Trenger Oslo fem små filmfestivaler?

Mandag 7. februar kl. 14 er det filmfestivaldebatt på Gimle kino. Trenger vi Gimle filmfest, Bollywood, Eurodok, Film fra Sør og Oslo Internasjonale filmfestival, eller bør festivalene samle krefter til noe større? Jeg begynner anledningen til å legge ut noen gamle festivalsaker.

Historien om dagens filmfestivaler i Oslo begynner på flere vis i 1991, da både Film fra sør og Oslo Internasjonale Filmfestival startet opp. Debatten om samarbeid, sammenslåing og en større filmfestival i Oslo har pågått omtrent like lenge. I debattens anledning: Noen saker jeg skrev tilbake på 90-tallet, og det er vel egentlig ikke så mye som har endra seg?

1. Osloposten-sak fra 1997, om Oslo Internasjonale Filmfestival #7.

I sitt sjuende år går Oslo Filmfestival nå over ti dager og rommer mer enn 70 filmer. Men fortsatt kan ikke festivalsjef Tommy Lørdahl ta ut en krone i lønn.

– Arbeidet mitt med festivalen tilsvarer ett årsverk. Egentlig er det ganske hårreisende at jeg ikke får lønn, men jeg har tro på festivalen, sukker Lørdahl.

Festivalsjefen håper på rundt 7000 solgte billetter ved årets festival. I dag samler Gøteborg Filmfestival, Skandinavias største, nærmere 100.000 mennesker. Men også den slet i begynnelsen med bare 10.000 mennesker etter ti år. En filmfestival trenger tid til å bygge seg opp.

Håper på nasjonal støtte
– Selv om vi selger ut alle billettene i år, får vi ikke inn nok penger til å lønne de som driver med dette. Men når jeg har vært så dum og satt i gang dette, vil jeg ikke gi meg. Jeg håper og tror at man vil satse på festivalen nasjonalt, for Oslo kommune er vi bare luft.

Oslo Filmfestival får til sammen 100.000 kroner fra Norsk kino- og filmfond og Norsk Filminstitutt, pluss endel penger fra sponsorer og annen småstøtte. Summene er ikke i nærheten av det filmfestivalene i Tromsø og Haugesund får.

– Vi ønsker ikke å være Oslos svar på Haugesund, som i hovedsak konsentrerer seg om trygge filmer som skal opp på vanlig kino. Hoveddelen av programmet vårt er unike presentasjoner som aldri kommer opp på kino.

– Oslo har nå to små filmfestivaler. Dere har ikke vurdert et samarbeid med Film fra sør?

– Vi har vært i kontakt med festivalen og er absolutt interessert i samarbeid, men har ikke fått noen egentlig respons. Dessuten er vi en helt annen festival uten begrensninger i programmet. Vi jakter på god film fra hele verden.

Undersak: Populære Aliens

Billettene til Alien: Resurrection går raskest unna på Oslo Filmfestival som starter fredag. Filmen vises i Oslo en uke før den amerikanske premieren, og er bare en av mange godbiter.

Fra en beskjeden start på Rockefeller i 1991 med 12 visninger vokser Oslo Filmfestival seg stadig større og større. Snikpremierer på den fjerde Alien-filmen, Lars Von Triers skrekkserie Riget 2, fokus på Hongkongs Wong Kar-Wai og filmen Boogie Nights fra pornomiljøet i USA på 70-tallet er blant de mest populære på programmet.

I tillegg rommer festivalen mengder med annet spennende: Tegnefilm fra Kina, action fra Frankrike, kortfilm fra Japan og fotballfilm fra Chile. Svært mange av filmene kommer aldri på hverken kino eller video i Norge.

– Jeg vil trekke fram den tyrkiske filmen The Bandit blant høydepunktene. Den er sett av over to millioner mennesker i Tyrkia og er blant de mest populære filmene i Tyskland for tida. Spennende historie og flott skuespill. En film som bør importeres, mener festivalsjef Tommy Lørdahl.

– Jeg vil også trekke fram Football Stories, en vakker film om fotball i Chile og den veldig spennende filmskaperen Wong Kar-Wais nyeste film Happy Together.

2: Osloposten-sak om Film fra sør 1998.

Film fra Sør inviterer deg til å sende inn egne videofilmer. Prosjektet «Basement Home Videos» skal handle om det multikulturelle Norge.

– Alle kan delta, men vi henvender oss primært til amatører med en filmregissør i magen, forteller Lasse Skagen, festivalsjef for Film fra Sør.

«Basement Home Videos» er et selvstendig prosjekt etter initiativ fra Film fra Sør og Tellus Radio.

Voksende festival
– Video er lite ressurskrevende, samtidig som det kan resultere i veldig bra ting. Vi satser å få vist de beste bidragene, enten under neste års festival eller kanskje på tv, fortsetter Skagen.

Kravene for deltakelse i «Basement Home Videos» er få og enkle. Filmen må ikke være lenger enn ti minutter, den må lages på VHS, Video 8, Hi 8 eller andre videoformater, og temaet er det vide «Synliggjøring av Norge som flerkulturelt samfunn».

– Vi vil ha videodagbøker, fiksjonsfilm, dokumentarer; hva som helst. Vi kan også bistå i produksjonen, så det er også mulig å bare sende inn manus.

Det blir lite hjemmevideo på årets Film fra Sør, som starter fredag og pågår frem til 4. oktober. Festivalen viser 75 filmer fra 23 land i Asia, Latin-Amerika og Afrika på Soria Moria, Klingenberg og Cinemateket.

– Det blir alt fra action og komedie til dokumentarfilm, kortfilm og stillferdige dramaer, opplyser Åse M. Meyer i Film fra Sør.

I perioden 1991-1995 var bare 3,8 prosent av filmene på kino fra Asia, Afrika og Latin-Amerika. Verdensdelene står i dag for over halvparten av den samlede filmproduksjonen i verden.

Den åttende Film fra Sør-festivalen ønsker å rette opp noe av dette. I fjor trakk 40 filmer 7.000 mennesker, i år fortsetter festivalen økningen. 150 visninger, 15 internasjonale gjester og en målsetting på 10.000 besøkende lyder de harde tallene.

Cinemateket har for første gang deltatt i utformingen av programmet, med tre filmregissørretrospektiv som resultat: Den indiske giganten Satyajit Ray, den ledende iranske regissøren Mohsen Makhmalbaf og festivalens hovedgjest, Fernando Solanas fra Argentina.

Anbefalt
Film fra Sør trekker ut disse filmene blant festivalens høydepunkter. Alle er fra konkurranseprogrammet.
Innocence – en lavmælt og gripende skildring fra Tyrkia i dag.
Martin (H) – Argentinsk kammerspill om en depressiv sønn av en filmregissør.
Otario – Krim i «film noir»-stil fra Uruguay.
The Cloud – En fri teatergruppe sloss for sitt teater, fra festivalens argentinske hovedgjest Fernando Solanas.
The Oyster and the Wind – Om en fyrvokterdatters ensomme oppvekst, brasiliansk film som beskrives som «poesi for øyet».

3: Osloposten-sak om Cinema Bollywood.
Det blir nye tider på oslokinoene: Action med damer iført sjal og pistol og voldsomme og stormfylte melodramaer inntar lerretene.

Oslo Kinematografer og Film fra sør planlegger nå konseptet «Cinema Bollywood». En gang i måneden skal ferske filmer fra Asia, Latin-Amerikan og Afrika settes opp på Kulturslottet Soria Moria.

– Vi vil presentere et opplegg i løpet av noen uker. Filmene vil være tekstet og ikke bare rettet mot innvandrermiljøene, opplyser Lasse Skagen i Film fra sør.

Tøff konkurranse
– Vi vil ha helt ferske filmer for å konkurrere mot videomarkedet, forteller Skagen.

Markedet for «innvandrerfilm» byr allerede på knallhard konkurranse mellom videosjapper, tv og små filmklubber.

– Vi kjemper hardt mot tv og kino. Mine kunder vil se de nyeste og beste filmene og prisen spiller liten rolle, forteller Paul Darshan, innehaver av Paul Kiosk & Video.

Paul har 2000 filmer på punjabi og hindi i hyllene. Disse leier han ut til såpass lave priser som 15-20 kroner døgnet. Flere små videobutikker har allerede bukket under i konkurransen mot satellitt-kanalen Zee TV. Kanalen dukket opp for tre-fire år siden, og viser ferske indiske filmer. Ofte viser den filmer som Statens Filmtilsyn har forbudt i Norge på grunn av voldsinnholdet. Paul vurderer i alle fall å stoppe butikken.

– Konkurransen er for hard.

I butikken Rangin Kanan i Torggata kan man leie iranske filmer for 10-20 kroner døgnet. Mohammed Ali Nazari er oftere innom her enn på oslokinoene.

– Men det er veldig fint at oslokinoene vil vise filmer fra Iran, det er et bra tiltak. Du kan finne gode filmer fra alle land, selv om alle ikke er like gode. Et slikt tiltak er bra for Oslo, tror Mohammed.

I tillegg til videosjappene finnes filmklubber for innvandrere som sporadisk har vist filmer på Sentrum kino, Blindern Filmklubb og Filmens Hus. L

Prøv selv
Oslo kryr av småbutikker fulle av film og musikk du ikke aner eksisterer. Videofilmene er en sjelden gang tekstet på engelsk, men selv om du ikke skjønner et kvekk av hva som blir sagt er film fra sør en spennende opplevelse. Her er fire butikker hvor du kan leie videofilmer.

• Paul Kiosk & Video.
Indiske filmer på punjabi og hindi. Osterhaus gate 2.

• Rangin Kanan
Iranske filmer, Torggata.

• Oslo Tamil Video
Indiske filmer på tamilsk. Motzfeldts gate 1.

• Than-Lich
Østasiatiske filmer. Torggata 22.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: