Audun Tylden: En ringrev har forlatt oss

Audun Tylden (1948-2011) handlet der andre platedirektører satt med henda i fanget. Det førte iblant til trøbbel, som med Bob Marley-hyllesten Inn fra kulda i 2001.

Som snobbete musikkjournalister flest, hadde jeg ikke så mye med utgivelsene til Tylden & Co. til daglig, men han var utvilsomt en av norsk platebransjes mest vågale, originale og kreative – og minst snobbete.

Bare i selskapet Tylden & Co ga han norske platekjøpere fra 1992 alt fra Odd Børretzen, Arild Nyquist, Ragnar Hovland og Ketil Bjørnstad (se anmeldelser under) via Gartnerlosjen og Gaute Ormåsen til Vassendgutane og alt som kan krype og gå av danseband. Les mer om danseband på bloggen i morra, for som Jenny Jenssen sa til Aftenposten: «Han har gjort alt for dansebandmusikken, utenom Audun hadde ikke dansebandene eksistert. Han fikk satt denne musikken på plakaten, han har fått folk til å være stolt av det de drev med.»

Denne historien fra Ballade.no forteller mye om musikkfilosofien: Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse.

_______

Tylden & Co. venter fortsatt på svar om selskapet får utgitt Bob Marley-hyllesten Inn fra kulda.

– Det er ikke første gang jeg har tatt sjansen på å gi ut en plate før den var godkjent av rettighetshaverne, røper Audun Tylden.

Tylden & Co. hadde ikke fått godkjent utgivelsen av Marley-hyllesten Inn fra kulda: Bob Marley på norsk da de lanserte den 15. februar 2001. Samme dag fikk selskapet beskjed om at Bob Marleys arvinger, gjennom rettighetsforvalterne Gazelle Music og Blue Mountain Music, krevde at CD-utgivelsen ble stoppet.

– I denne bransjen skjer slike ting bare i 999 av 1000 tilfeller. Oddvar Torsheim ga ut sin plate med Dylan-tolkninger i fjor vår, men vi fikk først godkjenningen for noen uker siden, sier Audun Tylden, direktør i Tylden & Co..

Tylden forteller også en historie om da Vazelina Bilopphøggers ga ut Gå for gull i 1988. Da ble det problemer med Eldar Vågans versjon av Smokey Robinsons «My Girl», omdøpt til «Magan».

– Oversettelsen handlet om en deltager i birkebeinerrennet, som blir matforgifta og må spy, men den ble ikke godkjent av rettighetshaverne. Dessverre hadde vi allerede trykket plata i 75.000 eksemplarer, så i stedet skrev vi en ny tekst av typen «du elsker meg / jeg elsker deg» og sendte den til godkjenning, forteller Tylden.

– Problemet meldte seg da rettighetshaverne ville ha fem eksemplarer av plata, så da gikk vi i studio og spilte inn den nye teksten, trykket opp ti eksemplarer av plata og sendte fem. Heldigvis husket vi å ta ut innerposen med tekstene i siste liten.


Endeløse røverhistorier: Audun Tylden døde altfor tidlig 24. januar. Foto: Tylden.no

Men Bob Marley-hyllesten ble altså stoppet. En måned etter den første lanseringen står saken fortsatt på stedet hvil.

– Vi går rundt og venter på svar. Får vi ikke noe svar snart, planlegger jeg å reise til Jamaica for å snakke med Marleys familie ansikt-til-ansikt. Vi håper å kunne relansere plata 11. mai, siden det er 20-årsdagen for Marleys død. Jeg drømmer om en stor Marley-feiring på Cosmopolite i den anledning, sier Åsmund Gylder.

Gylder er hovedmannen bak prosjektet, der så forskjellige musikere som Odd Børretzen, Apollo, Mari Boine, Knut Reiersrud og Ole Ivars hyller Marley – kalt den tredje verdens første superstjerne.

– Vi hadde vært i dialog med rettighetshaverne i to år før utgivelsen, så vi hadde tro på at dette skulle gå i orden. Vi trodde lanseringen vår bare ville framskynde prosessen, så beskjeden om det motsatte kom som lyn fra klar himmel.

Plata var allerede sendt ut til radio, presse og butikker, men rettighetshaverne ga beskjed om de ikke kunne garantere at det ville bli problemer hvis Tylden gjennomførte utgivelsen. Selskapet slapp å trekke tilbake platene som allerede var sendt ut, men fikk klart nei til å sende ut flere.

– Faren for et endelig nei er selvfølgelig til stede, men The Wailers’ egen hjemmeside har nyheten om plata på sin hjemmeside og vi hadde en svært god dialog i forkant av utgivelsen. Men nå går det litt sakte, synes Gylder.

En annen som brant seg på Marleys rettighetshavere er den danske produsenten Funkstar Deluxe, som blant annet gjorde stor suksess med en remiks av Marleys «The Sun Is Shining». Et helt album med Marley-remikser ble for mye å svelge for rettighetshaverne, og opplaget på 60.000 ble stoppet før det var på markedet. Et år senere kom Funkstar Deluxe med et nytt album, men da med langt svakere Marley-profil.

Rettighetshaverne krever både å få høre musikken, og få tekstene i original og engelsk oversettelse. Dagbladet skrev i februar at Ole Ivars versjon av «No Woman No Cry», «Nå går det for meg», ble oversatt til «Now things are working out» da tekstene ble sendt inn for godkjenning.

– Ole Ivars’ versjon er kontroversiell, og jeg skjønner at den kan støte hardnakka Marley-fans. Men ideen bak prosjektet er å vise innflytelsen Marley har hatt på norsk musikkliv, og derfor var det viktig å vise bredden i norsk musikk. Ole Ivars ville fått tyn uansett hva de hadde gjort, så William Kristoffersen ønsket å gjøre noe litt kontroversielt, sier Gylder, og fortsetter:

– Det er jo typisk at en enkelt tekstlinje blir trukket fram. Marley var en visjonær med store tanker som fikk folk til å skjerpe hjernen, men så sakser man alt ned til en liten bit av helheten. Resten av Ole Ivars tekst er utvilsomt habil og bra, synes Gylder.

Bonus: Et knippe Tylden & Co-anmeldelser.


Odd Børretzen og Lars Martin Myhre
Vintersang
Tylden & Co. 1997

Kort sagt: Alle de 125.000 som hittil har kjøpt Noen ganger er det all right kan trygt lytte til Vintersang. Det kan forresten alle andre også.

Grorudgutten Odd Børretzen har gjort det igjen, Vintersang er minst like sjarmerende, morsom og vidunderlig som Noen ganger er det all right. Børretzen er en prima historieforteller; han er morsom, trist, nostalgisk, forelsket, kritisk og satirisk. Han er fordundre meg ikke så langt unna nasjonalskaldstatus, Norges egen lune og morsomme Cornelis Vreeswijk.

Ingen kan som han skape slike humørsvingninger i løpet av en plate. Børretzen er ulidelig trist i sanger som «Blues fra Oslo Ø» og «Vuggesang», og morsom og leken i «Generalene» og «Plaza Mayor». Men framfor alt kan mannen skrive, hør bare på teksten fra «Blues fra Oslo Ø» hvor unge Odd snubler over noe graffiti på Østbanen i 1942:

«Det var da jeg hørte en ettermiddag på Oslo Ø, det som kanskje var min første blues. Det vil si det var ingen som spilte, jeg min første blues. På veggen på do, herrer, ned trappa, under perrong fem. Der sto det: Arbe’ og slite, tjene lite og 25 øre for å drite. Sto det, skrevet med blyant, og jeg hørte det. En håpløs sang, kanskje sunget lydløst der nede av en trett, hvit neger fra Grorud som ventet på toget hjem. En hvit neger fra Grorud som visste at sånn var hans liv, og sånn skulle hans liv alltid være, alltid.»

Men hva med Lars Martin Myhre? Selv om Børretzen er hovedpersonene, fortjener makkeren en stor dose ros. Myhre skriver alle melodiene, og med rot i jazz, blues og viser klarer han hele tiden å pakke inn Børretzen uten noengang å overdøve ham.


Mulens Portland Combo
Mulen Live
Tylden & Co. 1997

Mens Vidar Busks debutplate formelig oser av livestemning, på tross av at den er spilt inn i studio, høres denne liveplata langt mer steril og glatt ut. Trommeslager Rolf «Mulen» Karlsen fra Slemmestad har holdt det gående siden 1981, og har for sin tredje plate fått med seg en imponerende liste musikere: Nissa Nyberget, Vidar Busk, Sigurd Køhn, Carsten Loly, Lasse Hafreager med flere.

Men der Vidar Busk er levende og nyskapende, blir dette for stivt, lite originalt og «flinkt». Lyden er forbausende tam og pinglete til liveinnspilling å være, med lite trøkk, høflige blåsere og lange gitarsoloer. Musikken eier ikke den «sjel» som Vidar Busk tilfører musikken sin. Mange flinke musikere, men mer spennende for utøverne enn lytteren.

Mens Busk svinger, røsker tak i deg og beveger deg, blir dette heller kjedelig og intetsigende i forhold.


Arild Nyquist
I sans og samling
Tylden & Co
4/6

I sans og samling er en merkelig, men sjarmerende, blanding av nytt og gammelt fra Arild Nyquist og hans samarbeidspartnere siden 1983: Lars Martin  Myhre og Svein Olav Blindheim.

På bakgrunn av Myhres suksess-samarbeid med Odd Børretzen burde verden nå være moden for plate-Arild. For det er mange likheter. Nyquists underfundige, sjarmerende og smårølpete tekster fargelegges av Myhres brede musikalske palett (blues, country, samba, viser, rock’n’roll).

Men der Børretzen minner om en trivelig bestefar, er Nyquist din eksentriske onkel. Han som alltid lager skandale i familieselskaper, klår på damene og skremmer småungene.

Bakrusvisa «Blymandag blues» og kult-klassikeren «Nå er det jul igjen» har en unik nerve og en mørkhet ved seg, som er fraværende i Børretzens mer ironiske og lune stil. Når Nyquist snerrer «livet er for jævlig og verden no’ gørr» eller «jeg kværka Arvid med et jævlig nakkeslag» tror du på han. Og når Arild skal roe seg ned, drar han på fisketur, som er tema for to av låtene her.

Men I sans og samling er en merkelig plate, en slags bastard mellom ny plate og samleplate. Fem låter stammer fra 1985-albumet Kalde øl og heite jenter (utgitt under navnet Trio Tre), mens det også er fire spor fra platene Slemme Lars og noen andre og Sol og regn.

Fire sanger og det tolv minutter lange storverket «I all vår nakenhet» er spilt inn i år. Dette gir en fin innføring i Nyquists musikalske verden, men jeg skulle like gjerne sett en cd-utgave av Kalde øl og heite jenter.

Flere av de nyere innspillingene har til sammenligning fått en for strømlinjeformet innpakning, noe som kommer klart frem i sammenligning med den rocka og rølpete stemningen på «Nå er det jul igjen» fra 1985.


Dei Nye Kapellanane

Anarki i Noreg cd-s
Tylden & Co 1997
3/6

Dei Nye Kapellanane satser friskt på å surfe i kjølvannet av suksessen til nynorskrevyen Tusen år og like blid. Men en ompaversjon av Sex Pistols’ klassiske «Anarchy In The UK» smaker ikke fugl.

Gruppa har tidligere spilt med Are Kalvø, og kapellanene Ragnar Hovland og Espen Beranek Holm er også med på tusenårsrevyen. Og det er noe unektelig noe revylignende med «Anarki i Noreg».

Den er artig første gang, men etter noen gjennomhøringer skurrer det fælt med snill ompa-innpakning og tekstlinjer som «Eg skal røyke en masse hasj / Og alt det andre kan gå i dass». Koblinga pønk og nynorsk er gjort langt morsommere av Aasen (alias Gartnerlosjen), som kledde Ivar Aasens tekster opp i skikkelig pønkdrakt.

Låt nummer to, den egenkomponerte «Ivar Aasen og katten hans», er langt bedre. Nynorskens far, Ivar Aasen, presenteres her som en ensom rytter à la Clint Eastwood, krydret med innslag fra Ennio Morricones klassiske spaghetti western-musikk.

Opprinnelig publisert i Osloposten.

5 kommentar

  1. […] innlegg Audun Tylden: En ringrev har forlatt ossBestselgeren PondusProsjekt Kulturell oppgraderingMichael Jackson-formelenR&b-prinsessen […]

  2. Jeg har den Marley-hyllesten så den ble åpebart ikke stoppet permanent. Og bra er det, for selv om Ole Ivars-låta kanskje er gravskjending, så er Henning Kvitnes versjon av Redemption Song verd hele skiva alene.

    • Såvidt jeg husker ble plata sendt ut i butikkene først, og deretter kom cease and desist-brev fra Marley-familien. Så det ble nok solgt noe, men det finnes nok ikke så mange eksemplarer der ute. Jeg har den ikke, dessverre.

  3. […] ble ikke gjort med tanke på utgivelsene, men Audun Tylden i Tylden & Co. mente innspillingene burde gis ut, og slik ble det. Nummer én rommer Bjørnstads […]

  4. […] – Vi startet JR Ewing for moro skyld tidlig i 1998, og tanken var å danne et band som spilte en ekstrem form for punk som ikke ble spilt mye i Norge på den tida. Hardcorescenen hadde stagnert fullstendig, og vi hadde lyst til å gjøre noe annet. Vi pleier å si at vi ikke spiller hardcore, men at vi er et hardcoreband, forteller vokalist og tekstskriver Andreas Tylden, sønn av Audun Tylden. […]

Legg igjen en kommentar til Danseband: En dans på roser « Øyvind Holen Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: