2002-opprøret mot Rockefeller

Onsdag 8. desember kan det bli streik på Rockefeller, og det er ikke først gang konsertstedet er i trøbbel. I dag krever de ansatte tariffavtale, men i 2002 var det artistene som oppfordret til boikott mot det de oppfattet som grådighet og gjerrighet. Jeg skrev dette om saken.

[Edit: Avgjørelse om streik er utsatt: Rockefeller har sendt ut følgende melding: «Vi har nå fått beskjed fra Riksmeklingsmann Inger Tellefsen at Fellesforbundet utsetter en iverksettelse av eventuell streik blant et mindretall av de ansatte på Rockefeller til etter en kjennelsen fra Arbeidsretten foreligger. Tvisten dreier seg om hvorvidt en iverksettelse av en streik er lovlig eller ikke så lenge Rockefeller er bundet opp av en gjeldende tariffavtale.»]

Med Ole Petter Andreassen og Kristopher Schau i spissen boikotter Datsun og The Cumshots Rockefeller, som de mener drives med grådighet og gjerrighet som prinsipper.

Andreassen og Schau har i flere år irritert seg over booking, kontraktsforslag, budsjetter, garantier og gjennomføring av arrangementer på Rockefeller og John Dee. Nå er begeret fullt, og bandene Datsun og The Cumshots boikotter nå konsertstedet i protest mot det de mener er ufin behandling av mindre og mellomstore band.

– Mange er irritert, men få tør å si fra på grunn av Rockefellers størrelse, viktighet og tilnærmede monopol. Jeg tror ikke så mange blir med på selve boikotten, men jeg vil uansett oppfordre alle band og bookingbyråer til å studere Rockefellers kontraktsforslag ekstra nøye, sier Andreassen.

– Grådig og gjerrig
Andreassen har skrevet et illsint innlegg som ble publisert av musikkavisa Ballade.no. Der peker Andreassen på en lang rekke eksempler på ufinheter og sjuskete oppførsel fra Rockefellers side. Han skriver blant annet: «[Daglig leder] Roar Guldbrandsen sier at Rockefeller har overlevd i 16 år på grunn av sin seriøsitet og profesjonalitet. Grådighet og gjerrighet er ord jeg heller ville valgt.»

Kristopher Schau stiller seg bak Andreassen.

– Da jeg spilte på Rockefeller med Hurra Torpedo hadde vi prosenter av inngangen, men Rockefeller tok samtidig billettavgift slik Posten gjør. Når vi påpekte dette fikk vi 16.000 kroner etterbetalt, men først etter at vi måtte ringe rundt til kompiser for å få bekreftet «avgiften». Det føltes som de prøvde å snyte oss, sier Schau og fortsetter:

– Vi får krysse fingrene og håpe vi har hatt kjempeuflaks i de åtte årene vi har spilt på Rockefeller, men jeg tror mange band kjenner seg igjen i problemene våre.

Andreassen har lenge vært sjokkert over kontraktsforslagene han mottar fra Rockefeller. Han reagerer på at bandet trekkes for leie av barrikader, brannvakt, billettmaskiner, billettkontrollører, sjauere og en rekke andre punkter og i tillegg tilbys catering til utgifter opp mot 4000 kroner.

– Vi har fått tilbud om catering på til sammen 2000 kroner, der tilbudet består av en til to kasser øl, litt brus og chips som settes fram av en «cateringassistent», som igjen koster 2000 kroner. Det tar som regel en uke å forhandle vekk de mest idiotiske kontraktspunktene, og i tillegg er vi blitt trukket for 17.000 kroner i annonseringsutgifter, noe som aldri skjer på So What!, Betong, Blå eller Gamla.

Minimushonorar
Andreassen forteller at når et band er booket av Rockefeller trekkes alle utgiftspostene fra billettinntektene slik at «break even» blir langt høyere enn på andre konsertsteder. Dette fører til at det ofte ikke blir mer enn det garanterte minimumshonoraret på bandene som spiller.

– Rockefeller sikrer seg mot underskudd på alle fronter, slik at «break even» blir så høyt at du ofte ender med minimumshonoraret. På en standard spillejobb på John Dee vil artisten nesten aldri sitte igjen med mer enn en tredel av billettinntektene. Da The Cumshots og Thulsa Doom spilte på John Dee fikk begge bandene til sammen 8000 kroner, mens The Cumshots ellers kan få opp mot 30.000 kroner andre steder i Norge, forklarer Andreassen.

Han hadde nettopp 313 betalende og 22.040 kroner i overskudd etter en konsert på So What!, men har regnet ut at overskuddet ville blitt 10.000 kroner om konserten hadde vært på John Dee.

– Jeg har spilt i hele Norge og Rockefeller er det stedet som betaler klart dårligst – om du da ikke er så stor at du selger ut hele salen. Men selv da lønner Rockefeller seg dårlig. Vi har arrangert Duplex-festival både på Rockefeller og Betong, og selv om begge ble utsolgt tjente vi nok tre ganger mer på Betong, avslutter Andreassen.

Avviser ukultur
Daglig leder på Rockefeller, Roar Gulbrandsen, avviser alle påstander om ukultur – påstander han mener er sårende og feilaktige.

– Andreassens utspill består av så mange sammenblandinger og faktiske feil at det er vanskelig å kommentere i intervjuform, sier Gulbrandsen, som har skrevet et motsvar til påstandene.

Der skriver han blant annet. «Vi registrerer at Andreassen, The Cumshots og Datsun føler seg dårlig behandlet hos oss. Vi avviser deres påstander om ukultur».

Gulbrandsen skriver videre at påstandene er svært sårende og helt feilaktige, og at han blander sammen Rockefeller og John Dee som drives som to helt forskjellige spillesteder.

– På John Dee er det ganske enkelt vanskelig å gå noe særlig i overskudd, både for oss og bandene. Vi bruker det for å rekruttere nye band og artister, og det vi i hovedsak kan tilby er kvalitet – ikke store inntekter.

Gulbrandsen mener Andreassen sammenblander ulike typer avtaler som lages og ulike typer spillesteder i en salig røre. «Når vi velger å leie ut lokalene til band slik at de har mulighet til å arrangere selv og tjene penger selv, så ønsker vi å få dekket de kostnader vi er enige om. Punktum. Hvis andre spillesteder av andre grunner ønsker også å betale dette for artistene så er det greit», skriver han.

Oppfølger: Forbrukerombudet refser Rockefeller
Kristopher Schau og Ole Petter Andreassen får støtte i sin protestaksjon mot Rockefeller. Nå mener Forbrukerombudet at konsertstedet bryter markedsføringsloven.

Du har sikkert sett annonsene. Konsertpriser på Rockefeller og lignende steder oppgis som «bill. kr 200 + avgift» eller «OBS! Billettavgift». Dette strider mot markedsføringsloven, mener Forbrukerombudet.

– Det er viktig at Rockefeller nå skjønner alvoret i det de holder på med. Dette er bare første steg fra oss, sier Kristopher Schau.

Tar det seriøst
Schau er medlem i rockebandene Datsun og The Cumshots, som begge boikotter Rockefeller på grunn av det de mener er en regjerende grådighetskultur ved konsertstedet.

I tillegg har de altså meldt inn Rockefeller for både Forbrukerombudet og Forbrukerrådet, og nå har rockerne funnet første slag i «krigen». «Vi ber Rockefeller bekrefte at dere vil endre deres markedsføring og for fremtiden oppgi fullstendig pris, dvs. innkalkulere billettavgiften», skriver Forbrukerombudet i et brev til Rockefeller 19. september.

Styreformann Hans A. Lier forteller at Rockefeller ikke vil oppgi praksisen uten juridiske sverdslag.

– Vi vil gjennomgå brevet fra Forbrukerombudet rent juridisk og gi svar til Forbrukerombudet, lyder hans knappe svar.

Dekker utgifter
Kjøper du en Rockefeller-billett via Billettservice betaler du en avgift til selskapet. Men kjøper du den samme billetten i døra på Rockefeller, møtes du fortsatt av en billettavgift. Da går avgiften i lomma på Rockefeller, for å dekke salgsomkostninger rundt salget av billetter. Lier sier det bare unntaksvis selges mer enn 50-100 billetter i døra en vanlig konsert.

– Går disse ekstrainntektene inn i det vanlige regnskapet?

– Selvfølgelig.

– Kristopher Schau hevder at da Hurra Torpedo spilte for prosenter av inntekter i døra ble billettavgiften ikke regnet med i sluttsummen før etter flere dagers purring.

– Jeg kan dessverre ikke kommentere den saken, sier Lier og viser til daglig leder på Rockefeller, Roar Gulbrandsen.

Gulbrandsen var på ferie og ikke tilgjengelig for kommentar. Han har tidligere beskrevet påstandene som feilaktige.

Praksis varierer
Tidligere var Posten ansvarlig for forsalg av billetter, men nå eies Billettservice av det amerikanske selskapet Ticketmaster. Markedsansvarlig Odd Terje Lyngen forteller at praksisen med avgift varierer fra sted til sted.

– Det er opp til arrangørstedet, som kan velge å ta samme avgift eller ikke ta avgift i det hele tatt. Når det gjelder markedsføringen av billettpris har det vært vanskelig fordi det så langt ikke har vært noen klare retningslinjer fra myndighetene. Men det er bra hvis det nå blir klargjort. På telefon og internett oppgir vi alltid prisen inklusive avgift.

– Hvorfor er Rockefellers billettavgift høyere enn deres? Ofte er den 15 kroner hos Posten og 20 kroner i døra.

– Der er på grunn av arrangøravgiften til oss, som er på fem kroner. Som regel er den innbakt i prisen, mens enkelte steder – som Rockefeller – velger å legge den oppå. Det er deres valg, for oss spiller det ingen rolle.

Opprinnelig publisert i Dagsavisen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: