Menn som kjøper sex: Chester Browns Paying for It

Chester Brown viser seg igjen fram som en av vår tids modigste, åpneste og mest skamløse kunstnere: I tegneserieboka Paying for It står han åpent fram som horekunde.

I 1996 blir det slutt mellom serieskaperen Chester Brown og musikeren Sook Yin-Lee. Der andre serieskapere ville veltet seg i selvmedlidenhet, innser Brown at han ikke lenger har behov for romantikk i livet sitt. Han begynner isteden å kjøpe sex av prostiuerte, og i tegneserien Paying for It: A Comic-Strip Memoir About Being a John kommer han ut av skapet som horekunde.

Chester Brown har vært en av mine favorittserieskapere siden jeg oppdaget hans surrealistiske tegneserie Yummy Fur gjennom antologien The Best Comics of the Decade i 1991. Men jeg har aldri skrevet noe særlig om ham. Før nå.

Kort etter jeg oppdaget canadieren, gikk han fra surrealisme (sjekk ut boka Ed the Happy Clown) til sosialrealisme. Han begynte å utforske sitt eget liv i flere svært åpenhjertige selvbiografiske historier, ikke minst utforsket han sitt eget forhold til pornografi og onani i serien som siden ble samlet mellom to permer under navnet The Playboy.

Midt på 90-tallet blir slik selvbiografisk dyneløfting en aldri så liten trend i nordamerikanske tegneserier, og siden Chester Brown er en kontrær og sær liten jævel, finner han nå isteden på noe helt annet. Først gjør han et ærlig forsøk på å skildre verden fra babyperspektiv i den forvirrende, men fascinerende serien Underwater. Det tok meg flere numre før jeg i det hele tatt forsto at de uforståelige bokstavene som fylte snakkeboblene var et forsøk på å beskrive verden fra babyens side – før den har knekt språkkoden (sakte, men sikkert blir noen ord og litt mening forståelig).

Underwater er Browns ufullendte verk, for i 1999 startet han isteden på en biografi over den kontroversielle canadiske mestisopprøreren Louis Riel, som førte til mye heder og ære.

Med årets Paying for It vender han altså tilbake til selvbiografien, og der The Playboy føltes i overkant intim og selvutleverende, var dette likevel bare en forsmak på det som kommer her. Dette er en nådeløst ærlig utlevering av eget (manglende) kjærlighetsliv, Browns forsøk på å intellektualisere og rasjonalisere et liv uten romantisk kjærlighet. Etter bruddet med Sook-Yin er Brown overhodet ikke klar for noe nytt forhold, og han innser at han får dekket sine viktigste behov for menneskelig samvære og kontakt gjennom sine nære venner. Brown er utmattet over kranglingen og eieforholdet som kommer inn i bildet når man blir kjærester, og vil helst slippe unna de mentale anstrengelsene dette fører med seg.

Men selv om han ikke har behov for annen kjærlighet enn den han får fra venner og familie, trenger Brown fortsatt sex en gang iblant. Løsningen blir å kjøpe sex, og etter å ha overvunnet angsten og skammen ved å oppsøke prostituerte første gang, innser Brown at dette er løsningen.

Mens han jobber med Louis Riel besøker Brown gjentatte ganger prostituerte, og som den innadvendte og lettere avstumpede personen han faktisk er (vennen og kollegaen Seth har flere ganger hevdet at Brown ikke har vanlige menneskelige følelser), fører han en grundig dagbok over sine seksuelle eskapader. Paying for It er en kjølig og nøktern beskrivelse av Browns møter med til sammen 23 prostituerte Brown, kombinert med en grundig og personlig diskusjon om hvorfor han gjør som han gjør, fylt ut med et omfattende etterord og tallrike fotnoter.

Paying for It er ikke behagelig lesning. Det er heller ikke opphissende lesning, tegnet som den er i Browns enkle stil. Men det er et solid innlegg i en komplisert debatt, og en bok som bør leses av alle som er interessert i det brennbare temaet: Skal det være lov og kjøpe og selge sex?

Chester Brown argumenterer godt for sitt syn, men helheten trekkes ned av hans fatalistiske syn på den romantiske kjærligheten. Jeg kan godta at Brown personlig mener at dette ikke er noe for ham, men han havner på tynnere is når han prøver å gjøre dette til noe allment. Dette er først og fremst historien om hvorfor å kjøpe sex er den beste løsningen for Chester Brown.

Les noen gode og grundigere anmeldelser av Paying for It her, her og her, for ikke å glemme denne:

Johnny Ryan gjør sin vri på Chester Brown.


Chester Brown og kompisen Joe Matt, Browns nærmeste konkurrent når det kommer til selvutlevering av eget sexliv.

Reklamer

6 kommentar

  1. […] Palomar av Gilbert Hernandez. 3. From Hell av Alan Moore og Eddie Campbell. 4. The Playboy/Fuck av Chester Brown. 5. Watchmen av Alan Moore og Dave Gibbons. 6. City of Glass av Paul Auster, David Karasik og David […]

  2. […] Matts nærmeste venner, kanadierne Chester Brown og Seth, bretter ut sine liv i tegneserieruter. Trioen dukker til og med opp i hverandres serier, […]

  3. […] spinner videre på det beste fra bølgen av nordamerikanske selvbiografiske serier i stil med Chester Brown, Seth og Joe […]

  4. […] Jeg er en av de få tegnerne i min lille klikk som foretrekker hefter. Chris Ware, Seth, Chester Brown og Adrian Tomine er nok mest interessert i bøkene, og gjør heftene av økonomiske årsaker. Hvis […]

  5. […] serietegnernes egne opplevelser og liv. Hefter som Hate, Eightball, American Splendor, Peepshow og Yummy Fur er […]

  6. […] Pratt gjorde til Olivier Austens film med samme navn fra 1991. Bør leses som en epilog til Chester Browns tegneseriestorverk Louis […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: