Dongery og forvirringens kunst

Oslo Comics Expo-uka, dag 2: Under årets festival skulle omsider Dongery-kollektivet ha lansert sin etterlengtede jubileumsbok, men de klarte det ikke denne gangen heller. Mens vi venter på at boka skal trykkes i sommer, kan du lese denne saken fra 2003 – året da Dongery-gutta for alvor begynte å sprenge seg fram i Oslos tegneserie- og kunstverden.

Dongery anno 2003: Anders DaMonso (øverst f.v.), Marius Molaug, Bendik Kaltenborn, Kristoffer Kjølberg (nederst f.v.), Sindre Goksøyr og Flu Hartberg. FOTO: ØYVIND HOLEN

(Sjekk også ut Flu Hartbergs splitter nye bildebok, Borte vekk i byen, og Bendik Kaltenborns utstilling «Sorry!», som åpner på Galleri Storck torsdag 26. mai.)

Knæs, knæs knekkebrød. Hermeligaen Dongery sjokofant. Verdens klår på dama di. Nigellas Children er havremat i forhold. Nå endelig demrer smertene i form av en dugnadsartikkel. Ta livet av alle rottene. Here we go! Vi setter over til døve nordmenn:

For å gi et best mulig innblikk i den alternative virkeligheten, den surrealistiske språkbruken og de bisarre innfallene kunstnerkollektivet Dongery opererer i, ga Morgenbladet like greit bort notatblokken sin. Første avsnitt i denne artikkelen er skrevet i fellesskap av Flu Hartberg, Kristoffer Benjamin Kjølberg, Marius Molaug og Bendik Kaltenborn, omtrent på samme måte som de forfatter sine lederartikler. De stilte bare et krav: Morgenbladets journalist måtte skrive lederen til Dongerys aprilutgivelse Hysj! Jeg er online i mellomtiden.

– Vi gjør dette for å ha det fett, lissom. Men nå må du skrive lissom med dobbel z, ellers vil folk tro jeg er helt kørka, sier Bendik Kaltenborn.

Dongery-gjengen er ikke enkle å intervjue siden de virker nesten allergisk mot alvor, og konstant sklir ut i kreativt tullprat, injurierende påstander om andre serier – især Nemi – og en ustoppelig strøm ideer.


Fra plastelina til kunstnerkollektiv

Dongery ble startet av Kaltenborn og klassekameraten Kjølberg da de lagde plastelinafilmer på videregående skole, og har siden vokst seg til et seks mann stort kunstnerkollektiv, der Anders DaMonso og Sindre Wexelsen Goksøyr ankom gruppens kontorer i Hausmania i Oslo for sent til å være med å skrive innledningen av artikkelen.

Siden 1999 har Dongery skapt stadig mer absurde og humoristiske tegneserier med figurer som Helge Svendsen, Nardo, Andreas Aas, Rupita Bekkevold og brødrene Milorg og Markus Mikkelsplass i hovedrollene. Heftene blir stort sett utgitt i billig A5-format eller enda mindre, og kommer i så rask rekkefølge og under så mange rare navn at Dongery selv ikke helt vet hvor mange det er blitt.

– Jeg tror det er rundt 20-25 til sammen, deriblant sju numre av Dongery Magasin, sier Kjølberg.

I tillegg kommer utgivelser som fire sider lange Dongerys Julehefte 2001 der Claus Wiese blir spist av skreddere, O’ soltørkede tomater, Fagprat, Kjære, jeg forstuet barna og solohefter som Kaltenborns Dead Head, Molaugs Marius og Hartbergs Helge. Her blir leseren tatt med til en verden der folk ruser seg på syltetøy, griser heter Halvor, kongen kjører gaffeltruck og Petter Smart landsforvises.

– Vi gjør dette nærmest til tross for at det er så få fanziner for tiden. Målet vårt er ganske enkelt å få nok penger til å gi ut enda et blad, sier Hartberg.


Fem utstillinger på et halvår
Der forlag som No Comprendo Press, Jippi Forlag og Kick Ass Comics satser på forseggjorte utgivelser, dyrt papir, bokhandlere og Narvesen handler Dongery om kopimaskiner, små opplag, null markedsføring og alternative utsalgssteder. Men den høye aktiviteten og den ustoppelige kreativiteten førte til at Kristopher Schau kåret Dongery til 2002s beste tegneserie, mens gruppas mest ambisiøse utgivelse med den like ambisisøse tittelen Dongery’s ufullendte livsfrise med den uimotståelige tvangseske! ble nominert til Sproing-prisen – Norsk Tegneserieforums årlige pris for beste tegneserie.

Ikke mindre oppsiktsvekkende er det at Dongery-gjengen bare det siste halvåret har deltatt på intet mindre enn fem utstillinger; på Deichmanske bibliotek, Kunstnernes Hus, Hausmania, den egenkurerte stormønstringen Gni den mellom dere på galleriet No 9, samt en ny stor utstilling som åpner 8. mai 2003 på Oslo S. Der skal en Dongery-produsert serie i gigaformat klistres opp på fasaden til jernbanestasjonen.

– Jeg har lurt på hvordan billedkunstmiljøet ser på oss, sier Kjølberg.

– Tegneserier på utstilling er noe helsprøtt, det siste man skal gjøre, og kanskje derfor har vi vært så populære å bruke, spekulerer Hartberg.

Grunnen er nok heller at Dongery hele tiden klarer å kommer opp med strålende bisarr humor, overraskelser, utfordringer og nyskapninger, kombinert med en intens arbeidsvilje. Da de stilte ut på Deichmanske var nesten hver eneste kvadratcentimeter tilgjengelig veggplass benyttet.


Starter band
I år er målet å gi ut en utgivelse hver eneste måned, men Kjølberg synes det er blitt for mye fokus på tegneserier i det siste. For Dongery driver med det meste annet også; de har laget kortfilmer, forestillinger i grenselandet teater, hørespill og performance, nettkunst, utstillinger, musikk og lignende. I typisk Dongery-ånd annonserer Flu Hartberg at Dongery nå skal starte band.

– Det heter Vanilla Pop Dragon. Vi bruker alle instrumentene vi har og skal spille sjelfull poprock, sier han.

– Dette har jeg ikke hørt om. Nå skjer det mye bak min rygg, klager Molaug.

– Ikke klag, du er jo manager, beroliger Hartberg.

Dongery-gutta tegner hver for seg, men har kontor i Hausmania i Hausmanns gate i Oslo, der de møtes når utgivelsene skal settes sammen. På agendaen denne dagen står det noe forsinkede aprilnummeret og problemene som oppstår i juni når Flu Hartberg skal på interrail.

– Jeg kan jo maile seriene, foreslår han før en annen idé oppstår.

– Jeg kan lage tegneserier på postkort. Nei, alle kan lage serier på postkort uansett hvor de er i verden, så lager vi et postkortnummer!

Forslaget faller umiddelbart i god jord, men kan møtes av veto senere, forklarer Kjølberg.

Dongery består i det hele tatt av svært få nei-mennesker.

Undersak: Dongery anbefaler
Hva leser Dongery-gutta selv?

Kristoffer Benjamin Kjølberg
Maakies av Tony Millionaire. Ukentlig stripeserie om en alkoholisert og suicidal kråke som også finnes i animert versjon på Saturday Night Live. – Morsomt at det er mulig å lage så mange seriestriper uten at det er morsomt.

Marius Molaug
Donald Duck. – Jeg har egentlig ikke lest så mange tegneserier, men Donald var det jeg leste da jeg var liten. Spøkelseskladden var favoritten. (2010-kommentar: Så ble da også Molaug redaktør i Donald Duck & Co.)

Sindre Wexelsen Goksøyr
– Alt av Peter Kuper. Serieskaper og illustratør som har tegnet for Time, Newsweek, New York Times, Village Voice og flere andre tunge organer. Som serieskaper har han imponert med The System, Stripped og Bleeding Heart for å nevne noe.

Bendik Kaltenborn
Frank av Jim Woodring. Surrealistiske ordløse serier som blander barnslig nysgjerrighet med voksen gru på fascinerende vis. – Utrolig bra serier med flotte farger og skrekkblandet kos.

Flu Hartberg
Alt av Peter Bagge. Med The Bradleys skapte Bagge The Simpsons på crack, mens han i Hate videreførte stilen til å lage den ultimate Generasjon X-serien. – Han lager voksenserier med barnslige virkemidler.

Anders DaMonso
Roger Rabbit og The Simpsons. Er som Marius Molaug ingen tegneseriegourmet, og foretrekker animasjon.

Bonus 1: Serier fra Lisboa

Lisboa Comics har intet med Portugal å gjøre, men er et miniforlag drevet av serieskaperne Sindre Wexelsen Goksøyr og Kristoffer Benjamin Kjølberg. Deres andre utgivelse, Lisboa – The Smartest City On Earth/Lisboa – World’s Toughest City har vært ute en stund, men er verdt å få med seg uansett. Kort fortalt er det en hyllest til Chris Wares Jimmy Corrigan og David Boswells Reid Fleming – men med Petter Smart og Ørnulf Ørn i hovedrollene

Bonus 2: Dagsavisen-sak om Dongery fra 2002.

Planet Dongery

På planeten Dongery spises Claus Wiese opp av skreddere, mens Karita Bekkemellem Orheim er maskot. Nå har serieskapernes absurde humor havnet på utstilling.

Etter et snaut dusin blad med tegneserier og annet inspirert tullball var det tydelig at folkene bak bladet, forlaget og nettsiden Dongery stammer fra en annen planet. Da forlaget i går åpnet fellesutstilling med Kick Ass Comics på Serieteket i Deichmanske bibliotek, Grünerløkka, fant Dagsavisen fram til bakmennene.

– Vi kommer fra planeten Dongery og er kommet for å erobre det norske torskemarkedet, innrømmer Kristoffer Benjamin Kjølberg – som startet virksomheten da han og klassekamerat Bendik Kaltenborn lagde plastelinafilmer på videregående.

Nå står de bak et av Oslos minste multimediaforetak – med nytt kontor i okkuperte Hausmania i Hausmanns gate.

Poengløst
Dongery Magasin startet i 1999 og er på forbløffende kort tid blitt en vital gren av den norske tegneserie-eksplosjonen med sin eksentriske humor – inspirert av absurdister som Monty Python og tegneserier som klassiske Krazy Kat og ferske Underworld.

På planeten Dongery snakker Ole, Dole og Doffen dansk og røyker hasj, bandene heter Phil Colins & The Mad Dromedar From Hell, Claus Wiese spises av kannibalskreddere og skal du sette opp telt får du følgende råd: «Ikke tro på tjukke Mogens når han påstår at han kan sluke teltet ditt og gulpe det opp igjen i like fin stand».

– Vår policy, om vi har noen, er at du ikke trenger å ha noe poeng. Dongery er mer enn stilretning enn et kunstkollektiv. Kristopher Schau skrev i en anmeldelse at det vi gjorde var «tuftet på magefølelse», og det var godt sagt. Vi vet når Dongery-stilen fungerer, sier Kjølberg – som selv liker å bli forvirret når han blir underholdt.

– Som da Dongery-tegner Flu Hartberg stoppet en tilfeldig jente for å spørre om hun visste hvor Hill-Marta Solberg var. Vi er opptatt av damene i Arbeiderpartiet; Karita Bekkemellem Orheim snakker vi aller mest om – hun er vår avstandsmaskot, sier Kaltenborn.

Forvirringens kunst
Ingen tvil om at Dongery kan forvirringens kunst, bare hør sitatet fra siste «leder»: «Lyst på DongeryBlod på teppet? Vi kjenner noen som kan fikse det. Året er 1987, vi samler trucker og mumler vilt. Plutselig mangler vi tannpirkermåler.»

Både Kjølberg og Kaltenborn har funnet ut at Dongery-holdningen har hjulpet dem til å utføre deres daglige oppgaver – Kjølberg på Westerdals Reklameskole og Kaltenborn på Kunst- og håndverkskolen.

– Jeg leverte tegneserien Dead Head (med syltetøy-rus og hodespising som ingredienser) som svar på en oppgave. En annen gang skulle vi lage en klokke, og jeg leverte en heldress i dongery som svar. Dongery-stilen er slik at en slipper unna med det aller meste, sier Kaltenborn

– Og hva med reklamebransjen?

– På Westerdals gjorde vi bare slike ting.

Duoen startet med å bidra til andre fanziner, men følte at de hele tiden måtte tilpasse seg. Dongery ble stiftet for å få helt frie tøyler, og trakk til seg beslektede sjeler som Flu Hartberg, broren til Aslak i Klovner i Kamp, rapperen Dr. S, Anders DaMonso og Marius Molaug.

Bladene selges i små opplag fra Tronsmo og andre seriebutikker, mens utstillingen på Grünerløkka henger oppe helt til 15. september. Kjølberg har også startet miniforlaget Lisboa Comics.

– Nå er norske tegneserier i vinden som hakka møkk. Vi gir oss ikke før vi driver ti forlag.

12 kommentar

  1. […] en paraply for nye, absurde og bisarre humorserier. Det er spesielt moro å se at den kreative Dongery-gjengen for første gang slipper til i et større seriehefte, nærmere bestemt Universitas-serien ”Siste […]

  2. […] Mono/Q i Strøget-passasjen. Paneldeltagere: Thomas Hylland Eriksen, Donald Duck & Co-redaktør Marius Molaug og ordstyrer Flu Hartberg. I den anledning passer det bra å legge ut mitt intervju med Thomas […]

  3. […] torsdag 6. desember, med undertegnede, sosialANDtropolog Thomas Hylland Eriksen, Flu Hartberg og Dongery-gründer/Donald Duck & Co-redaktør Marius Molaug. Hør seansen som podcast her, eller les Serienetts […]

  4. […] og en lang rekke andre. Og sannelig fikk de ikke konkurranse nedenfra også, fra Kick Ass Comics, Dongery Forlag, Pokus Forlag og trolig den største strømmen av selvutgitte hefter noen […]

  5. […] Med unntak av stripeseriene er det mindre forlag som Jippi Forlag, No Comprendo Press, Seriehuset, Dongery og Westwind som står for nytenkningen, og de har både evne og vilje til å gi ut gode […]

  6. […] myldrebøker ifjor, er turen nå kommet til Oslo og Stavanger. Kristoffer Kjølberg, som grunnla tegneseriekollektivet Dongery da han traff Bendik Kaltenborn på tegning, form og farge på Manglerud videregående skole, svever […]

  7. […] og Henry Bronken ledet an i kretsen av serieskapere som fortjener større oppmerksomhet. Og Dongery-kollektivet imponerte med månedlige fanzineutgivelser og en gradvis invasjon av mainstreamen gjennom bidrag i […]

  8. […] med Trost, og det er bare å begynne å glede seg til mer aktivitet i 2006. Forlaget Dongery har alt tjuvstartet med sin mest ambisiøse utgivelse: Flu Hartbergs oppvekstskildring English […]

  9. […] historiene lite rotfeste i virkeligheten. Vi er nærmere den absurde humoren til Ronny Haugeland og Dongery-kollektivet, krydret med en dæsj rølpehumor i Pyton-ånd. Det starter strålende med Arild på eventyr med […]

  10. […] var en medfaktor til at Jippi Forlag oppsto i 1997, noe som igjen har ført til nye miniforlag som Dongery, Pokus, Kick Ass Comics og […]

  11. […] Moderator gikk som føljetong fra 2014. Siste gullegg er «Dongery klikker», der halvparten av Dongery-kollektivet får boltre seg med serier svært løst basert på overskrifter fra norske […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: