Idol-uka 4: Marion Ravn

Hva hadde Idol-dommer og artist Marion Ravn felles med tegneserieskaper Jason og forfatter og dramatiker Jon Fosse i 2005? Jo, de prioriterte utlandet, slik at Norge måtte finne seg i å vente på deres nye verk.

(Les mer om Hans Erik Dyvik Husbys tid i Turboneger her , her , her og her. Les om Gunnar Greve Pettersen her, Bertine Zetlitz her og Ravi her.)

Høsten 2005s kulturlanseringer er i full gang, og forrige uke dominerte popstjernen Marion Raven [2011-kommentar:  Hun kalte seg det i 2005] norske medier i anledning slippet av solodebuten Here I Am. Medieblesten var ikke like intens rundt tegneserieskaperen John Arne «Jason» Sæterøy, men albumet La meg vise deg noe… har allerede fått strålende anmeldelser.

Disse to høyst forskjellige kunstnerne har noe helt spesielt til felles: Lanseringene i Norge er bare en del av en større verdensplan, og for begge kommer Norge i andre rekke. Here I Am ble sluppet i seks land i Sørøst-Asia på forsommeren, mens La meg vise deg noe… ble utgitt i Sverige og Frankrike allerede i september 2004. Først nå utgis de i hjemlandet, og historien bak er et godt eksempel på globaliseringen av kulturmarkedet.

Internasjonal stjerne
Marion Ravn og Marit Larsen fra Lørenskog ble globale popstjerner med duoen M2M. I sommer lanseres Ravn som soloartisten Marion Raven i Sørøst-Asia, Skandinavia og Mexico gjennom det amerikanske plateselskapet Atlantic Records – som igjen eies av gigantselskapet Warner. Og det var Asia-lanseringen som var førsteprioritet.

– Dette er ikke vanlig i norsk platebransje, men her er det Warner i USA, ikke vi, som bestemmer hvor plata skal lanseres først. Det er ikke uvanlig at norske musikere er på utenlandske plateselskap, men da velger man som regel å lansere artisten i hjemlandet først. Både Annie og Magnet har platekontrakt med engelske plateselskap, men ble først sluppet i Norge gjennom oss, sier Guttorm Raa, product manager i Warner Music Norway.

Den multinasjonale platebransjen er hierarkisk oppbygd. På toppen sitter de internasjonale superstjernene, som U2, Coldplay og Eminem, som lanseres samtidig over hele verden – for å unngå at lokale avdelinger taper store penger på nedlasting, piratkopiering og import. Nederst finner vi de lokale artistene, som bare unntaksvis lanseres utenfor landegrensene etter hjemlig suksess.

Marion Raven tilhører et mellomsjikt. Hun har allerede et internasjonalt publikumsgrunnlag som følge av suksessen med M2M, men er samtidig ikke større enn at det kreves intens og grundig promotering i hver region i forbindelse med plateslippet. Artisten må stille opp til intervjuer og opptredener i lokale medier, og det er både tidkrevende og møysommelig. Dersom Atlantic bestemmer seg for å lansere Marion Raven for fullt i USA, vil det innebære flere måneders hardt promoarbeid.

– M2M sto sterkt i Asia, og derfor valgte man å lansere henne der først. De største stjernene lanseres over hele verden samtidig, men ellers konsentrerer man seg om et område av gangen – rett og slett fordi artisten ikke kan være overalt samtidig. Nå står Mexico for tur for Marion, og dersom det går bra venter trolig resten av Sør-Amerika. Hennes neste album tror jeg ganske sikkert vil lanseres over hele verden samtidig, sier Raa.

Det siste M2M-albumet ble også sluppet først i Asia, og da ble Warner kritisert for at norsk presse fikk for lite tid. Dermed ønsket Warner denne gangen å gi Raven en skikkelig lansering i Norge, men den avgjørelsen førte altså til at norske platebutikker og journalister måtte vente i to måneder. Det førte til ny kritikk.

– Det hadde vi regnet med. Vi tenkte oss om mange ganger før vi bestemte oss for å vente til august med utgivelsen og lanseringen. Avisene liker jo veldig godt å skrive at de ikke skjønner hvorfor vi velger å vente, men jeg håper de skjønner det nå. Vi har fått i pose og sekk, og det eneste aberet var at plata i to måneder var tilgjengelig via internett og import.

Pose og sekk ja. Norsk media viet også Asia-slippet av Here I Am stor oppmerksomhet, og VG anmeldte albumet basert på en lyttekopi på MTVAsia.com – med dårlig lydkvalitet og gal rekkefølge på låtene. Det ble også sitert flittig fra Marion-intervjuer i asiatiske magasiner, uten at det gikk ut over interessen da Raven selv tok turen til Oslo i forrige uke. Hun gjorde 30 intervjuer i løpet av tre dager.

Satser på Frankrike

Jason, foto: Øyvind Holen

Liten fisk i Frankrike
Mediestøyen er ikke like intens rundt moldenseren Jason, men der Marion Raven satser mot Asia er Jason blitt en liten fisk i den enorme dammen med franske tegneserier. Nå jobber han med Frankrike og USA som hovedmål, mens utgivelser i hjemlandet Norge mest er som en ettertanke å regne.

Han lager tegneserier på engelsk for de franske forlagene Carabas og Atrabiles, som så oversetter manuset til fransk. Deretter må Jason oversette sine egne serier tilbake til norsk igjen, når de etter hvert utgis her hjemme. La meg vise deg noe… kom ut i fransk, svensk og engelsk språkdrakt før det nå kom på norsk denne uka.

La meg vise deg noe… er bestilt av et fransk forlag, og er lagd i fransk stil med det franske markedet i tankene. Jeg er faktisk nesten ferdig med en slags oppfølger, Kanskje i morgen…, som skal ut i Frankrike i høst, og har allerede begynt å planlegge album nummer tre. Franske forlag er mest interessert i albumserier med faste gjennomgangsfigurer, men selv om hovedpersonen vil se lik ut i mine album, er det forskjellige karakterer og historier. Er det noe felles, er det at alle historiene utspiller seg i europeiske storbyer – henholdsvis Brussel, Paris på 1920-tallet og Berlin. Jeg planlegger å komme à jour med det norske markedet etter hvert, forteller Jason.

Jasons amerikanske forlag, Fantagraphics Books, beskriver La meg vise deg noe… som et glemt Hitchcock-manus filmatisert av Jim Jarmusch [2011-kommentar: Fantagraphics-boss Kim Thompson fortalte under Oslo Comics Expo at Jason er en av forlagets kommersielle vinnere. Martin Kellermans Rocky floppet derimot i USA].

Tar vi med at Jason tegnemessig legger seg nærmere et av sine store forbilder, Hergé (mannen bak Tintin), enn noensinne, begynner vi å nærme oss. Jasons miks av funny animals, særegne melankoli og originale historier har ført til at han nå er utgitt i hele 15 land.

– Jeg vokste opp med å lese franske album av denne typen; selvstendige historier i farger på rundt 48 sider. Det er et utfordrende format å jobbe i, og med La meg vise deg noe… måtte jeg faktisk skrive mitt første manus. Tidligere har jeg utarbeidet historien samtidig som jeg har tegnet den ut.

Jason bor nå i Montpellier i Frankrike, der han har vært vitne til at det franske albummarkedet har vokst seg sterkere etter en liten krise tidlig på 1990-tallet. Små og sultne forlag har presset de satte veteranene til å tenke mer progressivt, og den økte konkurransen har ført til en eksplosjon i tilbudet. Storselgere trykkes i hundretusener, mens giganter som Asterix og Titeuf kommer i millionopplag.

Jason er fortsatt en liten fisk med sine 4000 i opplag, men oppgraderingen fra svart/hvitt til påkostede fargealbum er et stort skritt i riktig retning. I Norge gis det ut svært få nye album av typen Jason skaper, og uten det franske markedet å støtte seg til ville La meg vise deg noe… neppe blitt lagd i det hele tatt.

– Det franske markedet er min førsteprioritet, og det er derfor jeg bor i Frankrike. Det er slik markedet fungerer i dag. Vil du lage humorserier er Norge bra, og dersom du vil tegne superhelter drar du til USA. Jeg vil lage tegneseriealbum, og da er det Frankrike som gjelder, avslutter Jason.

Tyskland vil ha Fosse
Jon Fosse skrev romanen Das ist Alise på direkte oppfordring fra et tysk forlag. Ett år senere kom boka på norsk.

For de store dramatikerne har landegrensene lenge vært oppløst, og både Henrik Ibsen og Ludvig Holberg var godt vant til uroppføringer utenfor hjemlandets grenser. Jon Fosse likeså, men med romanen Das ist Alise brøt han ny mark. For det er svært uvanlig at norske skjønnlitterære forfattere utgis i utlandet før boka kommer i norsk språkdrakt.

– Den som først antok meg i Tyskland, Niko Hansen, startet sitt eget forlag. Da kontaktet han en del skjønnlitterære forfattere han hadde hatt kontakt med, og ba dem skrive for seg. Man sto helt fritt, men på et eller annet vis skulle teksten berøre hav og sjø. Og det passet meg jo fint, forteller Fosse.

Das ist Alise ble gitt ut i Tyskland i 2003, og fikk god mottagelse. Året etter fulgte Det Norske Samlaget etter med Det er Ales. Fosse er blitt vant til at det er utlandet som først får oppleve hans nye verk.

– Jeg skriver ganske mye for teater, og selv om norske teatre har de fleste urpremierene, kan jeg ikke se at det er noe problem i at flere settes opp i utlandet først. I de siste årene har de fleste av mine urpremierer foregått utenfor Norge. Jenta i sofaen ble satt opp på Royal Lyceum i Edinburgh, mens Lilla hadde premiere på National Theatre i London. Og nå i september er det urpremiere p Varmt på Deutsches Theater i Berlin.

Opprinnelig publisert i Ny Tid.

5 kommentar

  1. […] oppfølger til både Idol-uka og Evanescence-posten: Suksessen til band som The Prodigy og The Chemical Brothers fikk flere til å […]

  2. […] Fosse opplevde noe lignende med sin siste roman. Das ist Alice kom ut i Tyskland i 2003, før Det er Ales ble sluppet her hjemme i […]

  3. […] er kompetent designerrock i samme gate som Avril Lavigne, Marion Raven og Evanescence, og Texas-sangeren har da også fått hjelp av nettopp Lavigne, Max Martin og Ben […]

  4. […] har neppe Marlin, Marit Larsen eller Marion Ravn sett en eneste yuan fra dette platesalget, for rundt 95 prosent av all musikksalg i Kina er […]

  5. […] Vestly, Arve Tellefsen, Liv Ullmann, Sverre Fehn, Finn Carling, Kjartan Slettemark, Edith Roger og Jon Fosse er blant de tidligere […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: