Jævla bra byline 16: Napoleonkompleksbyline, videobyline m.m

Bildebylines kan brukes til så mangt. Redaktører kan leve ut sine ønskedrømmer og journalister kan vise at de virkelig har møtt kjendiser ansikt til ansikt. Men visste du at bildebylines også brukes både som reklame og sensursladd?

(Flere jævla bra bylines her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her, her og her.)

1: Napoleonkompleks-bildebyline i helfigur og kostyme.
Klassekampen hyller The Beatles’ Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band-cover i vervekampanjen for Klassekampens venner, og her er det mye å gripe fatt i. Er Helle Vaagland fornøyd med at hennes berømte twitterbilde er lagt inn i montasjen? Er Hugo Chávez virkelig med i KKs venner? Hvorfor har Aslak Sira Myhre på seg badekåpe når naboene Per Petterson og Karl Ove Knausgård har trukket i finstasen? Og hva har Albert Einstein og Camilla Collett å gjøre i denne forsamlinga?

Men det viktigste spørsmålet er hvorfor redaktør Bjørgulv Braanen har kledd seg ut som Napoleon? I originalen er det Paul McCartney som har på seg den blå uniformen, men han har ikke stukket armen inn i jakka, han holder en klarinett eller noe lignende. Og han har heller ikke noen napoleonslue på hodet, George Harrison (i rødt) har derimot en hatt, men ingen saksofon. Er det Klassekampens diktatoriske og maktgale side som skal framheves her? Avhandlinger kan skrives på bakgrunn av dette bildet.


2: Kjendisjournalistbildebyline
Iblant kan en stor bildebyline skygge for budskapet i saken. Da er det på tide for redaksjonen å spørre seg selv om hva som er viktigst, budskapet eller avsenderen? Hvem driver Norges beste litteraturtidsskrift, sa du? Knut Hoem? Takk til Eirik Kydland for tips.

Bonus: Pangsak fra NRK.no:


3: Bildebyline som sladd.
Bildebylines kan brukes til mye rart. Men det er første gang jeg har sett en byline bli brukt som sladd. Det er Nrk.no som står for nyskapningen, og under bildet av Journalisten-redaktør Helge Øgrim skjuler selvsagt en Muhammed-karikatur seg.

4: Levende videobildebyline i halvfigur og svart/hvitt.
Det var nok flere lesere som gapte i vantro da Filmpolitiets Birger Vestmo plutselig dukket opp midt i et videoklipp fra Jackass 3, i form av en levende bildebyline limt over videoklippet. «Jeg ble så perpleks at jeg ikke fikk med meg noe av anmeldelsen…,» sier tipseren @djgrut til bylineredaksjonen. La oss håpe, tv-faglig sett, at bylineutviklerne til våre tv-kanaler ikke følger med i timen, ellers dukker lignende ting kjapt opp i anmeldelser i alt fra Lydverket til God kveld Norge. Se selv her.


5. Årets bylinesitat.

«Å få sin byline presentert til et bredere publikum, ser de aller fleste på som positivt og ønskelig.»
Bylinedronning Gjyri Helén Werp, redaktør i KK, til Journalisten.



6: Dobbeltbildebyline.

Juks eller arbeidsulykke? Er det virkelig så mange som jobber med nobelprisen i Dagbladet? Legg også merke til dobbelt reklamebildebyline av forfatter Maria Børja, tidligere Dagbladet-journalist, i annonsene rundt saken.



7. «Redaksjonen tester»-bildebyline.

Journalister tester det meste i avisene sine, alt fra hotell og restauranter til smågodt og pizzalevering. Det er en hard jobb, men noen må gjøre det. Problemet er at dette også må bildelegges. Hvis et ekspertpanel tester, er det ikke noe problem, men når journalistene tester selv, foretrekker man ofte å bruke et bilde av tilfeldige brukere, ansatte eller kunder hos testvinneren.

Men noen ganger får man ikke til det heller, så da er det bare å stille opp de stakkars journalistene foran det de har testet. Her har Harald Fossberg og Cecilie Asker tester jukebokser i Aften, og legg merke til hvor mye flid de legger i å vise fram hvor grundig de går fram i testing – ved hjelp av peking og alvorlige, men engasjerte ansiktsuttrykk til ære for fotografen. Her overlates intet til fantasien!

8: «Aud Berggren møter»-bildebyline.
En tidløs klassiker som forunderlig nok har sneket seg unna tidligere innlegg i serien.

Aud Berggren er VGs faste frilanser i Hollywood, og hennes blide posering sammen med kjendisen hun intervjuer har vært god underholdning for bylineentusiaster i årevis.

Til Berggrens forsvar må det sies at slike bilder ofte er eneste mulighet for i det hele tatt å få lov til å ta bilder av Hollywood-stjernene, da man som regel må nøye seg med byrå- og pressebildene som er til rådighet. Men et slikt snapshot med fotografen godkjennes ofte, fordi apparatet rundt vet at akkurat det bildet ikke vil brukes andre steder enn i akkurat det ene intervjuet.

Men jeg har en ønskedrøm: En billedbok viet Aud Berggrens beste bildebylines. Det hadde vært noe! Forlaget Press, hører dere?

Bonus: VGs Thomas Talseth tar en Aud Berggren.

Er det en hyllest til Aud Berggren? Er Tone Damli Aaberge blitt en så stor stjerne i VG-huset at redaksjonen må bevise at journalisten faktisk møtte henne under fire øyne? Er det en internvits? Hvorfor har ikke VG kjøpt en Farris til Tone? The mind boggles…

Enda en gang, i denne saken:

Det kan faktisk se ut som «Aud Berggren-byline for alle» er ledd i en ny strategi i VG-huset. Målet er utvilsomt å vise fram de hverdagsgrå omgivelsene VGs kjendisintervjuer finner sted i. Her deler Sissel Kyrkjebø og VGs Line Midtsjø automatkaffe og noen tørre snitter på Universal-kontoret i Drammensveien. Men hva ligger ved siden av notisblokka di, Line? Er det research, eller pressemeldingen?

9: Cowboyskjorte-bildebyline.
Eirik Mosveen har i år befestet sin stilling som Norges mest hardtslående politiske kommentator, og nå er selvsikkerheten og så sterk og pondusen så kraftig at han har gravd fram cowboyskjorta fra klesskapet. Hva sier stortingspresidenten?

Skjorta er også en påminner om Mosveens fortid som redaktør i det country- og rootselskende musikkmagasinet Beat, og kanskje også et lite spark til Aftenposten, som i det siste har fått det for seg at country først nå er blitt stuerent i norske avisredaksjoner. Det er 20 år siden Steinar Albrigtsen solgte 180.000 eksemplarer av debuten Alone Too Long og 18 år siden Hellbillies ble kritikeryndlinger og folkehelter. Alt dette, og mer til, står skrevet inn i Mosveens selvsikre cowboyposering. Takk til @svenovebakke


10. Bildebyline i helfigur m/barn.

Mammajournalistikken brer om seg, og gir ikke bare b- og c-kjendisene muligheter til å pryde magasinomslagene – hvis de tar med seg barna. Også journalister kan få vise fram sine håpefulle, og bildebyline med barn burde jo gi mer tyngde får journalister som skriver barnestoff.

Personlig blir jeg mest imponert over bylinebudsjettet til Kamille-spaltist Anna-Stina Johanson. Antrekket hennes koster 5594 kroner (pluss sko), mens klærne til lille Johanna koster 3484 kroner. Ellers anbefaler hun en sparegris til 1498 kroner og skjerf til 2199 kroner, men ja takk til flere prislapper på bylineantrekk. Noe å tenke på for våre politiske spaltister? For hva kosta egentlig den cowboyskjorta til Mosveen?


11. «Venter på pressekonferanse»-bildebyline.

Nettavisenes umiddelbarhet og stadige oppdateringer har også sin bakside, som å lage nyhetsstoff om noe man venter på. Vi kjenner jo alle til tv-nyhetenes direktesendinger, med lange intervjuer med journalister som kan fortelle oss at «det akkurat nå ikke skjer noe», og nå følger nettavisene etter. Her kan Tidens Krav fortelle sine lesere at de har to journalister på plass for å dekke Ole Gunnar Solskjær-pressekonferansen i Molde. Takk til @RBVegard, @magneme og @eik.

12: Bildebyline-annonse.
Statusen til bildebylinekongen Hallgeir Kvadsheim er nå så sterk at bare et bilde av bildebylinen hans er nok for å selge Søndags-Dagbladet. Sterkt! Noen andre med like høy status i bylinehiearkiet?

13: «Avslappet på privaten»-redaktørbildebyline.
Facebookprofilen til Dagbladet-redaktør Lars Helle får stå som motsatsen til kostymeballet til Bjørgulv «Napoleon» Braanen.


14. Rødnesebildebyline.

Sikkert flere av dem der ute, men P4-journalistene Eigil Andersen og Mari Aftret Mørtvedt var de første jeg så. Takk til @pedermor

15: Hevet bildebyline.
En gladmelding til slutt: Etter flere uker i bylinehelvete har Aftenpostens spillanmelder Jon Cato Lorentzen omsider klart å få desken til å heve haken og zoome inn. Se den stusslige originalen her, punkt 4. Men det er fortsatt rom for litt mer av skuldrene…

2 kommentar

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Asbjørn Slettemark, Øyvind Holen, Lill K. Syversen, Aina Kristiansen, Sven Ove Bakke and others. Sven Ove Bakke said: RT @Asbjorn1975: Nok en klassiker fra Holen: RT @oyvindholen Jævla bra byline 16: Napoleonkompleksbyline mm: http://bit.ly/dZJfV4 […]

  2. […] “Dylan er rockens Odin. Men Young er rockens Tor,” skrev Hans Petter Sjøli. Vel, Eirik Mosveen er VG-kommentatorenes Tor. Han går løs på tastaturet sitt med hammer, noen ganger med slegge, […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: