Frank Millers berg-og-dalbane

Frank Millers berg-og-dalbane-karriere fortsetter. Etter den søte hevnen på Hollywood med 300 og Sin City, kan det se ut som om suksessen gikk ham til hodet.

De persiske horder i 300.

Først ga Miller oss filmkalkunen The Spirit, og nå kommer den rabiate antijihadistiske tegneserien Holy Terror. Denne teksten skrev jeg i 2007, da han var på høyden av filmkarrieren. Det er vel også på tide å revurdere 300 som et symbolverk for de som frykter Eurabia. Mer om Miller herher og her, nå over til 2007:

____________

I 1990 ble Frank Miller massakrert av Hollywood. Nå brukes tegneseriene hans som både dreiebok og storyboard.

Spartanerne marsjerer som en blanding av superhelter, greske guder og en væpnet utgave av Chippendales, mens de persiske hordene er en mutert utgave av 1001 natt, ledet av en gjennompiercet svart kjempe som minner mer om en nattklubbkonge fra New Yorks underverden enn den historiske kong Xerxes I. Blodet spruter over benkeradene, og i kinostolen gliser tegneserieskaperen Frank Miller bredest av alle..

På tampen av 1980-tallet var Miller kongen på haugen i den amerikanske tegnseriebransjen, etter gnistrende oppdateringer av Batman i The Dark Knight Returns (1986) og Batman: Year One (1987). Miller var klar for nye utfordringer, men endte som arbeidsmaur i Hollywood. Han forsøkte seg med manus spekket med ultravold, samtidssatire med tung labb og helsvart humor, men etter Robocop 2 (1990) og Robocop 3 (1993) sverget Miller på at han aldri ville ha noe mer med Hollywood å gjøre, siden manusene var tuklet med i en slik grad at de nærmest var ugjenkjennelige for opphavsmannen.

Millers verdener
Samtidig hadde Miller også røket uklar med Marvel og DC Comics, superheltgigantene i seriebransjen, på grunn av opphavsrettslige krangler. Dermed begynte han å skape sine egne verdener for det mindre forlaget Dark Horse Comics, som ironisk nok hadde bygd seg opp med gode videreføringer av filmer som Aliens, Predator og Terminator. Miller serverte den politiske science fiction-satiren Give Me Liberty (1990-97) og ekstremaction i Hard Boiled (1990), før han traff gullfuglen med den hardkokte «krim noir»-pastisjen Sin City (1991-99).

Millers univers ble skapt parallelt med Hollywoods økende fascinasjon for tegneserier, og i dag er filmbransjen så trofaste mot Miller at tegneseriene hans brukes både som dreiebok og storyboard. I Sin City (2005) var Miller medregissør, uhørt i et Hollywood der fagforeningene har stått på at filmene skal ha én regissør. Sin City 2 kommer til sommeren [2011-kommentar: Nei, det gjorde den ikke.], og nå er filmen basert på Millers krigsopus 300 her, med Miller som «executive producer».

For å gjøre Millers hevn over Hollywood ekstra søt har forlaget Avatar laget tegneserie av Millers manus for de to Robocop-filmene, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor Hollywood fikk kalde føtter når man leser denne groteske, ultravoldelige og nihilistiske science fiction-historien.

Uhistorisk korrekt
300 forteller om slaget mellom spartanerne og perserne ved Thermopylene i år 480 f.vt. Serien er en ellevill stiløvelse fra Miller, inspirert av barndommens voldsomme fascinasjon for filmen The 300 Spartans (1962), der han med brede pensel- og pennestrøk gjenforteller slaget som myte, preget av de voldsomme overdrivelsene, karikerte figurene og voldsromantikken som gjennomsyrer de fleste av seriene hans.

300 er gresk historie gjenfortalt med superheltbriller, og når Zack Snyder, mannen bak den intense zombiefilmen Dawn of the Dead (2004), får kloa i dette materialet blir sirkuset bare større. Snyder legger uheldigvis til noen overnaturlige vesener som gjør assosiasjonene til slagscenene i Ringenes herre sterkere, og den tynne historien er utvidet med litt politisk renkespill hjemme i Sparta.

Ellers er filmen like trofast overfor originalen som Stanley Kubricks A Clockwork Orange var overfor Anthony Burgess’ roman. Scener og dialog er løftet rett fra serien, og i actionsekvensene fungerer dette suverent. Dialogen blir i overkant teatralsk og oppstyltet, og det er typisk Miller at manusene hans ikke alltid kommer heldig ut av høytlesning.

Der serien var en stiløvelse for Millers strek, er filmen en stiløvelse i moderne dataanimasjon, og sammen med filmer som Sin City og Sky Captain and the World of Tomorrow (2004) bidrar den til å rive ned skilleveggene mellom animasjon og spillefilm ytterligere. På flere vis er Snyders filmatisering mer energisk og medrivende enn originalen, men trolig ender dette som en kultfilm – for Miller-fans, folk som elsker gigantiske slagscener og homofile. For selv om spartanerne står fram som homofobe, er det mer lær, glinsende muskler, testosteron, gryntende basketak og homoerotikk her enn i den samlede karrieren til Village People.

Zack Snyder
300
Warner Bros./Sandrew Metronome 2007

Frank Miller og Lynn Varley
300
Egmont Serieforlaget 2007

Frank Miller, Steven Grant og Juan Jose Ryp
Frank Miller’s RoboCop
Avatar Press 2007

Opprinnelig publisert i Ny Tid.

Bonus: Ny Tid-notis.

Iran bannlyser 300
I USA spilte filmen 300, om det historiske slaget mellom perserne og spartanerne ved Thermopylene, inn 70 millioner dollar i løpet av åpningshelgen, men nå får filmen Iran til å rasle med sine diplomatiske sabler. «Slike handlinger er en del av den fiendtlige planen mot Iran, og er en del av deres krigføring. Med iranske kunstneres rike kulturelle kapital og kapasiteter, vil fiendene våre garantert tape dette slaget, i likhet med de andre slagene de kjemper mot oss,» sier den iranske regjeringstalsmannen Gholam Husein Elham til nyhetsbyrået AP, ifølge Dagbladet.no. Filmen er basert på en tegneserie av Frank Miller, som for øvrig jobber med en tegneserie der han sender Batman etter Osama bin Laden: Holy Terror, Batman.

4 kommentar

  1. […] (Les mer om Kristopher Schau her. Mer om Frank Miller her og her.) […]

  2. […] er selvsagt Tegneserienes historie. Bla i den her. Mer Frank Miller her og her, mer […]

  3. […] Hollywood ikke helt har gitt opp kampen om det kvinnelige publikummet, men det er guttefilmer som 300 som leder […]

  4. […] side om side med størrelser som Brian Michael Bendis, Sam Kieth, Peter Kuper, Mike Mignola, Frank Miller, Harvey Pekar og Joe […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: