Ultima: Hvem skal kjøpe samtidsmusikk?

Torsdag 8. september går startskuddet for Ultimafestivalen, og til glede for ufattelig mange: Jeg benytter anledningen til å tømme arkivet for Ultima-stoff i dagene som kommer. Først: Den oppsiktsvekkende 2004-kioskvelteren «Samtidsmusikk selger ikke».


SUPERSTJERNER: ARDITTI-KVARTETTEN (Foto: Philippe Gontier)

Ultimafestivalen omsetter rundt 15.000 billetter, men langt færre tar med seg musikken hjem. Norske samtidsmusikkplater selger i snitt bare noen hundre eksemplarer, mens platene til årets festivalkomponist ikke en gang er å få.

–Situasjonen er fortvilet i forhold til platesalg, og i forhold til hvor mange som møter opp på konsertene burde salget være langt bedre. Problemet er at de uavhengige butikkene og det interesserte fagpersonalet forsvinner, og at bare en håndfull kompetente platebutikker finnes igjen på landsbasis, sier Hege Imerslund, etikettbestyrer i Aurora, plateselskapet til Norsk Komponistforening.

Hun mener samtidsmusikk på plate har havnet i en uheldig skvis. På den ene siden gjør utviklingen for butikkene at Aurora er i ferd med å gi opp butikksalg. På den andre siden er ikke den jevne platekjøper blitt flink nok til å handle via nettet ennå. Resultatet er skuffende lave platesalg.

Lokomotivet Arne
Der Leif Ove Andsnes er lokomotivet i den klassiske musikken, har Arne Nordheim tilsvarende status i samtidsmusikken. Cd-boksen Listen: The Art of Arne Nordheim har solgt 1171 eksemplarer, men ellers ligger salget i snitt på 600 til 800 eksemplarer.

Ikke så verst, men rundt 550 av disse går via Norsk kulturråds innkjøpsordning. Det reelle platesalget til butikk på våre eksempler ligger fra 77 til 311 eksemplarer – inkludert salg til utlandet.

– Det er nesten ingen butikker som vil ta inn norsk samtidsmusikk. Vi har problemer med distribusjonen, og en bedre innkjøpsordning eller momsreduksjon på smale plater ville vært en god hjelp, sier Anders Eggen, daglig leder i Ny Musikk.

Ny Musikks plateselskap Albedo, og deres bestselger de siste årene har solgt 781 eksemplarer til butikk, inkludert 550 til innkjøpsordningen.

–Det er ikke så lett å selge samtidsmusikk, det er kortversjonen. Nå er det Ultima, men vanskelig å oppdrive noe som helst av de aktuelle komponistene på plate. Selv om folk kommer på konsertene og det er full aktivitet, sier Erik Gard Amundsen i Grappa Musikkforlag, som distribuerer selskap som Aurora, Simax og Rune Grammofon.

Upopulær festivalkomponist
Nettavisen Ballade.no har sjekket Oslos ledende platebutikker for kunstmusikk for å finne plater av årets Ultima-festivalkomponist; Louis Andriessen fra Nederland. Ingen butikker hadde en eneste plate å vise til, til tross for at festivalprogrammet beskriver Andriessen som «en av vår tids største komponister».

– Interessen for samtidsmusikk er slik jeg ser det langt mer konsertbasert enn platebasert, sier Jan Bøyum i Aktiv Klassisk til Ballade.

Både Norsk Komponistforening og Ny Musikk håper på internett som salgskanal. Vi tok en telefon til Phonofile, selskapet som selger norsk musikk via nett – både som plater og datafiler. De har blant annet alle platene utgitt av Norsk Komponistforening til salgs.

– Vi har hatt 150 salg i løpet av de to årene vi har drevet fra Komponistforeningens kataloger, og det synes jeg egentlig ikke er så verst. I Norge er det til sammen snakk om 50 enkeltfiler og 30 hele album. Vårt mandat er å gjøre norsk musikk tilgjengelig uavhengig av genre, og jeg synes dette er en indikasjon på at det er vellykket. Om to år vet flere om mulighet til å finne musikk på nettet, sier prosjektleder Knut Bøhn i Phonofile.

Det er uansett ingen som gir ut norsk samtidsmusikk på plate for å tjene store penger. Satsningen videre hos Aurora er på ingen måte truet, på tross av svakt salg.

– Vi har aldri hatt noe overskuddsmål for disse utgivelsene. Hovedmotivasjonen er dokumentasjon av norsk musikk vi mener er viktig for å bevare for ettertiden, sier Hege Imerslund.

Undersak: Vil ha musikerne i front
Norsk Komponistforening har innsett at musikerne må være lokomotivet dersom man ønsker å selge plater med norsk samtidsmusikk. Neste onsdag slipper selskapet en plate med den verdenskjente Arditti-kvartetten.

Aurora er plateselskapet til Norsk Komponistforening, og tradisjonelt sett er det komponistens navn som har prydet plateomslagene. I år satser selskapet sterkere på musikerne i front.

– Det er en bevisst tanke er å bruke utøvere i større grad enn før, istedenfor å utelukkende satse på komponistportretter. Utøverne har bedre utgangspunkt for å spre og markedsføre musikken gjennom sine konserter, og norske komponister må innse at musikerne er inngangsporten for å få spilt inn musikk og solgt den til publikum, sier Hege Imerslund i Aurora.

Tidligere i år slapp selskapet en plate med Affinis-ensemblet, og under Ultima gir det ut Ultima Arditti, vol. 1 med Arditti-kvartetten. Den har spilt inn godt over 100 album, og er det nærmeste du kommer superstjerner i ny musikk-miljøet. De spiller verk spesialskrevet av de norske komponistene Ragnhild Berstad, Jon Øivind Ness, Sven Lyder Khars og Rolf Wallin – som alle tidligere har gitt ut plater i eget navn. Siden vil cellist Aage Kvalbein følge opp med en soloplate.

– Ved å sette musikerne i fokus opplever vi også erfaringsmessig høyere temperatur under innspillingen og et bedre produkt. Ganske enkelt fordi de får velge musikken selv, og ikke bare hyres inn. Ved å gi ut en plate med Arditti-kvartetten vil norsk samtidsmusikk forhåpentligvis få et internasjonalt løft man ellers bare kunne drømt om, mener Imerslund.

Fakta – Platesalg (anno 2004)

Salgstallene til utvalgte norske samtidsmusikk-plater. De fleste er innkjøpt av Norsk kulturråds innkjøpsordning for fonogrammer, som innebærer rundt 550 eksemplarer av det totale salget.

* Arne Nordheim: Listen – The Art of Arne Nordheim: 1171 (boks på syv cd-plater)

* Diverse komponister: Sinus Seduction: 861

* Hilde Torgersen/Cikada Duo/SISU: Will you give me to tell you: 781

* Oslo String Quartet: The Silver Cord: 755

* Oslo Sinfonietta: Eivind Buene – Objects of Desire: 624

* Hilde Torgersen: Voice Stories: 612

* Ragnhild Berstad: Respiro: 360

* Oslo Sinfonietta: Faces: 152 (ikke innkjøpt)

* Cecilie Ore: A. – Ein skuggeopera: 77 (ikke innkjøpt)

Tallene viser salg i Norge og utlandet gjennom butikk. Salg på festivaler og konserter kommer i tillegg.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: