Musikkbøker: Bokhyllas nye helter

Musikkbransjeuke, i anledning Bylarm. Dag 1: Gigantiske skandaler, bunnløse tragedier, fantastiske suksesser og eventyrlige liv. Musikkbransjen er spekket med gode historier og historiske øyeblikk, og nettopp derfor spiser musikkbøkene seg inn i bokhyllene våre.


Opprinnelig publisert i Aftenposten i 2004, rett før den stadig pågående bølgen av norske musikkbøker startet.

Året er 1984, stedet er småbyen Lakeland i Florida, og det fremadstormende hardrockbandet Mötley Crüe er i ferd med å møte sin overmann i rock ’n’ roll-dekadanse. Det ferske bandet er i ferd med å bli megastjerner med hjelp av albumet Shout At The Devil og slageren ”Looks That Kill”, og spiller for titusener av mennesker som oppvarmere på Ozzy Osbournes ”Bark At The Moon”-turné.

”The Crüe” hadde allerede fått rykte som legendariske festdyr, og har et rykte å ta vare på. En machokamp mellom Ozzy Osbourne og Mötley Crüe-bassist Nikki Sixx utspiller seg foran hele turnéfølget og sjokkerte familier og pensjonister på ferie.

Maur og urin
Det begynner med at Ozzy stjeler en veske fra en eldre dame i baren, og kommer tilbake bare kledd i hennes lille kjole. Så dulter han borti Nikki, og sier at han er klar for litt kokain.

– Dude, vi er tom for ”blow”, svarer Nikki.

Ozzy gir seg ikke, og maser til seg et sugerør. Så snuser han en spaserende gruppe maur fra fortauet opp i nesen ved hjelp av sugerøret, tisser på fortauet, bøyer seg ned og slikker sin egen urin i seg – før han til slutt snur seg utfordrende mot Nikki.

– Gjør det, Sixx!

Dette var et sterkt press på Nikki, for hvordan kunne Mötley Crüe opprettholde sitt rykte som rockens drøyeste band om han feiget ut foran øynene på selveste Ozzy Osbourne? Nikki begynner forsiktig å urinere på fortauet, men før han får sukk for seg kommer Ozzy krypende og slurper i seg Nikkis etterlatenskaper.

– Du vinner, resignerer Nikki.

”Fra det øyeblikket visste vi at uansett hvor vi var og hva vi gjorde, så ville det alltid være noen som var sykere og mer motbydelig enn oss”, oppsummerer Nikki Sixx hendelsen i boksuksessen The Dirt.

Bandets selvbiografi kom ut i 2001, med undertittelen ”confessions of the world’s most notorious rock band”, og ble ikke bare skoledanner for en rad selvutleverende musikkbiografier. Den sparket også i gang en fornyet interesse rundt bandet, skal etter planen filmatiseres, og er det mest håndfaste beviset på musikkbøkenes økende popularitet.

Den har ligget jevnlig på Tronsmo bokhandels topp ti-liste siden den kom ut og også solgt i store mengder hos Tanum og Norli. Parallelt med dens suksess har musikkavdelingen på Tronsmo est ut fra én til fire hyllemetre.

Viktig veivalg
– For to år siden bestemte jeg meg for å omprioritere utvalget, både for å gjøre oss til en bedre bokhandel og tilfredsstille noe jeg selv er sykelig opptatt av. Jeg kjører en personlig og lettere fascistisk stil, og luker ut dårlige bøker og dårlige artister fra utvalget. Veivalget har klart lønt seg, og jeg har lagt spesielt merke til den økende andelen av jenter som kjøper musikkbøker, sier Terje Thorsen, ansvarlig for Tronsmos musikkhyller.

Samtidig med Thorsens lille revolusjon i bokhyllene, merker andre bokhandlere økt interesse – samtidig som både platebutikker og norske forlag hiver seg på trenden.

– Det går mye i oppslagsverk og biografier over rockens store navn; Bob Dylan, The Beatles, Eminem og Kiss. Samtidig er jeg overrasket over hvor stor interessen er for smalere artister som Nick Drake og Ian Curtis fra Joy Division. Også den nye boken fra det lille norske plateselskapet Rune Grammfon har solgt overraskende bra, sier Arild Rekdal i utenlandsavdelingen på Tanum.

Tidligere var musikkbøker om populærmusikk stort sett delt i to hovedgrupper: Lettbente og overflatiske selvbiografier av superstjerner, og enda mer overfladiske klipp og lim-bøker om superstjerner. Men i løpet av det siste tiåret har interessen og markedet eksplodert, og gitt en kraftig økning i kvalitet, tematikk og genre, sier Thorsen.

Biografier som The Dirt frir til kikkeren i oss, og appellerer vel så mye til lesere som overhodet ikke har noe forhold til Mötley Crüe – men vil lese drøye historier om en verden de ikke har noe forhold til. Disse bøkene har tatt opp arven etter de gamle oppdagernes reiseskildringer, og ”sex, drugs & rock ’n’ roll” har tatt over der interessen for eventyr fra fjerne himmelstrøk og skildringer av fremmede folkeslag har falmet.

Dylan-industri
Men musikkbøkene handler ikke bare om eksess, dumskap og drøye historier. Det er mengder av intelligente analyser, personlige beretninger, innsiktsfulle biografier og tung akademia i musikkhyllene. Bob Dylan er kongen av bokhyllen, og der Clinton Heylin, forfatteren av Dylan-biografien Behind the Shades, omtales som ”the world’s leading Dylan scholar”.

– Dylan-litteraturen er en egen industri. Ikke så rart, siden Dylan er en av de ytterst få rockegeniene. Det er ingen annen artist som fansen har et like fanatisk forhold til å lese alt om. Vi solgte en gang en intervju-cd med Dylan til en kunde i Bergen. Han syntes det tok for lang tid med posten, og ba oss sende platen med taxi fra Oslo til Bergen. Jeg tror det kostet rundt 2500 kroner, ler Thorsen.

Norske forlag aner også den økte interessen, og den siste tiden har vi sett relativt raske oversettelser av bøker som Rolling Stones av Bill Wyman (Damm 2002), Legenden John Lennon av James Henke (Damm 2003), The Beatles-antologien (Cappelen 2000) og Eminem av Nick Hasted (Cappelen 2003). Vi har også sett bøker om The Rolling Stones, The Beatles, Bob Dylan og Bruce Springsteen av norske forfattere, men når det kommer til bøker om norsk musikk er det fortsatt store og gapende hull.

Willy B har skrevet tre bøker, det finnes en håndfull interessante norske jazzbøker og det er også kommet ut bøker om trønderrock og popscenen i Sarpsborg. Herman Willis’ Instant Karma var dessuten et ambisiøst og bra prosjekt, men det gapende hullet er norsk rock fra punken på 70-tallet og frem til i dag. Hva med en bok om Joachim ”Jokke” Nielsen? Bare en bok om norsk punk og new wave burde være en trygg utgivelse, siden brorparten av de som var aktive innen punken i dag enten er sosialkuratorer eller jobber i Aftenposten – og har råd til å kjøpe en slik bok, avslutter Thorsen. av musikkbøker i i Tronsmo bokhandel.

Genreskogen
Terje Thorsen i Tronsmo bokhandel ser en skog av undergenre innen musikkbøkene. Her er noen av favorittene.

* Grundige biografier
Sterke og gode biografier om rockens og jazzens aller største. Eksempler: Shakey: Neil Young’s biography, Bob Dylan: Behind the Shades, Can’t Be Satisfied: The Life and Times of Muddy Waters, Last Train To Memphis om Elvis Presley og So What om Miles Davis.

* Drøye historier
Kort sagt: ”Sex, drugs & rock ’n’ roll” i bøker der historiene og mytene rundt livet som musiker er vel så viktig som musikken. Slike bøker er like underholdende for blodfans og lesere som knapt har hørt platene. Musikkbransjens svar på Jackass. Eksempler: The Dirt om Mötley Crüe, Please Kill Me: The Uncensored Oral History of Punk om New York-rocken på 70-tallet og I Make My Own Rules av New York-rapperen LL Cool J.

* Musikkskribenten som helt
Bøker der forfatteren er vel så viktig som temaet, skrevet av utagerende journalister, folk med særegne prosjekter eller intellektuelle tørrpinner. Eksempler: Country: The Twisted Roots of Rock ’n’ Roll” av Nick Tosches, Hellfire av Nick Tosches (om Jerry Lee Lewis), Grown Up All Wrong av Robert Christgau, Mystery Train og Lipstick Traces av Greil Marcus, samt Psychotic Reactions and Carburetor Dung av Lester Bangs.

* Om musikkgenre
Dyptpløyende og vidtfavnende biografier over utvalgte musikkgenre eller musikalske fenomener. Eksempler: Bang Your Head: The Rise and Fall of Heavy Metal av David Konow, Bass Culture: When Reggae Was King av Lloyd Bradley, Rap Attack #3 av David Toop, Sound of the City: The Rise of Rock and Roll av Charlie Gillett og Last Night A DJ Saved My Life: The History of the Disc Jockey av Bill Brewster og Frank Broughton.

* Nerdebøker
Omfattende diskografier, prisguider, oppslagsverk og lister i bokform, og gjerne mindre livlig lesning enn telefonkatalogen. Eksempler: The Great Indie Discography og The Great Rock Discography av Martin C. Strong, A Music Lover’s Guide to Record Collecting av Dave Thompson og Hit Singles: Top 20 Charts from 1954 to the Present Day av Dave McAleer.

* Upålitelige jazzbiografier
Jazzstjerner som skriver seg opp i skyene, skrevet etter prinsippet ”jeg er et geni, alle andre er idioter”. Totalt upålitelige og svært underholdende. Eksempler: Straight Life: The Story of Art Pepper av Art Pepper, Beneath the Underdog: His World as Composed by Mingus av Charles Mingus og Lady Sings the Blues av Billie Holiday.

5 kommentar

  1. […] skal de komme til Mötley Crüe?, hører jeg dere si,» spøker Richard Thompson et stykke ut i konserten 1000 Years of Popular […]

  2. […] Dette sier kanskje litt om korttidshukommelsen i det litterære Norge, men her er uansett min 2007-anmeldelse av Anarchy in Åmot. Mer om musikkbøker her. […]

  3. […] samme følelsen gir Too Fast For Love, som er oppkalt etter Mötley Crüe-klassikeren av samme navn. Rocky-lesere har allerede humret av kjeklingen mellom hiphophodet Rocky […]

  4. […] har et fødested, er det klubben hans». Slik heter det om David Mancuso og The Loft i boka Last Night A DJ Saved My Life, den eneste samlede framstillingen av klubb- og DJ-kulturens […]

  5. […] en skikkelig dose «töddelrock»: Band som Blue Öyster Cult, Motörhead, Hüsker Dü og Mötley Crüe har tidligere vist at det hjelper med prikker over vokalene, og med sitt andre album melder Benümb […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: