Øyvinds julekalender, luke 21: Anders Nilsen

Med serieromanen Dogs and Water etablerte norsk-amerikaneren Anders Nilsen seg som en stigende stjerne i Tegneserie-USA.

En ung gutt går langs en øde vei med en teddybjørn på ryggen. Etter en stund brytes tausheten, og gutten sier til bjørnen: ”Vet du hva? Vi kommer egentlig ikke noen vei”. Slik innledes serieromanen Dogs and Water av Anders Brekhus Nilsen fra Minneapolis. Gutten i serien kommer kanskje ingen vei, men den unge serieskaperen er på vei opp og frem. Og ja, som navnet røper, Anders Nilsen er norsk-amerikaner.

– Jeg er 3/4 norsk, og det var mine oldeforeldre som kom fra Norge til Iowa og South Dakota. Tre av mine besteforeldre snakket norsk da de vokste opp, og farfar kom fra Bergen. Slekten har reist en del frem og tilbake mellom Norge og USA. Men det er min mors familie som er mest bevisst på sine norske røtter, og i julen spiser vi mat som lefse, geitost, lutefisk og julekake – men jeg lurer på hvor kjent mat dette er for ”ekte” nordmenn, forklarer Nilsen.

Uklar historie
Julematen Nilsen spiser er nok atskillig bedre kjent i Norge enn seriene hans, men han er i ferd med å skape seg et navn blant feinschmeckere. Dogs and Water er gitt ut av det ledende canadiske forlaget Drawn & Quarterly.

Serien er en vag og gåtefull historie om en ung manns reise gjennom et øde landskap, som tydeligvis er herjet av krig. Rammene rundt historien og miljøet forblir uklare, og Nilsen vil heller ikke utdype.

– Historien er vag, men det er fordi ideene mine var vage. Jeg vil skildre scener og la leseren tolke de som han eller hun vil. Tanken bak er å ta opp følelsen av å ha gått seg vill i livet – samtidig som du har en følelse av at det fortsatt er en mening og mål med det. Bare at den følelsen ikke alltid er nok.

Eksistensielle fugler
Nilsen debuterte med serien The Ballad of the Two Headed Boy, som også handlet om en ung gutts kamp om å finne seg selv i en stor verden. Han jobber også med serien Big Questions, en serie om noen ganske eksistensielle fugler. Drawn & Quarterly vil trolig samle sistnevnte når den er fullført.

– Jeg laget The Ballad of the Two Headed Boy for lenge siden og har sterke følelser for serien, men samtidig er det ingen tvil om at den føles som gammelt arbeid. Jeg var ung, og serien er veldig mørk. Big Questions holder jeg fortsatt på med. Den blir på rundt seks numre, og jeg har to-tre av disse igjen. Den handler om en gruppe fugler, som sliter med eksistensielle problemer og hendelser som er for store for dem til å fatte. Det samme gjelder de menneskelige figurene i serien, samt piloten i et fly som krasjlander i området. Serien handler om hvordan vi skaper mening i verden rundt oss, og om denne meningen har noe med hva som faktisk skjer rundt oss.

Nilsen har bodd i Chicago siden 1999, der han jobber som serieskaper, illustratør og kokk. Byen har fostret serietalenter som Daniel Clowes og Chris Ware, og Nilsen blir plassert midt i en ny bølge med ambisiøse Chicago-serieskapere: Jeffrey Brown, John Hankiewicz og Paul Hornschemeier. Nilsen er dessuten nesten mer europeisk enn amerikansk i stilen, og forteller da også at Moebius og Hergé er forbilder.

– Streken min er utvilsomt påvirket av Moebius, men jeg var aldri så glad i historiene hans. Hergé er også en stor inspirasjon, det samme er Chester Brown. Jeg liker hvordan Browns serier utvikler seg mens du leser dem, og på det viset forteller seg selv. Det virker som han lytter til historien, og ikke prøver å få den til å passe inn i en eller annen agenda. Frank Miller og Alan Moore er også store helter, samt Jason Lutes, Jim Woodring og Lynda Barry.

Nisjekultur
Nilsen gjestet tegneseriefestivalen i Angoulême i år, og skal etter planen bidra på et prosjekt igangsatt av det franske forlaget Coconino. Det skal bli et flerspråklig samarbeid mellom fem-seks forlag, og målet er at ni serieskapere skal bidra i prosjektet som skal utgis på ni ulike språk samtidig. Ikke uventet er Nilsen litt misunnelig på statusen tegneserier har i Europa, for i USA er serien redusert til nisjekultur.

– Jeg følger med på europeiske serier, og jeg liker at europeiske serieskapere ser ut til å ha et mye bredere nedslagsfelt enn i Nord-Amerika. Det virker på meg som man er mer fortrolig med tegneserier som en del av både den ”høye” og den ”lave” kulturen, mens her hjemme er man mye mer bevisst på tegneseriens røtter i en ”lav” kultur – selv kunstserier – og at man dermed sliter med å løsrive seg det stempelet. Jeg tror heldigvis det er i ferd med å endre seg her også, parallelt med at alle skiller mellom ”høy” og ”lav” kultur er i ferd med å forsvinne i hele kulturbildet.

I USA er figurer som Mikke Mus, Supermann og X-Men er populærkulturelle ikoner, men det er ikke så mange som kjøper tegneserier av den grunn. Det mer kunstnerisk ambisiøse miljøet Nilsen springer ut fra, må ses på som et smalere uttrykk på linje med poesi og teater. Nilsen er enig.

– Tegneserien er ikke lenger et massemedium i USA, og dessverre ser det ikke til å være så mange serieskapere som er interessert i å fortelle historier som appellerer til et bredt publikum. Historiene jeg og mine venner vil fortelle holder seg i ytterkantene – og vi ser vel på massekulturen med en dose skepsis. Vi vil neppe selge 50.000 kopier av seriene våre med det første, selv om jeg håper det kan endre seg. Så lenge seriene er gode nok, vil de finne et publikum over tid – så jeg er ikke bekymret.

Opprinnelig publisert i Bergens Tidende.

3 kommentar

  1. […] Oslo Comics Expo-uka, dag 2: Kan vi si at norskamerikaneren Anders Nilsen har laget tidenes tjukkeste norske tegneserie med Big Questions? Les intervjuet mitt med karen her. […]

  2. […] Historien er løsere planlagt og luftigere fortalt enn Johansens mer kompakte tidligere verk, som krimserien Sebastián (2003), science fiction-serien Anunnaki (2009) og novellesamlingen Stop.Rec.Ffwd (2010). Fortellermessig har han spesielt vært inspirert av Lorenzo Mattottis Chimera og The End av norskamerikanske Anders Nilsen. […]

  3. […] Les deg også opp på norskamerikaneren Anders Nilsen. […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: