Jeg begynte min karriere som plateanmelder i Klassekampen i 1995, med to mesterverk: Raekwons Only Built 4 Cuban Linx og Buju Bantons ‘Til Shiloh. Jeg avsluttet 12 år senere i Bergens Tidende, med denne like briljante samleren. Den ble aldri satt på trykk, så dermed fikk jeg aldri levert mitt siste spark til min kommende arbeidsgiver. Før nå.
Diverse artister
From Dubplate to Download – The Best of Greensleeves Records
Greensleeves Records/Indie Distribution 2007
6/6
Verdens beste reggaeselskap fyller 30 år.
”Moderne reggaeartister har en lei tendens til enten å ende i pinlig dansebåtaktig popreggae eller vende seg innover i hasjrøykens dubkjellere”, skrev Dagens Næringsliv nylig. Holdningen er typisk for den jevne nordmanns reggae-fordommer, fostret opp som vi er på Bob Marley, innrøykte gjøglerastaer og florlette sommerhits á la Shaggy og Inner Circle.
Motgiften mot kunnskapsløsheten er denne feiringen av Greensleeves Records. Det engelske plateselskapet har i 30 år gjort en uvurderlig innsats for Jamaicas største talenter, og her er bautaer som Wayne Smiths ”Under Me Sleng Teng”, Gregory Isaacs’ ”Rumours”, Bounty Killers ”Down in the Ghetto”, Beenie Mans ”Who Am I” og Sizzlas ”Black Woman & Child”. Ja, selv Shaggy bidrar med gjennombruddet ”Oh Carolina”, men så er han faktisk den vestindiske artisten med flest listetopper gjennom tidene.