Låtenes tidsalder

Musikksynsing anno 2004. Fikk jeg rett?

Salget av CD-singler har stupt med 35 prosent i år i forhold til 2003. Nedgangen avtar ikke når iTunes lanseres i Norge til høsten. Der tidligere teknologiske nyvinninger som vinyl- og cd-platen favoriserte albumet, er det nå enkeltlåtene som vinner frem.

«Vi har allerede nådd frem til vår første kundegruppe. Den voksne, velutdannede, økonomisk velstående, middelaldrende mann som er spesielt interessert i musikk, og de yngre hifientusiastene. De er fornøyd, men de utgjør et begrenset marked.»

Mannen bak uttalelsen er plateselskapmannen Wolfgang Munczinski, men han snakker ikke om iPod-spillere, mp3-telefoner eller Sonys digitale walkman. Munczinski snakker om cd-platen, og sitatet er hentet fra artikkelen «Compact disc kommet for å bli?» – på trykk i Aftenposten 2. juni 1984.

Cd-platen ble lansert i Norge i mai 1983, og i løpet av det første året ble det solgt 2000 cd-spillere og 17.000 cd-plater. Kjøperne hadde bare 2500 cd-titler å velge mellom sommeren 1984, og rundt halvparten var klassisk musikk.

Klassisk og voksenrock
Tendensen var den samme da lp-platen på tolv tommer ble lansert etter andre verdenskrig. I utgangspunktet var det et medium for jazz og klassisk, mens rock ‘n’ roll, country og rhythm ‘n’ blues fikk holde seg til de mindre og billigere sjutommerne. Det kom raskt album med rock og pop, men disse var mest som samleplater – med slagere og fyllstoff.

Det gikk helt til midten av 1960-tallet før formatet ble brukt til noe mer ambisiøst innen pop og rock. Ekspertene strides om hva det første helstøpte albumet var, men både Rubber Soul og Revolver av The Beatles var viktige for å bane vei for en ny kunstnerisk uttrykksform: Rockealbumet.

I 2004 slår de teknologiske nyvinningene bena under albumformatet, for denne gang er det enkeltlåtene som nyter godt av utviklingen. Musikk i form av datafiler har skiftet eier via epost og nedlasting i flere år. Det er bare gått drøyt to år siden iPod-spillerne ble omtalt i norsk dagspresse første gang – i en reisereportasje fra Silicon Valley i Dagens Næringsliv – men revolusjonen er allerede godt i gang.

Det er fortsatt voksne og økonomisk velstående menn og yngre hifi-entusiaster som leder an, men det tok ikke så mange år før cd-spilleren var allemannseie. Det vil ta ennå kortere tid før de fleste av oss har begynt å kjøpe musikk i form av software.

Nettmusikk
Etter lang tids kamp mot ulovlig nedlasting og piratkopiering av musikk via internett er de multinasjonale plateselskapene i ferd med å snu. Typisk nok er det et selskap uten direkte interesser i musikkbransjen som leder an: Steve Jobs’ Apple. Deres iPod-spiller har allerede festet seg hos trendsetterne, og i slutten av juli lanseres den rimeligere iPod Mini etter planen i Norge. Og til høsten, trolig i oktober, er det klart for norsk lansering av nettbutikken iTunes Music Store – der du kan kjøpe ferske låter til iPod-en din for i underkant av ti kroner.

Sonys nye walkman er et alternativ, men henger etter allerede før lanseringen – mye grunnet frykten som følger av at Sony også er et av verdens største plateselskaper. Sonys digitale walkman vil nemlig ikke kunne spille mp3-filer, men bare låter kjøpt i nettbutikken Sony Connect. Selvsagt for å hindre piratkopiering, men samtidig vingestekker Sony sin nylansering før startskuddet er gått. Sonys teknologiske utvikling på området er i det hele tatt satt flere år tilbake på grunn av hensynet overfor selskapets platebransjegren.

Singlestup
Hvordan står platesalget opp i alt dette? Statistikken taler sitt tydelige språk: Albumsalget har bare hatt en nedgang på tre prosent så langt i år, sammenlignet med fjoråret, men singlesalget stuper med 35 prosent. Og hvem er det som kjøper singler? Rettelse: Hvem er det som ikke kjøper singler lenger? Tenåringene.

En del av nedgangen kan forklares i fraværet av en salgssuksess à la Kurt Nilsens «She’s So High» i sommer, men nedgangen er enorm på lengre sikt. I kjølvannet av cd-boomen på 1990-tallet opplevde singleplaten en ny gullalder, og fra 1992 til 1995 økte salget av singleplater med 111 prosent. I 1995 ble det solgt i underkant av 1,5 millioner singler. Så langt i 2004 er det bare blitt solgt 458.000 singler.

Hva så med albumet? Det er utvilsomt mer seiglivet enn singleplatene, men totalsalget vil utvilsomt stupe. Innen hiphop, dancehall, r&b og pop har vi sett tendensen lenge:

Genrene er blitt utpreget single- og låtfokuserte. En artist får ikke slippe et album før han eller hun har en håndfull hits å vise til, og når albumet dukker opp er det sjelden mer enn en 50/50-samling slagere, potensielle hits og fyllstoff – akkurat som på 50-tallet. I tillegg tøyer albumene tålmodigheten med en lengde på opp mot 80 minutter, da gjerne spekket med bonusmateriale i form av musikkvideoer, dokumentarfilmer, konsertopptak, dataspill og annen moro av ulik nødvendighet. Hvorfor skal en forbruker kjøpe et kostbart album når du snart kan kjøpe en enkeltlåt for under en tier?

Albumet er ikke dødt ennå, men 2000-tallets popstjerner må først og fremst sørge for å levere hits og pirrende enkeltlåter for å overleve.

Ordliste
* iPod: Digital musikkavspiller med 40 gigabyte stor harddisk, som kan kobles til Mac eller PC. Lagrer musikk i flere forskjellige dataformater, både mp3-filer og Apples eget AAC-format, og fungerer som en ekstra harddisk når den er koblet til datamaskinen. Har plass til rundt 10.000 sanger, og kan laste ned musikk fra Apples jukeboksprogram iTunes. Har solgt rundt tre millioner eksemplarer på verdensbasis.

* iPod mini: Lillebroren til iPod. Fire gigabyte stor harddisk med plass til rundt 1000 sanger. Kan spille musikk i opptil åtte timer, men har ikke ladestasjon som «storebror». Solgte 100.000 på to uker da den ble lansert i USA. Prisen i Norge blir 2290 kroner, og den lanseres 24. juli.

* Sony Network Walkman: Sonys svar på iPod. I kredittkortstørrelse, med en harddisk på 20 gigabyte. Sony hevder det er plass til flere sanger enn på 40 gigabyte-versjonen av iPod. Plass til rundt 13.000 sanger, men spiller ikke mp3-filer – bare sanger kjøpt i Sony Connect. Lanseres i Japan 10. juli, i USA i august og i Europa i september. Vil koste i underkant av 3000 kroner.

* iTunes Music Store: Apples nettbutikk for iPod-brukere. Har 700 000 låter i katalogen, og har solgt over 85 millioner låter i USA siden oppstarten i april 2003. Solgte 800.000 enkeltlåter i løpet av en uke da tjenesten ble lansert i Storbritannia, Frankrike og Tyskland tidligere i år. Lanseres i Norge til høsten, trolig i oktober, og vil selge sanger for åtte kroner stykket. I tillegg prøver følgende seg med lignende tilbud: Microsoft med SonicSelector, MusicMatch, BuyMusic.com og en ny versjon av Napster.

* Musikk til mobil: Fredag lanserte Djuice musikknedlastingstjeneste for mobiltelefon. Tjenesten er foreløpig bare tilgjengelig for telefoner med Symbianoperativsystem – tilsammen seks modeller – og prisen er på 19 kroner pr. låt.

Opprinnelig publisert i Aftenposten.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: