Da oslotechnoen begynte å yngle

Lørdag 19. mars viser Techno-Oslo muskler på Rockefeller, i form av stormønstringen Sunkissed Live. Da passer det fint å gå tilbake til 1997, i tida da Oslo etablerte seg som Norges technohovedstad.

(Saken ble opprinnelig publisert i Osloposten i 1997.)

Oslo er blitt Norges technohovedstad. Mens den mest spennende technomusikken tidligere ble skapt i Tromsø flommer det nå over med glitrende og nyskapende musikk fra hovedstaden.

Skjønt techno, musikken ligger langt unna det man forbinder med raveparties. Techno i Oslo har utviklet seg til en skurrende, skakk, rytmisk og fascinerende musikkart.

– Vi tar det vi liker fra alle mulige ting og klæsjer det sammen til vårt eget, forteller Jørund Skaug i det seks mann sterke technobandet Palace Of Pleasure.

Gruppa spiller gitar, bass og trommer, men kombinerer det med bruk av sampler, ekkoeffekter, gamle tangentinstrumenter, scratching, blåsere og andre elementer til å skape suggererende techno på sin andre plate Emperor Norton.

Tidligere var det nordlendingene og innflyttere i Oslo som dominerte technoscenen, nå slår lokalbefolkningen tilbake.

Technobestefar
På tampen av 80-tallet tok norsk techno sine første skritt, og Tromsø ledet an. Tidligere Bel Canto-medlem Geirr Jensen får tittelen technobestefar med sin pionervirksomhet under artistnavnene Biosphere og Bleep.

Også flere nordlendinger som Mental Overdrive (Per Martinsen) opplevde tidlig å få internasjonalt ry.

Mens osloværingene var mer opptatt av raveparties og dj-virksomhet murte nordlendingene seg inne med maskiner og skrudde sammen techno som gale vitenskapsmenn.

Men nå slår osloværingene tilbake. De tre samleplatene knyttet til XS To The Ravezone-konseptet ga en tidlig mulighet for oslomusikere å få gitt ut egen musikk. Og i år har det tatt av, med intet mindre enn sju soloplater og tre glitrende samleplater fra Oslo. Hovedstaden er i ferd med å få en yrende og svært spennende technoscene.

– Mye skjer på musikkfronten i Oslo, det er sikkert. Jeg er ikke sikker på akkurat hva som skjer, men det dukker stadig opp nye band. Selv har jeg holdt på alene lenge, forteller Rune Brøndbo.

Han er mannen bak et av 1997s musikalske høydepunkt (og fetteren til Bjarne Brøndbo i D.D.E.). Under artistnavnet Sternklang har han skrudd sammen plata Freestylespacefunk; et overflødighetshorn av spreke innfall, spenstige rytmer og fantasi.

Lekent miljø
I tillegg til Sternklang og Palace Of Pleasure har 1997 bydd på tre glitrende samleplater med norsk techno. Felles for Arctic CirclesIgloo og Det norske hus er en overvekt av osloartister. Rune Brøndbo deltar på alle tre som Sternklang eller Percussion Force, mens Palace Of Pleasure ikke er med på Igloo.

– Vi har holdt på i fem år, men en plate som Det norske hus fungerte som en samlende faktor for technomiljøet i Oslo, og et miljø rundt bandene har oppstått, forklarer Sigmund Floyd i Palace Of Pleasure.

Både Det norske hus, Igloo og Emperor Norton er gitt ut av det knøttlille plateselskapet dBut.

– Miljøet i Oslo er veldig lekent. Vi er ikke så seriøse, men bruker mye humor, mener Andreas Gilhuus i dBut og trompetist i bandet Perculator, et av mange i underskogen av artister som følger i kjølvannet til Palace Of Pleasure og Sternklang.

Musikken er vanskelig å beskrive, trenden er at alt flyter sammen og sjangrene oppheves. Grunnsteinene er hiphop, techno, reggae/dub, rock og jazz, samtidig som musikken i større eller mindre grad blir skapt ved elektroniske instrumenter som sampler, sequencer, synthesizer, trommemaskiner og datamaskin. Svært viktig er sampleren, en maskin som gjør det mulig å rappe snutter fra annen musikk, vri på den og på den måten bruke gammel musikk til å skape ny.

– Jeg spilte gitar tidligere, men i 1990 lånte jeg synthesizeren til en kompis, forteller Brøndbo.

– I 1993 kjøpte jeg eget utstyr, blant annet en sampler til 9500 kroner. Når man har kjøpt utstyr blir det billig å lage musikk, innspillinga av Freestylespacefunk kostet meg 89 kroner for en DAT-kassett. Den nye teknologien gir frihet til å lage musikk for folk som ikke har råd til utstyr for hundretusenvis av kroner.

Fakta – Oslotechno (anno 1997)
Techno på plate i Norge har en kort historie. Pionerene på platefronten stammer fra Tromsø, men denne oversikten konsentrerer seg om Oslo.

Både innflyttere som Mental Overdrive og Rune Lindbæk (Those Norwegians/Alanïa), og lokale helter som Sternklang og Palace Of Pleasure er med. Komplett liste over norsk techno er samlet av Vidar Hanssen i Beatservice Records og finnes her.

Album
Palace Of Pleasure: Emperor Norton (dBut 1997)
Magick A: Lemon, Saab 96 and a book (April 1997) – Norges første drum’n’bass-album?
Sketch: Abeyance (End Of Hum 1997)
Those Norwegians: Kaminzky Park (Paper 1997)
Sternklang: Freestylespacefunk (Beatservice 1997)
Current: Enter The Dream (Origo Sound 1997)
Alanïa: Skyjuice (Drum Island/Mega Scandinavia 1997)
Alanïa: Instinctive Travels (EMI 1996)
Applepie: Outshining (Space Echo 1996)
Nood: Hettylettynetty (dBut 1996)
Palace Of Pleasure: Release The Pleasure (Moondog 1996)
Lord Bård: Det Tomme Rom Tenker (Food Meet Head 1995)
Mental Overdrive: Plugged (Love OD Communications 1995)
Sketch: Reasons To Sway (Apollo 1995)
Total Transformation: In Thru Out (Space Echo 1995)
Origami Teknika: Number Zero (Metal Art Disco 1994)
SUPERskill: SUPERior (Wonderbrain 1994)
SUPERskill: Late Night Science In The Laboratory Of Body Control (Tatra 1993)

Samleplater
Igloo (dBut 1997)
Arctic Circles: A collection of sub zero soundscapes (Beatservice 1997)
Det Norske Hus (dBut 1997)
Psychoactivated phase 1-3 (Psycho Active Records 1995-97)
DJ Abstract: II (Warner 1997)
XS To The Ravezone – XS III (Zonetripper/CNR Music 1997)
DJ Strangefruit: Mixed (Warner 1996)
DJ Abstract: Tracks (Warner 1996)
Destination ÆØÅ (Kirkelig Kulturverksted 1996)
Psychedelic Ambience (Hypnotic/Cleopatra 1996)
Space Invaders One (Space Echo 1995)
XS To The Ravezone – XSII (Zonetripper 1995)
TOS.CD – Tromsø Techno 1994 (Beatservice 1994)
XS To The Ravezone (Zonetripper 1994)
The Re-incarnation Of The Sun (Psycho Active 1994)
Nova Norvegia (Get) Into The Arctic Groove (Second Hand 1992)

I tillegg kommer over 40 singelutgivelser fra de overnevnte og artister som Implosion, Star City Orchestra, Beta Frequency, Ultraviolet, Stephan Groth, Illumination, Pogomax, D.A.C. med flere.

7 kommentar

  1. […] mer om det norske rytmeåret 1997 her. Rune Lindbæk-intervju fra 1998 finner du her. Sjekk også ut Lars Vaular anno 2005 […]

  2. […] med indisk smak er det Phono og Shankar spiller. Grupper som Nood, El Sultaan og Palace Of Pleasure har flørtet med Asia, men Shankar og Phono leder […]

  3. […] Palace of Pleasure og Center of the Universe er de mest «kjente» artistene her, men dette handler mest om ukontrollert skaperkraft for musikerne og gleden av å oppdage noe helt nytt for lytterne. Personlig falt jeg for Koppen og Magnus Moriarty™, men du liker sikkert noe helt annet bedre. […]

  4. […] Mulighetene for å få vist musikkvideoer på norsk tv er veldig dårlige. Palace of Pleasure fikk vist “Summer Sound”-videoen på TVNorge etter at programmene var ferdige.  Men […]

  5. […] Posted on september 5, 2014 by oyvindholen Lørdag 6. september feirer Palace of Pleasure Keep Your Guitar in a Dark Place EP på Mir i Oslo. Dette er elektronikaveteranenes første utgivelse siden 2008, og her er mine anmeldelser av andre- og tredjealbumet. Les mitt 1997-intervju med PoP her. […]

  6. […] om norsk elektronika og klubbmusikk her, her, her, her og […]

  7. […] også denne 1997-saken, denne 1998-saken og denne […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: