Kristiansunds metalopera

Black metal-uka, dag 5: Operaen i Kristiansund skrev historie da den i 2005 inviterte til premiere på det som trolig var verdens første metalopera: Faust. Jeg skrev denne saken i 2003.

”Hva med en black metal-opera?” spurte Morgenbladet på kommentatorplass 9. mai, og oppfordret Den Norske Opera til å tenke nytt når det nye operahuset står klart i 2008. Men utfordringen fikk Olav Grytnes, operasjef ved Operaen i Kristiansund, til å skvette til. For var det ikke nettopp dette han akkurat hadde satt i gang arbeidet med?

– Vi skal ha vår første workshop i midten av juni med full sinfonietta, metalbandet Pica Fierce, regissør Ronald Rørvik og arrangør Dagfinn Koch. Der skal en del låter Pica Fierce har laget prøves ut med sikte på å finne musikalsk form og uttrykk som vi skal arbeide videre etter, forklarer Grytnes.

Dramatisk metal
Historien startet da operasjefen skulle hente en ovn i en leilighet, men isteden fattet interesse for platene og plakatene til hybelboer Eirik Roksvåg. Han spiller trommer i Pica Fierce, og etter en liten leksjon om forskjellen på rock og metal fant Roksvåg fram det italienske bandet Rhapsody.

– Grytnes fikk høre nettopp dette italienske bandet fordi han var operasjef. Rhapsody bruker kor og symfoniorkester, og lager veldig snill metal i forhold til norsk black metal. Grytnes syntes det var mye dramatikk i musikken, metal får en dynamikk du ikke finner i rock ved hjelp av doble basstrommene, melodiske gitarer og episke vokallinjer, forklarer Øystein Haltbakk, gitarist, vokalist og låtskriver i Pica Fierce.

Bandet har spilt sammen i fem år, og har så langt bare to selvutgitte cd-singler på samvittigheten. Nå finner Haltbakk seg plutselig i rollen som operakomponist for band, sinfonietta, solister og ungdomskor – parallelt med at Pica Fierce skal spille inn sitt debutalbum i sommer. Den to timer lange operaen skal etter planen ha premiere i Kristiansund høsten 2004 (2010-kommentar: Det ble mars 2005.)

– Det hardbarkede operafolket vil kanskje skygge banen, men jeg tror operaen vil tiltrekke seg et nytt og nysgjerrig publikum og gi ungdom en fin unnskyldning for å gå i Operaen. Publikum vil få se en klassisk opera i ny drakt og samtidig få innblikk i ungdommens musikkverden; en form for rock som er stor, men ikke får like stor oppmerksomhet i media.

Selger sjelen
Metaloperaen baserer seg på Goethes Faust, og historien om mannen som selger sjelen sin til Djevelen er noe som appellerer til metalfolket. Operaen vil ta utgangspunkt i Charles Gounods operaversjon av Faust, og Haltbakk forteller at teksten blir den samme og at også flere av de musikalske temaene beholdes.

– Vi tar utgangspunkt i Gounouds Faust, eller rettere sagt en norskspråklig versjon regissør Ronald Rørvik har satt opp ved Ringsakeroperaen i Brumunddal. Vi kommer til å framføre den originale teksten på norsk, mens musikken i hovedsak blir helt ny – med unntak av noen gullperler vi har lyst til å ta vare på. Tekstene er tematisk som black metal å regne, og Faust passer veldig godt i metalformat. Jeg skriver musikken for trommemaskin, midi-keyboard og gitarer, og sender innspillingene videre til Dagfinn Koch, som skriver og arrangerer stemmene for sinfonietta, sier Haltbakk.

”Opera og black metal har ikke stort felles publikum, men du trenger ikke trenge langt ned i materien for å se klare likhetstrekk”, skrev Morgenbladet for to uker siden. Pica Fierce spiller ikke black metal, men er mer inspirert av thrash- og death-metal som Slayer, Death og gammel Metallica – men Haltbakk har ingen problemer med å se likhetstrekkene mellom opera og metal.

– Likheten har alltid skurret i bakhodet mitt, og jeg har tenkt veldig i samme baner som spesielt Emperor og Dimmu Borgir også har gjort tidligere. Jeg har vel egentlig sittet og ventet på at Ihsahn fra Emperor skulle involvere seg i et slikt prosjekt nå som bandet hans er historie, men når vi fikk tilbudet takket vi selvfølgelig ja til å være først ute i verden med en scenisk oppføring av en metalopera med sangere og skuespillere. Jeg tror musikerne ved Operaen er veldig sugne på å være med noe nytt og spennende. Det blir nok noe dragkamp om formen, og bandets utfordring blir dramatikken – det å få frem historien, stemningene og karakterbeskrivelsene.

Bjønnstemme
Men om Haltbakk selv skal synge er ikke avgjort ennå. For der kommer hans egen karakteristiske gryntende metalstil, selv beskrevet som ”bjønnstemme”, i konflikt med operatekstens krav om å bli oppfattet og forstått.

– Regissøren vil gjerne at jeg skal synge, men jeg er usikker. Det er viktig at teksten og budskapet kommer tydelig fram, og det er ikke sikkert det skjer dersom jeg skal synge. Men vi diskuterer fortsatt.

Operaprosjektet følges fra starten av mediestudent Joachim Borøchstein, og skal etter planen ende opp som dokumentarfilm.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: