Øyvinds julekalender, luke 17: Terry Zwigoff

Som en oppfølger til onsdagens Daniel Clowes-intervju: I 2002 intervjuet jeg regissøren Terry Zwigoff, mannen bak både Ghost World, Art School Confidential og dokumentarfilmen Crumb.

(OBS! Intervjuet er fra 2002.)

Ghost World prises av filmkritikere verden over for å ta tenåringsjenter på kornet. Suksessen er laget av den 53 år gamle grinebiteren Terry Zwigoff.

– Det er fryktelig lite sannhet og varme i amerikansk film; filmskapere flest er bare opptatt av teknikk og trender. Jeg filmet Ghost World like enkelt som en Helan og Halvan-film i protest. Jeg så nettopp Ringenes herre, og den var ikke annet enn en glimrende teknisk barnefilm. Jeg gikk etter tre kvarter, sier Terry Zwigoff.

Regissøren av filmsuksessen Ghost World skjeller ut omverdenen og de store massers banale interesser via telefonen hjemme i San Francisco. Han høres ut som et ekko av filmens hovedperson Enid (spilt av Thora Birch), der hun i filmens første replikk forbanner hele avgangskullet fra high school med syrlige: «God, what a bunch of retards!»

Svart sarkasme
Enid og bestevenninnen Rebecca (Scarlett Johansson) har ikke mye til overs for verden rundt seg. Jentene bruker avvæpnende humor, ironi og svart sarkasme for å distansere seg fra alle idioter, trøttinger og streitinger rundt seg.

Men samtidig bobler Enids frykt for voksenlivet til overflaten.

«Filmen har få forgjengere i sin følsomme skildring av tankelivet til unge amerikanske jenter,» skrev LA Weekly. USA Today kalte filmen en Catcher In The Rye for jenter» (etter J.D. Salingers klassiske roman, journ.anm.). Men kunne Ghost World like gjerne hatt to middelaldrende menn i hovedrollen? Vi legger frem to bevis:

1. Enids fulle navn er Enid Coleslaw – et anagram for manusforfatter Daniel Clowes. Ghost World er opprinnelig en tegneserie som i stor grad er basert på Clowes’ egen ungdomstid som outsider – vi snakker om en mann som digget marsjmusikken til John Philip Sousa i et håp om å virke annerledes.

2. I et intervju med The Guardian sier Scarlett Johansson følgende: «Når Thora og jeg gikk ut sammen, snakket vi ofte ubevisst som i Ghost World. Vi satt på kafeer og gjorde narr av forbipasserende, og innså at vi hørtes ut akkurat som Dan og Terry – som to gamle menn.»

Zwigoff er den første til å innrømme at han ikke har den fjerneste anelse om hvordan amerikanske tenåringsjenter tenker og snakker.

– Enid og Rebecca kunne godt vært meg og Dan, de snakker sammen og oppfører seg på samme måte som oss til tider. Dan gjemmer seg ofte bak figurene han skaper, og i Ghost World har han splittet opp personligheten sin i Enid og Rebecca.

Men samtidig er han god til å lytte på andres samtaler; det er slik han skaper den gode dialogen.

Utenfor eliten
Zwigoff er gledelig overrasket – og ikke så lite sjokkert – overden gode responsen Ghost World har fått i USA, og håper nå å kunne fortsette samarbeidet med Clowes.

– Vi planlegger å lage spillefilm av tegneserien Art School Confidential, som handler om Dans erfaringer fra kunstskolen – som du også kan se spor fra når Enid sendes på sommerkunstskole. Serien er bare på tre sider, men vi har skrevet inn et spennende lite mordmysterium. Men før det skal jeg samarbeide med Coen-brødrene på deres nye film – somjeg ikke kan si noe om ennå.

Duoen bak filmen om de to unge outsiderne står på alle vis utenfor Hollywood-eliten: Zwigoff har tidligere laget dokumentarfilmene Louie Bluie og Crumb – om en ukjent bluesmusiker og tegneserieskaperen Robert Crumb. Og selv om Dan Clowes er en av USAs ledende undergrunnstegnere, er det like gromt som å være en av USAs ledende badmintonspillere – sammenlignet med kulturhierarkiet i Hollywood.

– Hollywood har overhodet ikke forståelse for outsidere; der er man krampaktig opptatt av å være vellykket, populær og å tjene penger. Da ble det vanskelig å få grønt lys for en film som handlet om utskudd, outsidere og de fremmedgjorte, sier Zwigoff.

I Hollywood er ikke historien det viktigste når en skal lage film, det er langt mer essensielt at Tom Hanks eller et annet stort skuespillernavn knyttes til manus. Da går resten nærmest av seg selv.

– Vi slet lenge må å få finansiert filmen. Studioene likte godt at den handlet om to tenåringsjenter, men de ønsket en glad og vakker «cheerleader»-type i hovedrollen. Vi kunne ha laget filmen fire år tidligere, men da med skuespillere som Russell Crowe, Jennifer Love Hewitt eller Alicia Silverstone i rollene – folk som vanskelig kan være troverdige som outsidere. Men heldigvis fant vi Thora Birch. Hun var perfekt for rollen, samtidig som hun hadde det rette stjernepotensialet etter birollen i American Beauty.

Mens tegneserien Ghost World er episodepreget, har Zwigoff skrevet inn en ny historie og en ny figur for å gjøre filmen mer personlig. Birollekongen Steve Buscemi dukker opp som den tafatte og støvete platesamleren Seymour, som Thora uventet utvikler et nært forhold til.

– I første omgang introduserte jeg Seymour for å kunne bruke gammel jazz som filmmusikk, og ikke Britney Spears og Backstreet Boys som filmselskapet ønsket seg. Men etter hvert ble Seymour nesten som meg; Steve brukte mine klær, samlet på mine plater og eide mine møbler. Samtidig fikk jeg bruke en av mine favoritthistorier, den forbudte kjærligheten mellom en ung jente og en eldre mann fra Vladimir Nabokovs Lolita.

Gjennom Seymour fikk også Zwigoff mulighet til å slippe løs sine egne frustrasjoner om verden. Eller som Seymour selv sier det:

– Jeg klarer ikke å forholde meg til 99 prosent av befolkingen, alle disse som blir lykkelig om de bare får sine Nike-sko og Big Macs.

Godt mottatt av kritikerne
Dagbladet – terningkast 5
«Er du lei amerikanske tenåringsfilmer? Har du lyst til å se en som er annerledes? Velkommen til Ghost World»(…), skriver Kurt Hanssen. Han mener replikkene jevnt over er dødelig skarpe og at handlingen henger sammen fra begynnelse til slutt.

Dagsavisen – terningkast 5
«Sympatisk og hjertevarm om outsidere», skriver Dagsavisens Espen Svenningsen Rambøl, som mener Ghost World vil være den definitive filmen for en postironisk generasjon, slik Rotløs ungdom er det for sin generasjon.

Aftenposten
«Original tenåringskomedie med objektiv tone samt mye besk ømhet, utført med overlegen sans for tid, sted og sinn», mener Per Haddal.

VG – terningkast 4
Astrid Sletbakk mener at «Ghost World» «(…)er en besk, tørrvittig film – med hjertevarme».

Fakta – Ghost World
Mange priser Hollywood hadde ikke tro på «Ghost World», men den er omfavnet av amerikanske kritikere. Her er noen eksempler:
* Kåret til 2001s aller beste film av USA Today, San Diego Film Critics Circle og San Jose Mercury News.
* Ble kåret til en av 2001s beste filmer av Time, Entertainment Weekly, Washington Post, TV Guide, GW, Hollywood Reporter, New York Times, LA Times, Village Voice, Salon.com, Christian Science Monitor og AP.
* Thora Birch og Steve Buscemi ble begge nominert til Golden Globe-prisen. Ingen vant.
* Nominert til beste debutfilm, beste debutmanus og beste birolle i The Independent Film Production Award.
* Steve Buscemi vant The National Society of Film Critics’ pris for beste birolle og New York Film Critics Circles pris for beste skuespiller.
* Dvd-en slippes i USA i februar, og har på forhånd solgt en halv million eksemplarer.

Opprinnelig publisert i Aftenposten Aften.

11 kommentar

  1. […] massakrerer gode tegneserier, og luker ut alle tilløp til originalitet. Heldigvis var regissør Terry Zwigoff også en Hollywood-outsider, som nettopp hadde opplevd overraskende suksess med Crumb ­– […]

  2. […] I de senere år har Crumb vært lite aktiv, men har nå igjen havnet i rampelyset på grunn av Terry Zwigoffs ferske og kritikerroste dokumentarfilm […]

  3. […] nytt filmmanus basert på tegneserien Art School Confidential. Han håper Ghost World-regissør Terry Zwigoff igjen vil samarbeide. Men Clowes vil aldri gi opp sitt største kall: […]

  4. […] dukker det stadig opp nye adapsjoner av langt mindre kjente tegneserier: Road to Perdition, Ghost World, A History of Violence, Oldboy, Men in Black, The Losers, R.I.P.D. og årets gullpalmevinner Blå […]

  5. […] om Robert Crumb her, Harvey Pekar her og intervju med Terry Zwigoff her.) To tegneseriebaserte filmer som viser at ordet ”tegneserieaktig” bør forvises til de evige […]

  6. […] tre sider lange serien ”Art School Confidential” – til filmselskapet MGM. Går alt i boks vil Terry Zwigoff være med som regissør denne gangen også. [2014-kommentar: Ble film i 2006, men uten den samme […]

  7. […] nå filmskapere seg mer og mer av historiene fra tegneserier. I februar kommer From Hell og Ghost World opp på norske kinoer, begge storfilmer basert på kritikerroste, men heller […]

  8. […] er blitt kjent gjennom Terry Zwigoffs filmatisering av hans Ghost World (på norsk fra No Comprendo Press i år), som endte som en […]

  9. […] suksessen med filmatiseringen av Ghost World er Daniel Clowes blitt spist opp av filmbransjen. Heldigvis har han litt tid til å […]

  10. […] bør ha fått med deg Daniel Clowes’ Ghost World, enten som film eller tegneserie. Da fortsetter du med mannens første serieroman; leken […]

  11. […] At the same time the whole superhero thing took off, it was a whole string of other stuff, like Ghost World and American Splendor, and genre things like 30 Days of […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: