En oppfølger til gårsdagens RHCP-post: Årets I’m With You er i likhet med de fem foregående RHCP-platene produsert av Rick Rubin. Da passer det bra å børste støv av min 2004-sak om superprodusentene Rubin og Ross Robinson (men hvor ble det av ham?).
Har du festet til «Fight For Your Right To Party» av Beastie Boys, slengt på nakkevirvlene til Reign In Blood av Slayer, digget «Walk This Way» av Run-DMC og Aerosmith, svermet for «Under the Bridge» av Red Hot Chili Peppers eller fortapt deg i de siste platene Johnny Cash spilte inn før han døde? Da kan du takke produsenten Rick Rubin.
Har du elsket Korn og Limp Bizkit, ergret deg over numetal, blitt sjokkert av Slipknot eller mistet munn og mæle i møte med den kompromissløse punkrocken til At The Drive-In og The Blood Brothers? Produsent Ross Robinson har mye av æren.
Listen over artister som kan takke herrene Rubin og Robinson er svært lang, og fredag står to av dagens tyngste rockemonstre på scenen i Oslo Spektrum. Rubin produserte Slayers banebrytende album Hell Awaits (1985) og Reign In Blood (1986), mens Robinson skrudde Slipknots monumentale sjokkrock sammen på både Slipknot (1999) og Iowa (2001). Og hvem hyret Slipknot inn for å fornye bandets lydbilde på årets Vol. 3: (The Subliminal Verses)? Rick Rubin.
Det siste året har Rubin egenhendig erobret metal, country og hiphop. Først med den monumentale Johnny Cash-boksen Unearthed, så med Slipknots fascinerende album, og sannelig tok han ikke kontroll over årets MTV Video Music Awards også. Jay-Z vant fire priser for videoen «99 Problems», der Rubin er den rare, skjeggete gubben i passasjersetet. Han har også produsert låten, og trakk med den linjen tilbake til der han startet: Med minimalistisk hardrockpreget hiphop for Run-DMC, Beastie Boys, Public Enemy og LL Cool J på 80-tallet.
I 1984 stiftet rockeren Rubin og hiphophodet Russell Simmons plateselskapet Def Jam Records. Rubin parret rapping med hissige rockegitarer, og nærmest på egen hånd viste Def Jam at hiphop ikke var noen døgnflue – men at genren kunne levere høyst levedyktige og slitesterke album.
I 1985 fikk Rubin utløp for rockefoten da han produserte Slayer, som sammen med Metallica var det sene 80-tallets viktigste metalband. Rubin takket for seg i Def Jam, og startet selskapet Def American (senere American). Han produserte blytung rock (System Of A Down, Rage Against The Machine, Audioslave) og nedstrippede album med amerikanske legender (Johnny Cash, Tom Petty). Han hjalp egenhendig Johnny Cash til å gjenfinne sin kunstneriske stemme på de fire American-platene han rakk å spille inn før sin død.
Rubin skapte krysningen rock og rap, men det var Ross Robinson som tok fusjonen til himmels med sitt arbeid med Korn og Limp Bizkit på midten av 90-tallet. Der Rubin hoppet av hiphopkarusellen, har Robinson tatt aktivt avstand fra genren han var med å skape; døpt numetal. Isteden har han satset på å utforske energisk, kompromissløs og eksperimentell hardrock, samtidig som han har klart å holde på sin kommersielle teft. Han oppsummerte også sin sin karrière i år da han produserte The Cure, et band som alltid har vært et forbilde for mye av den dystre amerikanske hardrocken Robinson har hatt fingrene i.
I luksusutgaven av The Clash’ London Calling kan du se en dvd-dokumentar der bandets eksentriske og alkoholiserte produsent Guy Stevens går bananas i studio. Han hopper rundt, kaster stoler og stiger på bandmedlemmene og girer dem opp til å yte sitt beste. Han klarte å provosere frem bandets definitive mesterverk, og Rubin og Robinson er av den samme skolen: Dedikerte lydnerder som gjør hva det skal være for å feste og forsterke et bands særpreg på plate.
Rubin foretrekker å sitte hjemme og høre på plater fremfor å gå på konsert, og når han arbeider med en artist ønsker han at platen skal fange et ideal artistene aldri klarer å fange på konsert. Han mener en plate alltid skal overgå det en artist spiller på scenen, og gjør den ikke det, er det produsentens ansvar. Robinson har en lignende filosofi, han går etter å feste det han kaller artistens sjel på bånd – og er mindre opptatt av toner, lydbilde og teknologi.
Samtidig er det liten tvil om at begge produsentene tilfører så mye i forhold til lydbildet at blir medlem i bandet de produserer for. De er ikke en innleid tekniker, men en selvstendig kunstner som vil bevare artisten de jobber med – ikke for – for ettertiden. Noe de til de grader har klart så langt.
Opprinnelig publisert i Aftenposten.
15 svar på “Geniet Rick Rubin”
Et annet viktig punkt på RRs CV var å slepe Geto Boys inn i studio igjen og produsere nyinnspillingen av albumet Grip It! On That Other Level for så å gi det ut som «The Geto Boys» på Def American. Dette er mitt absolutte favoritt rapalbum og er en bunnsolid evigvarende klassiker.
Et meget godt poeng. Rick var svært tidlig ute med å fronte the dirty south også.
[…] høst ga jeg produsentene Rick Rubin og Ross Robinson mye kjærlighet. På tide å følge opp med en pen bunke anmeldelser av Robinson-produserte album. Mye snadder her, […]
[…] på 80-tallet. Mye av æren/skylden tilfaller produsenter som Russell Simmons, Larry Smith og Rick Rubin. Dette sa DMC da jeg intervjua ham i 2007 (les hele intervjuet […]
[…] de med Jonas Kullhammar og Sven Eric Dahlberg på Oslo jazzfestival, og Armed Love er produsert av Rick Rubin – med saksofon av Kullhammar og orgel av selveste Billy Preston (Little Richard, The […]
[…] de med Jonas Kullhammar og Sven Eric Dahlberg på Oslo jazzfestival, og Armed Love er produsert av Rick Rubin – med saksofon av Kullhammar og orgel av selveste Billy Preston (Little Richard, The […]
[…] For Run-DMCs forhold til rock begrenset seg ikke bare til «Walk This Way». Tunge rockegitarer spilte en viktig rolle i trioens lydbilde, men Jam Master Jays innsats har i ettertid vært noe undervurdert sammenlignet med produsentene Russell Simmons og Rick Rubin. […]
[…] – Nja, jeg følte meg i alle fall hjemme nok til å sove på sofaen ute i loungen. Jeg dro ikke for å møte heltene mine, men fordi det var et proft studio med flinke folk. Kieran Walsh var for eksempel en av de beste teknikerne jeg har jobbet med, en voksen og hvit irsk rocker som minnet om Rick Rubin. […]
[…] still mad as hell,» synger de på «Not Ready To Make Nice», og med hjelp fra superprodusent Rick Rubin er dette blitt suveren countryrock som også bør føre til et gjennombrudd i […]
[…] Jon utvider nedslagsfeltet med ballader (døpt crunk&b), g-funk og metal (gjesteprodusent Rick Rubin sampler Slayer på heftige «Stop Fuckin Wit Me»), men han er klart best når vi vet hva vi får. […]
[…] Johnny K («kjent» for arbeid med Loudmouth og Tadpole) – for sammenlignet med Ross Robinson og Rick Rubins snerrende rotweilere er lydbildet på Believe som en puslete […]
[…] Vokalist Serj Tankian snerrer, brøler og hvisker ut alt fra tørt avisspråk til slagordaktige refreng med stor tyngde, mens Daron Malakian står fram som den reneste riffmester og rytmeseksjonen holder en brutal presisjon på linje med Helmets glansdager – det hele godt hjulpet fram av produsentringrev Rick Rubin. […]
[…] Rick Rubin sitter i produsentstolen, og viser nok en gang at hans gode øre parret med Frusciantes melodiske teft er gull verdt. Lyden er storslått, detaljrik og lekker, og melodiene og harmoniene sitter fra første sekund. Gamle fans vil nok få angstanfall over mengden ballader, men det er nesten så en kan høre jubelen som må ha strømmet ut fra Warners hovedkvarter da Red Hot Chili Peppers leverte dette albumet. […]
[…] er produsert av Ross Robinson, som tar opp tråden fra At The Drive-Ins Relationship of Command med et lydbilde som høres ut […]
[…] med Rage Against The Machine med Chris Cornell fra Soundgarden som vokalist og Rick Rubin i produsentstolen? Etter lang tids ryktemakeri og usikkerhet er drømmeprosjektet Audioslave […]