelige 130 millioner kroner.

Jakten er actiondelen av historien, men brødrenes vinkunnskap og fargerike språk er hovedårsaken til suksessen. En Mont-Pérat fra 2001 beskrives som «å gå gjennom en stille skog, forfulgt av to sommerfugler», mens en bordeauxvin fra Château Mont Perat anno 2001 er «som stemmen til Freddie Mercury i Queen: søt, stor og sterk, omgitt av tykke gitarriff og tunge trommer.»

Søsknene Yuko og Shin Kibayashi har laget serien under pseudonymet Tadashi Agi i fire år, og den er populær at vinselgere følger nøye med for å finne ut hva slags de skal hamstre. Ifølge New York Times er det spesielt menn mellom 30 og 50 som ber om vin fra tegneserien. Japan er det største vinmarkedet i Øst-Asia, men en japaner drikker ikke mer enn to liter vin i året – mot amerikanernes ni og franskmennenes 56 liter. Serien finnes også på fransk.

Opprinnelig skrevet for D2, ikke publisert.

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in D2/Dagens Næringsliv (www.dn.no).

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..