Kategorier
Hiphop Intervjuer Musikk

Jakten på den neste Eminem

I anledning Yelawolfs overgang til Eminems plateselskap, Shady Records: Musikkbransjen har jaktet på den neste Eminem i over ti år. Yela er det store hvite håpet i 2011, etter at han har passert tidligere boblere som Paul Wall og Asher Roth. Jeg skrev følgende om jakten på det nye hvite håpet tilbake i 2001.


VH1s The White Rapper Show.

Amerikansk hiphop er inne i en ny tidsregning: Før og etter Eminem.

«Hvite gutter rapper ikke. Det er nesten som om USA har skapt et musikalsk kastesystem, der bare en befolkningsgruppe kan være musikere», skrev journalisten William Shaw i 2000. Hans bok Westsiders fortalte om en rekke rappere som ønsket å gjøre det stort.

En av disse var nettopp Eminem – rett før han beviste at det gikk an å selge millioner av plater og beholde undergrunnens respekt. I boken knuser Eminem en rimmotstander i en fristil-«battle» med følgende linje: «Everybody in this place I miss you / If you try and turn my facial tissue / Into a racial issue».

Nå har hans Marshall Mathers LP solgt 112.000 eksemplarer i Norge, og utrolige 15 millioner på verdensbasis.

Italienskamerikansk
Plateselskapene tørster etter sin egen Eminem. Superprodusenten Timbaland har huket inn bondeknølen Bubba Sparxxx, P. Diddy har innlemmet italienske Kain i sin Bad Boy Family, Prince Paul produserer for MC Paul Barman, mens Wu-Tang Clan har knyttet til seg jødiske Remedy.

Og plutselig fant italienskamerikanske JoJo Pellegrino fra Staten Island i New York ut at plateselskapene var villige til å prate med ham.

– Før Eminem var det nærmest utenkelig for plateselskapene å skrive kontrakt med hvite rappere. Men når Eminem, i samarbeid med Dr. Dre, viste hvor godt dette kunne gjøres, ble tonen raskt en annen, forteller 24-åringen, som egentlig heter Joseph Edwards – Pellegrino er morsnavnet hans.

Rap fra forstedene
JoJo har platekontrakt med Violator Records, og debutalbumet Pellegrino Story er planlagt tidlig neste år (2010-kommentar: Vi venter fortsatt). Men han kan allerede oppleves på samleplaten Violator – The Album V2.0, sammen med storheter som LL Cool J, Busta Rhymes, Missy Elliott, Ja Rule, Capone & Noreaga med flere.

Der mestrer han en slags coverversjon av Eric B & Rakims hiphopklassiker «Microphone Fiend» – en vågal start for en ung hvit rapper fra forstedene på Staten Island.

– Staten Island er delt i to: i sør bor mest italienere og irer, mens nordsiden er befolket av svarte. I mitt nabolag var det få som drev med hip-hop, så jeg måtte dra nordover. Jeg var så fascinert at jeg var villig til å gjøre hva som helst for å bli en del av musikken.

Tidlig på 90-tallet slet Staten Island med rasisme, og det var ikke så lett for en hvit unggutt å hevde seg i jammene i nord. «Frontin’ on the skintone, he said the kid ain’t raw» rapper JoJo i «Fiend».

– Det er viktig å huske at hiphop er svart musikk, en musikkform som betyr svært mye for afrikanskamerikanere, og som de er svært stolte av. Hemmeligheten er å ikke stjele fra svart kultur, men å tilføre hiphop nye elementer. Selv om hiphop i dag er et globalt fenomen, så er det viktig å huske at musikken oppsto blant svarte i Bronx.

Venter på rap-Elvis
Derfor drar JoJo sin italienskamerikanske bakgrunn inn i hiphop, på samme måte som Fat Joe, Big Punisher og Cypress Hill tilførte latinosmak inn i hiphop på 90-tallet.

JoJos røtter blir ekstra interessante når italienskamerikanske begreper som mafiaen, og filmer som Gudfaren og Goodfellas, utallige ganger brukes som referanse for svarte rappere. Et av sporene heter «Fogedaboudid» – slang for «glem det», og hørt i utallige gangsterfilmer.

– Rappere har brukt italiensk slang og innslag fra slike filmer dusinvis av ganger. Det blir lett falskt; hemmeligheten er å være 100 prosent deg selv.

Eminem sammenlignes ofte med Elvis Presley, på den måten at flere frykter at han skal gjøre en opprinnelig svart musikkform hvit. For Elvis var det rock’n’roll, for Eminem er det hiphop. JoJo er ikke nervøs.

– Elvis hyldet opprinnelig svarte musikere og var svært nær den svarte musikkulturen. Jeg tror nok en Hiphop-Elvis vil dukke opp, men vi vet fortsatt ikke hvem han er.

Selv bryr ikke JoJo seg om å være Elvis, for han har allerede utropt seg selv som «the rap Frank Sinatra, representin’ correctly».

– Da jeg var liten, var Sinatra den store musikalske helten i nabolaget. Samtidig var han smart i forhold til sin egen karriere. Han sang fra hjertet, og er helt klart en jeg identifiserer meg med.

Undersak: – River ned rasebarrierer
Hvite rappere som Eminem og Bubba Sparxxx mener hiphop bidrar til å bryte ned raseskillet i USA.

Hiphopprodusenten Dr. Dres forklaring på hvorfor han valgte å samarbeide med hvite Eminem, har allerede gått inn i historien. Doktoren hadde hørt Eminems demo, og ble overrasket da det viste seg at mannen bak stemmen var hvit. Men så kom det: «Jeg gir blanke i om denne fyren er grønn eller gul, han er mitt neste prosjekt».

Og Eminem selv var sikker i sin sak. I 1999 uttalte han følgende til Rolling Stone: «Hiphop er den musikkformen som bryter ned flest rasebarrierer. Fra scenen ser jeg ut over publikum og ser svarte, hvite, kinesere, koreanere. Du gjør ikke det på en country- eller rockekonsert.»

Bubba Sparxxx fra La Grange, Georgia, gikk i forrige uke rett inn på Billboards topp 10-liste med debutalbumet Dark Days, Bright Nights. «Flere i familien min var ekstremt rasistiske, men jeg viser dem at verden forandrer seg. En hvit gutt fra bondelandet i sørstatene som driver med hiphop? Jeg er et bevis på at verden forandrer seg,» sier Bubba til Spin Magazine.

Flere hvite rappere

Beastie Boys
Deres Licensed To Ill (1986) var den første hiphopplaten som klatret til førsteplass på Billboard-listen.

3rd Bass
Leverte tre ypperlige album 1989-1991. Alle medlemmene fortsatte som soloartister en kort periode.

Vanilla Ice
Hiphops egen Antikrist toppet listene med «Ice Ice Baby» i 1990 og bløffet på seg en bakgrunn som gangster.

Marky Mark
Mark Wahlberg opplevde en kortvarig suksess tidlig på 90-tallet, men er i dag best kjent som skuespiller.

House Of Pain
Slo voldsomt igjennom med «Jump Around» i 1992. Rapperen Everlast er i dag soloartist med en miks av rock og hip-hop.

Snow
Canadieren hadde en kjempeslager med «Informer» i 1993. Forsvant etter tre album.

Princess Superstar
Hiphops svar på Debbie Harry har gitt ut fire album siden 1996. Den eneste hvite jenta i hiphop.

El-P
Frontmannen i oppløste Company Flow er i dag produsent og driver plateselskapet Definitive Jux.

Enda flere: MC Paul Barman, Miilkbone, Vinnie Paz, R.A. the Rugged Man, Cage, Sage Francis, Slug, Aesop Rock, The High and Mighty, Non Phixion, Necro.

Opprinnelig publisert i Aftenposten Aften.

7 svar på “Jakten på den neste Eminem”

«Some debate about my race or may think I’m a mutt, no / Y’all act like y’all never seen no light skinned brothers…» (J-Zone, 2006)

Men her er to grupper jeg heldigvis hadde glemt å nevne:

Lordz of Brooklyn:

Fun Lovin’ Criminals:

Men hvordan i helvete klarte jeg å glemme Mac Miller, det store hvite håpet for 2011?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..