Mandag 29. november gir Madrugada sin siste plate, samleplata The Best of Madrugada. Da passer det bra å legge ut mine anmeldelser av deres to første plater.
Madrugada
Madrugada EP
Virgin Records 1998
4/6
Litt seig, men svært lovende singledebut fra kvartetten Madrugada.
Spanjolene har et eget ord for siste time før soloppgang; den blå timen, madrugada. Og Madrugadas melankolske og stemningsfulle gitarrock hører best hjemme i timene før daggry. Sivert Høyem har en mørk, «amerikansk» stemme som passer som hånd i hanske med Robert Burås’ rike og melodiøse gitarspill, noe som best kommer frem i ypperlige «Strange Colour Blue».
Hovedproblemet med Madrugada er en snikende følelse av å hørt musikken deres før. Den befinner seg i et landskap som minner sterkt om Nick Cave og Tindersticks, og Madrugada blir aldri grensesprengende, bare svært dyktige og stemningsfulle. Dessuten humper de innom seig countryrock i «Oceanliner», noe gruppa ikke høres like fortrolig med. Den sangen er en gråstein blant uslipte diamanter som «Strange Colour Blue» og «Highway 2.000.000».
Madrugada
New Depression EP
Virgin 1999
4/6
Sivert Høyem synger som den uekte sønnen til Leonard Cohen og Nick Cave, og i en melankolsk og tilbakelent leirbålssang som «The Riverbed» lager Madrugada tristesse av en klasse vi sjelden har hørt fra et norsk band. Når kvartetten girer opp rockefoten blir resultatet noe seigere og mer ordinært, og metthetsfølelsen som melder seg hos lytteren allerede etter 18 minutter er et faresignal. Men her er potensiale til tusen.
Opprinnelig publisert i Osloposten.
13 svar på “Madrugadas første og siste”
[…] før er blant annet Motorpsycho, Kaizers Orchestra, Yeah Yeah Yeahs, Tungtvann, Madrugada, Ricochets og Gatas Parlament klare for oslofestivalen, som i år strekker seg over fire […]
[…] Gunnar Emmerhoff og hans soldater på dette viset, kan de snart nevnes i samme åndedrag som Madrugada, Bigbang og […]
[…] Det multikulturelle Musikk-Norge viser muskler på Melafestivalen, men det er uinteressant for den indiske festivalgeneralen Amit Saigal. Han foretrekker rockeband som Satyricon og Madrugada. […]
[…] dem, men her kommer Tromsø-bandet Washington med en plate som er like lovende som EP-debutene til Madrugada og Corvine fra noen år […]
[…] Tracee om King Midas Vi lot rockeoslos nye favorittsanger Tracee Meyn forklare hva King Midas handler om. Den amerikanske sangpedagogen synger på oslobandets Romeo Turn, og er også medlem i 3-11 Porter og har bidratt på Amulets Freedom Fighters og Madrugadas Grit. […]
[…] i Oslo var viet nettopp musikkvideoer; her ble videoer av norske artister som Krøyt, Cloroform, Madrugada, Bogus Blimp, Beatroute og Palace of Pleasure vist til allmenn begeistring og […]
[…] der countryfargede Madrugada, Midnight Choir og Bönkers [2013-kommentar: Hvem?] har stukket av med det meste av […]
[…] Sivert Høyem har erklært krig mot pysete og innadvendt indie, og samtidig blåser liv i autensitetsdebatten i […]
[…] godt år for melankolsk norsk popmusikk. Etter gode plater fra Betsey, EPA, Reverend Lovejoy og Madrugada kommer Ai Phoenix med en svært lovende […]
[…] av tyske Glitterhouse Records, og om The White Birch ikke nødvendigvis følger i sporene til Madrugada og Motorpsycho, har de nå gode muligheter for å skaffe seg et hengivent, om enn lite, publikum på […]
[…] bandet som skrev kontrakt med Virgin i Norge, et plateselskap som skulle følge opp med folk som Madrugada, Lene Marlin, Morten Abel og Sondre Lerche da Per Eirik Johansen (RIP) tok over skuta i […]
[…] deler av den nye norske singer/songwriter-generasjonen – fra Thomas Dybdahl via Saint Thomas til Madrugada. Cowboymoten har kommet og gått gjennom hele 1900-tallet, men har nå etablert seg som en […]
[…] i et bemerkelsesverdig godt år for den melankolske fløyen i norsk rock. For der countryfargede Madrugada, Midnight Choir og Bönkers har stukket av med det meste av medieoppmerksomheten, spirer band som […]