Kategorier
Musikk

Fennesz: En varm sommer fra Østerrike

Lørdag 31. juli spiller Ulver i Den Norske Opera, med gjester som Fennesz og Ian Johnstone fra Coil. Det gir meg et påskudd til en uke med vrang og melodiøs elektronika fra de sju verdenshjørner. Først ut: Christian Fennesz fra Østerrike.

Fennesz
Endless Summer
Mego/VME 2001
5/6

Nyskapende elektronika med meloditeft.
Christian Fennesz viser at det er fullt mulig å skape nyskapende og avantgardistisk elektronisk musikk – og samtidig beholde en melodisk nerve i bunn. Endless Summer høres ut som et spennende og glødende møte mellom Merzbow og The Beach Boys.

Fennesz er tilknyttet det Wien-baserte plateselskapet Mego, som er i ferd med å etablere seg som en farlig konkurrent til Warp innen kreativ elektronika. Østerrikerens tredje album inneholder sine doser støy, digitale feilsignaler og abstrakte lydkollasjer – men når dette brukes i spor med sterke melodier og Fenneszs uttrykksfulle gitarspill, blir resultatet et elektronikaalbum som ligger flere hestehoder foran det meste jeg har hørt innen genren ellers i år.

Med inspirasjon fra Beach Boys’ melankolske popmusikk og klassisk minimalisme, er Endless Summer blitt et album som forener det visjonære og nostalgiske, det kalde og det varme, på fortreffelig vis. Denne holder året rundt.

Opprinnelig publisert i Aftenposten .

Av oyvindholen

Father, journalist, author, and journalist in D2/Dagens Næringsliv (www.dn.no).

7 svar på “Fennesz: En varm sommer fra Østerrike”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..