CD-singelens storhetstid

Husker du cd-singelen? Takket være artister som Coolio, Fugees, The Prodigy og… kremt… Bjelleklang ble 1995 og 1996 det store gjennombruddet for formatet. Nå er det bare japanerne og koreanerne som bryr seg, men i 1996 skrev jeg denne saken.

Singelplaten har fått fornyet liv. Mens platesalget totalt går nedover, har salget av cd-singler skutt i været på 90-tallet.

The Prodigys brennferske singel Breathe solgte til platinatrofé (20.000 eksemplarer) allerede før den kom i butikken. I fjor satte rapperen Coolio norgesrekord i singel med over 80.000 solgte eksemplarer av Gangsta’s Paradise. Og i år kjemper Bjelleklang og Fugees om slagertoppen, med over 50.000 solgte av henholdsvis Gud! Hvor du er deilig og Killing Me Softly.

Platebransjen sammenligner tidene med singelplatens gullalder på 1950- og 60-tallet. Da vinylsingelen tok over det amerikanske platemarkedet i 1954, skjedde det samtidig med at rock ‘n’ roll for alvor tok av.

– På 50-tallet var det nesten bare singler å få kjøpt, forteller Mikkel Aas, som med duoen Bjørg og Mikkel var representert på den aller første VG-lista i 1958.

I dag jobber han i plateselskapet PolyGram.

– Singelplaten markerte starten på rock ‘n’ roll-perioden. Hvis en melodi festet seg hos folk, skulle de ha den på plate. Singelplaten hadde store fordeler i forhold til de gamle 78-platene. Singlene var mindre, lettere og mer solide. De brakk ikke når det var selskap.

I dag har den mindre, lettere og mer solide cd-singelen skjøvet vinylsingelen ut fra massemarkedet. På slutten av 80-tallet sank singelsalget dramatisk, med en bunn i 1990. Men på 90-tallet har salget av cd-singler økt kraftig, og øker fortsatt. Men markerer cd-singelen også et skifte i musikksmak, som da rock ‘n’ roll gjorde sitt inntog sammen med vinylsinglen? Blant artistene som virkelig har solgt singler i Norge, er det mye hiphop og techno: Coolio, Fugees, Rednex, The Prodigy, Shaggy, TLC, Robert Miles, Mr. President, Faithless og Culture Beat er blant artistene som har solgt til platina (20.000) de siste årene.

Og med noen unntak selger de fleste av disse flere eksemplarer av singlene enn av albumene. Shaggys Boombastic-album solgte rundt 4000, Robert Miles har solgt 8500 av sin Dreamland, mens Coolio har solgt respektable 16.500 av Gangsta’s Paradise-albumet. Allikevel ingenting mot de 80.000 nordmennene som sitter med singelen.

– Folk som kjøper singler er ofte ute etter den låta, og er lite interessert i artisten, mener Mats Nilsson, formann i Grammofonplategrossistenes Forening (GGF).

I tillegg har vi fansen som skal ha alt av enkelte artister. Band som U2 og R. E. M. selger fortsatt mye singleplater.

Nilsson går ikke umiddelbart med på at vi er vitne til et skifte i musikksmaken hos singelkjøperne.

– Det er helt klart tendenser til at musikksmaken forandrer seg. Samtidig ser vi at både band som The Prodigy og Bjelleklang kan selge mengder av singleplater. Jeg tror at det fortsatt er den gode låta som vinner, uavhengig av musikkstil.

Vinylsingelen lever (såvidt)
Den lille svarte vinylsinglen lever fortsatt. Samlere holder den i live.

– Det er hovedsakelig samlere og fans av spesielle grupper som kjøper vinyl. Men dessverre ser det ut som om 7-tommeren dør en langsom død det er dårlige med rekrutteringen av kjøpere.

Mannen bak uttalelsen er Pål-Erik Gulliksrud, ildsjelen bak postordrefirmaet Wild Mind. Fra leiligheten sin på Ullevål forsyner han vinylentusiaster med singleplater.

For det gis fortsatt ut singler på vinyl i Norge. Band som Astroburger, The Yum Yums, Turboneger, Cosmic Dropouts, Hurra Torpedo og Basement Brats sverger til den svarte sirkelen. På bittesmå selskap kommer singler som bare finnes på vinyl. Og nylig ga Kåre & The Cavemen ut sin ferske vinylsingle, Reverberation, på det store selskapet Virgin.

– Jeg driver med pønk, rock ‘n’ roll og garasjerock, og i den nisjen gis det faktisk ut 30-40 vinylsingler i året av norske band, forteller Gulliksrud.

Mange små band synes det er kult å gi ut vinylsingler i små opplag. Mange av platene lages i Tsjekkia, og blir dermed billigere å lage enn cd-singler.

– Dessuten har vinylsinglen unektelig sin sjarm. Den har langt mer personlighet enn den ekle plastboksen du får CD-singler i, vemmes Gulliksrud.

Slagerparaden
Her er noen av de siste års storselgere på cd-singelfronten. Alle har solgt til platina, det vil si 20.000 eksemplarer. Eventuelle forglemmelser beklages

Babylon Zoo: «Spaceman»

Bjelleklang: «Gud! Hvor du er deilig» (2 x platina)

Coolio: «Gangsta’s Paradise» (4 x platina)

Crash Test Dummies: «Mmm Mmm Mmm»

Culture Beat: «Mr. Vain»

Celine Dion: «Think Twice»

Faithless: «Insomnia»

Fool’s Garden: «Lemon Tree

Fugees: «Killing Me Softly» (2 x platina)

Diana King: «Shy Guy»

Los del Rio: «Macarena»

Robert Miles: «Children»

Mr. President: «Coco Jambo»

Murmurs America: «You Suck»

Offspring: «Self Esteem»

The Prodigy: «Firestarter»

The Prodigy: «Breathe»

Rednex: «Cotton Eye Joe»

Rednex: «Old Pop In An Oak»

Rednex: «Wish You Were Here»

Scatman: «Mr. Scatman»

Shaggy: «Boombastic»

Spice Girls: «Wannabe»

TLC: «Waterfalls»

Av disse er det Rednex, TLC, Offspring, Diana King, Fugees, Scatman, Faithless, Celine Dion, Crash Test Dummies, Prodigy og Bjelleklang som har et albumsalg som står i forhold til singelsalget.

Salg av singelplater
1988: 817 000
1989: 668 000
1990: 615 000
1991: 636 000
1992: 705 000
1993: 1 101 000
1994: 1 220 000
1995: 1 488 000
I 1996 er det blitt solgt 1 197 000 singleplater fram til 1. oktober. Dette er en økning på 22 prosent i forhold til samme tid i fjor.

Litt singelhistorie
* Tidlig i 1954 dominerte rytmesvake fløtesangere den amerikanske popindustrien. Denne musikken ble hovedsakelig utgitt på titommers shellac-plater med 78 omdreininger pr. minutt.

* På samme tid var den nye vinylsyvtommeren med 45 omdreininger begynt å gjøre seg gjeldende. Den «lille plata med det store hullet» skulle bli en viktig faktor i fødselen til rock ‘n’ roll. 1954 var også det året Bill Haleys Rock Around The Clock kom ut.

* LP-platen, i 10- og 12-tommers format, var også på vei inn, men det var hovedsakelig klassisk musikk som ble funnet verdig til å utgis i LP-format, ikke r&b, rock og «hillbilly»-musikk. 45-platene ble formatet for populærmusikken.

* I 1953 sto 45-platene for 28 prosent  av platemarkedet i USA. Mot slutten av 1954 var den lille plata blitt så populær at 78-platene ble spådd en tidlig død.

* Vinyl regjerte fram til slutten av 80-tallet. I 1985 begynte den enda mindre cd-platen å ta over, og Dire Straits’ Brothers In Arms ble den første storselgeren på cd samme år.

* I dag raller 45-platene i dødsangst, mens CD-singlen har tatt over markedet. Samtidig blir musikk som techno og hiphop stadig mer populær. Blir en ny musikkrevolusjon igjen ledsaget av en forandring i plateformat?

3 kommentar

  1. […] seg. D3 har gitt oss høyst tvilsomme plater fra artister som Ol’ Dirty Bastard, Juvenile, Coolio og Insane Clown Posse, og Onyx’ femte album er sørgelige […]

  2. […] på Quartfestivalen, på samme dag og scene som Coolio, The Roots og engelske The Brotherhood. Coolio hadde nettopp solgt 80.000 cd-singler med «Gangsta’s Paradise», og norske plateselskap hadde for alvor begynt å snuse på […]

  3. […] Bjelleklangs «Gud hvor du er deilig» og Spice Girls’ «Wannabe» er de to låtene jeg husker som store hits på Geilo i 1996. Jeg […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: