Torsdag 29. september kl. 19 arrangerer Fett sleppefest og debatt om hiphop og kvinnesyn på Litteraturhuset, med undertegnede og tre rappere i panelet: Vågard fra A-laget, Mari fra Hank & Mari og Whims.
Whims, aka Jo Morten Weider, tar i Fett et skriftlig oppgjør med hiphopkulturens kvinnesyn, krydret med sosialkonstruktivistiske argumenter om vårt patriarkalske meningsunivers og heteronormative samfunn, så da er jo jeg nødt til å publisere denne 2004-saken fra da han kalte seg Whimsical og svømte i lettkledde damer. Les ferskt intervju i Dagsavisen her.
___________________
Norge har fått en ny yrkesgruppe: Lettkledd dame i musikkvideo. Den norske rapperen Whimsical stormer til topps på NRKs Svisj-liste med hjelp av nakne pupper og lår, men samtidig er den lettkledde trenden i ferd med å snu i USA.
Bikiniens inntogsmarsj
Bar hud, nakne brystvorter, ristende rumper og våte blikk. Lettkledde jenter er blitt fast inventar i musikkvideoene, og i år har også flere norske artister kastet seg på trenden. De dristige videoene til rapperne Jaa9 & OnklP og Kleen Cut har alle toppet topp ti-listen til NRK 2s «Svisj»-program – basert på seernes egne ønsker.
Forrige uken gikk den norske rapperen Whimsical rett til topps på listen Svisj-listen med videoen «Coming Home», en av de mest lettkledde norske musikkvideoene noensinne – med både nakne brystvorter og rumper. Whimsical kaster skjorta selv, og stiller i bar overkropp på slutten. Slik sett slår videoen tre fluer i en smekk: Noen liker låten, noen liker den kjekke rapperen, mens andre igjen liker jentene.
Objektivisering
– Det er gammelt nytt at naken hud og flotte jenter selger, og du kan gjerne kalle meg kynisk for å ta i bruk det. Derfor må jeg kompensere litt med å stå i bar overkropp på slutten. Dersom jeg kan selge flere plater på å ha med damer og ta av meg skjorta, så gjør jeg det, sier Whimsical, alias Jo Morten Weider.
Han slipper platen Coming Home EP 4. oktober, og har i flere år vært et navn i hiphopundergrunnen. Nå merker han økt oppmerksomhet og interesse, blant annet takket være den dristige videoen. Han er lei av at det automatisk blir snakk om kvinnediskriminering bare du har noen pene jenter i videoen.
– Å bruke pene jenter i seg selv er ikke kvinnediskriminerende, men det er et uttrykk for objektiviseringen vi møter overalt i samfunnet. Å legge merke til utseendet først er noe som ligger instinktivt hos alle mennesker, mener han.
Whimsical synes flere videoer går langt over streken når det kommer til å slenge jenter med g-strengtruser opp i kameralinsen.
– Men det må ikke bli slik at det blir ramaskrik bare man ser naken hud og tause jenter i en video. Problemet er egentlig mangelen på kvinnelige utøvere. Vi trenger flere jenter som bruker mannlige dansere med sixpacks i sine videoer.
– Gøy med sex
– Jeg lover deg. Vi får masse e-post og ønsker om sexy videoer. Folk synes det er gøy med sex. Mange ønsker seg de groveste versjonene av videoer som «Lapdance» av N*E*R*D, «Right Thurr» av Chingy og «P.I.M.P.» av 50 Cent. Også flere heavyrockvideoer viser mye naken hud. For ikke å snakke om Britney, Kylie og Christina, sier Gisle Stokland, musikkansvarlig i ZTV.
Han føler riktignok at den voldsomme kroppsfokuseringen i amerikansk hiphop har nådd en topp, og at pendelen nå svinger andre veien.
– Se på Jay-Zs «99 Problems», storvinneren fra årets MTV Music Video Awards, og den nye Fabolous-videoen. Null sexfokus, sier Stokland.
Fra innsiden
I debatten om lettkledde musikkvideoer er det en part som vanligvis forblir like tause som i videoene de opptrer i: Hva synes jentene som danser og gjør seg lekre om jobben? Vi tok en telefon til Henriette Kleppan, som du kan se i hvit paljettkjole på sofaen til Whimsical.
– Det var morsomt å være med, og det ga faktisk mersmak. Gøy å se en musikkvideo fra innsiden, sier Kleppan, som ikke føler hun har gjort noe galt eller kvinnediskriminerende.
– Så lenge videoen er pen og sexy på en fin måte, er det greit. Vi må innse at utseende er noe som selger de fleste produkter, også musikk. Men mange videoer er altfor drøye; Christina Aguileras «Dirrty» er helt forferdelig. Men jeg synes faktisk Whimsical går litt langt når han viser nakne pupper og rumper i videoen. Det ville ikke jeg ha gjort, avslutter Kleppan.
Undersak 1: – Artistene selger kroppen sin
Christina Aguilera selger seg selv istedenfor musikken i videoene sine. Det mener et panel av tenåringsjenter, intervjuet for en hovedfagsoppgave i sosiologi.
– Det fleste av jentene var lite begeistret for Christina Aguileras video. De reagerte på at hun kler seg som en hore, samtidig som hun krever å ikke bli kalt «hore». Ifølge jentene oppfyller hun alle kravene til det å være en hore, sier Kristin Ødegården til første nummer av det feministiske tidsskriftet Fett.
Hun er i ferd med å avslutte sin hovedfagsoppgave i sosiologi ved Universitetet i Oslo. Temaet er populærkultur og jenters kjønnsidentitet, og en del av innholdet er 14- 16 år gamle jenters reaksjon på det seksuelle innholdet i dagens musikkvideoer. Nærmere bestemt «P.I.M.P.» av 50 Cent og Aguileras «Can’t Hold Us Down».
Ødegården forteller at jentene liker Aguileras musikk, men tar avstand fra henne fordi hun opptrer så lettkledd i videoen.
– Ifølge jentene er det å spille så mye på sex en måte å fortelle at musikken ikke er bra nok, at man må «selge» seg selv på andre måter. Jentene synes det er greit å være pen og sexy, men når man nærmest kler seg naken, mister man respekten. Da jeg spurte jentene hvilken artist de ville vært, sa mange at de ville vært en gutteartist «for da kunne jeg hatt på meg klær og fortsatt sett digg ut», sier Ødegården.
Undersak 2: Cloroform med bikiniprotest
Hiphopartistene er ikke de eneste som liker lettkledde jenter. Bandet Cloroform har hyrt inn fire bikinijenter til sin nye video, men det hele er egentlig en protest mot kroppsfokuset i bransjen.
I den ferske videoen «Special Needs» av jazz/rock/elektronika-bandet Cloroform møter vi fire bikinijenter som hyres inn av Cloroform’s Butchery. De får i oppdrag å reklamere for rått kjøtt, og ordet «kjøttmarked» får en ny betydning når jentene danser med rå kjøttbiter så slintrer og blod spruter.
– Det ser helt vanvittig ut med damer i bikinier som danser med rå kjøttstykker. I begynnelsen tenker du kanskje: «Kult, jenter som danser med kjøtt». Men utover i videoen blir det vondt å se på. Jenter i bikini dukker opp over alt, jeg har sett bikinijenter reklamere for en datachip i et datablad. Vi mener det har gått altfor langt, sier John Erik Kaada i Cloroform.
Han mener bikiniprosenten i amerikanske r&b- og hiphopvideoer tippet over i det absurde for lenge siden.
– Det må være en eller annen mekanisme som sier at jenter i bikini er helt topp. Det synes jeg også, men det må være en grense. Når det blir gnidd i trynet på deg daglig, er det ikke kult lengre.
Videoen er innspilt i anledning av at Clorofom-albumet Hey You Let’s Kiss slippes i Danmark. Deretter går trioen i gang med å spille inn et nytt album.
– Vi spiller inn platen i studio, drar på turné i Norge og Danmark i oktober – og så går vi i studio for å spille inn plata en gang til. Da får vi muligheten å velge mellom to versjoner før albumet slippes i februar, sier Kaada.
Opprinnelig publisert i Aftenposten.
3 svar på “Whimsical og damene”
[…] Apropos Tone Damli Aaberges nye musikkvideo: Får videoene kritikken de fortjener? spurte Norsk kritikerlag i 2004. Jeg kan ikke si jeg har gjennomført noen analyse, men kan ikke akkurat si at jeg har lest så mange gode tekster om musikkvideoer i det siste. Så må kritikerne skjerpe seg – igjen? Mer om musikkvideoer her og her. […]
[…] Sagacity, Big K, Shepherd and Definite, Whimsical og Essentials of the Deuce jobber med EP-prosjekter [Whimsical ga ut ep i 2002, Definite i 2003, […]
[…] ble en veldig fin prat med Linda Vidala, om karrieren fra korps og produksjon via tidlig videobabing og popkarriere til gjennombruddet med «Bængshot» og veien videre, alt krydret med smakebiter fra […]